گزارش بازارامروز سه شنبه ۲۱ مرداد ۹
جنگ در قلعه ۲میلیون !

خیلی قدیم ها اواخر دهه شصت بود کارت های زرد رنگ بازی سرگرمی ما بود و مثل امروز تبلت و برخی بازی های دیگر در دسترس نبود و تازه با همین کارت ها کلی عشق میکردیم . به خاطر دارم با بچه ها کارت ماشین را بازی میکردیم . یکی از بچه ها که همیشه مدیربازی بود و یک سرو گردن از همه بالاتر بازی را اغاز میکرد و جالب است خود او هم بازی را به پایان میبرد !

وحید عاشق دو کارت در ماشین ها بود اگر اشتباه نکنم رولز رویس بود و دیگری کادیلاک. من هم همیشه از پورش و یک ماشین دیگر که محصول انگلیس بوده ولی اسمش یادم نیست خوشم می آمد . من وقتی کارت این دو را از دست میدادم واقعا نارحت می شدم ولی به قوانین بازی که وحید مشخص کرده بود احترام میگذاشتم امااااا… وحید به محض این که کارت های خوب خود را از دست میداد سریع شروع به جر زدن میکرد و با زور و قدرتی که داشت زیر میز بازی میزد و خلاصه ما می ماندیم و برگ هایی که از دست رفته و البته هر بار که میگذشت میل رغبت ما برای بازی با وحید کمتر میشد .

امروز کل شرح حال داستان بازار همین است

ما ماندیم و دولتی که عشق و حالش را با بازار کرده و حالا به دلیل خواست مدیریتی برخی افراد برای چند سیت هیئت مدیره زیر بازی میزنند البته امروز موضوع با دخالت های مستقیم برخی مقامات بالایی برطرف شد ولی این اعتماد و این ضربه را چه کسی برمیگرداند . عزیزان یادتان باشد در کدام بازار مشغول فعالیت هستید اینجا اعتماد حرف اول را می زند . اینجا شبیه زندگی زن شوهری است ! خیلی وقت ها شاید ببخشند ولی فراموش نمیکنند !

باید تا میتوانید این اتفاقات را کنترل کنید . دارایی شما عزیزان یک تریبون است و رسانه و دارایی ما اینجا با حرف های شما بالا و پایین می شود … این اتفاقات درس خوبی بود تا برخی مواد را از همین حالا مشخص کنید . ببنید چرا اصلا باید یک موضوع ۳ الی۴ سخنگو داشته باشد پس فردا موضوع سهام عدالت مطرح می شود روز بعد دارا سوم به نظر همه این موارد باید یک متولی داشته و یک نفر پاسخگو باشد . ساده تر بگوییم ذوق و شوق میکروفن برای پاسخگویی نداشته باشید .اتفاقا تا میتوانید از این موضوع فرار کنید .

و اما یک نکته مهم …

این دارا و سارا بازی ها سپری می شود ولی یک نکته را فراموش نکنید بازار در فرایند های صعود و نزول اصلاح و حرکت قرار داد و گاهی مسیری را تند می رود و گاهی می ایستد به نظر باید به این قواعد احترام گذاشت رشد سریع برخی سهم ها، این دردسر ها را دارد و معتقدیم دارا یک بهانه برای این اصلاح بود . شاید با گفتن این موضوع برخی عزیزان ناراحت شوند اما معتقدیم اتفاقات دیروز اعم از این تایید و تکذیب ها و دارای یک و دوم ها اتفاقات قطعاً تلخی بود ضربه بزرگی به اعتماد بازار بود فضای بازار را به سمت یاس و ناامیدی از دولت پیش برد ولی معتقدیم ریزش بازار یک بهانه می خواست که دارا دوم این بهانه را به او داد بازار چند وقتی است که برخی مولفه های رشد قوی را کم میبیند .

سرعت رشد بازار هم کم نبوده و این باعث شده تا رشد ها فرصتی برای فروش قلمداد شود طی هفته های گذشته تعداد خریداران بازار بسیار خرد و فروشندگان اعداد درشت و بزرگ بودند البته دسته برتر در اختیار خریداران بود ولی در چنین روزهایی این موضوع خود را بیشتر نشان می‌دهد.

ببنید ماجرای بازار از انجا شکل و فرم جدیدی به خود گرفت که سرعت رشد کمی بالا رفت

افزایش عرضه ها را داشتیم و دست عرضه هر روز قوی تر و دست تقاضا هر روز ضعیف تر می شد شما به روند اتفاقات چند وقت اخیر نگاه کنید . ابتدا دولت می فروخت ، بعد گفته شد سهام شناور بالا رود بعد سهام عدالت و این طرف تقاضا هم همه از خرید می ترسیدند و می ترساندند و برخی هم که مدام هشدار میدادند و در اخر هم تضمین اعتباری ها هر روز کمتر می شد و نتیجه شد انچه می بیند .

این که میگوییم موج بعد از ۲ میلیون کمی سخت است به همین دلیل است ولی هنوز هم باید به بازار امیدوار بود چرا که ان چیزی که بازار را حرکت داد ۳ بازوی قوی بود . جریان پول بیرونی و سیاست های سخت گیرانه دولت ، حمایت های خاص و بی دریغ دولت و نرخ دلار .

به نظر شاید دومی کمی مخدوش شده بود ولی امروز دوباره بازار حرف های دلگرم کننده شنید از همین رو برگشت دلار هم به این موضوع کمک میکند تا این اصلاحی که صورت گرفته و انصافا اصلاح جدی هم بوده انرژی بهتری را برای بازار فراهم کند .

ولی بازهم میگوییم به قواعد بازی بازار باید احترام گذاشت

باید شرایط را دقیق تر بررسی کرد . این مسیر دیگر ان مسیر سابق نیست که با چشمانی بسته بشود راه رفت کار سخت و دشوار خواهد بود و فضا هم خاص . احتمالا از فردا بازار در مسیر خوبی قرار گیرد و ان نگرانی که امروز برخی دارند برطرف گردد ولی شکل و شمایل رشد بازار خاص تر خواهد شد . بازهم میگوییم ۲ نکته را کمی بیشتر دقت کنید در انتخاب سهم ها ،سهم هایی که رشد انفجاری داشتند را کمی بیشتر مراقب باشید و در این دسته شرکت ها فروشنده کمی زیاد است و در سوی دیگر به جای توجه به حاشیه ها به اصل بپردازید جایی که قرار است به جای دارا و ای تی اف و هزار عامل دیگر به سراغ جریان ارزندگی و سود اوری شرکت ها اشاره شود این نکته بسیار مهمی است .

در هر فشاری در هر بازی این موضوع را در ذهن خود داشته باشید که در اولین اصلاحات ان شرکتی می ایستد و صف فروش غیرقابل باور نخواهد داشت که واژه ارزندگی را درک کرده باشد . به هر حال این مسیری است که پیش میرویم و می تواند مورد توجه باشد .

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *