گزارش بازار امروز سه شنبه ۲۸ مرداد ۹

شوک شپنایی !

در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد هستیم . نقش شعبان بی مخ ها در این کودتا بسیار پر رنگ بود . نمیخواستیم این را بگوییم ولی انصافا شعبان بی مخ های بازار هم کم نبوده و نیستند و بخشی از اتفاقات این روزها حاصل رفتار آنها و شرایط خاص بازار بود . تا حدودی بازار سرمایه توانسته بود صبح امروز و دیروز در تایم دوم بر منفی ها فایق اید و زهر فروش را بعد از ۳۰ الی ۴۰% اصلاح بگیرد اما امروز یک حرکت خاص که واقعا برای ما این نوع حرکات جای تعجب داشت باعث بروز اتفاقات منفی در بازار شد .

ببنید بازار مسیر اصلاحی را طی کرده بود و در این نقاط طبیعی است که موج فروش دوباره سراغ او بیاید ولی باید با تدبیر مدیریت میشد که نشد …

معتقدیم میشد بهتر رفتار کرد ولی در مجموع همچنان بازار باید در این نقاط حجم قوی را داشته باشد و فرایند دست به دست شدن سهامداران رخ دهد . ولی عزیزان و مدیران بورسی از ما بپذیرید بازگشایی پالایشی ها با این وضعیت اشتباه بزرگی بود .

میشد به راحتی این دسته سهم ها نا محدود و بدون دامنه بازمیشد و مثلا نهایت شپنا روی ۳۶۰۰ قرار میگرفت و برگشت می زد ولی ببنید چه شد بازگشایی محدود صفوف فروش را رقم زد و صف فروش این وضعیت را در بازار به وجود اورد . به نظر این حرکت و بازگشایی به نوعی یک کودتای موقت پالایشی ها علیه بازار بود برخی حقوقی ها هم نقش همان شعبان بی مخ های بازار بودند ! بازهم میگوییم هر کسی در خرید و فروش آزاد است ولی حقوقی که ۴۰ تا۵۰% بالاتر سهم خود را نفروخته فقط به دلیل صف خرید بودن و جو زدگی و حالا چون صف فروش است می فروشد درست نقش همان شعبان بی مخ را برای بازار ایفا میکند . هنر تحلیل شما دید زدن صف خرید و فروش بود ؟! برای همین حقوق میگیرید ؟! که صف بزنید ؟

بگذریم …

به هر حال اصلاح بازار این روزها سپری می شود و فردا و یا فرداها بعد ازاین اصلاح نسبتا عمیق بازار به دنبال خبرهای مثبت میگردد .

باید کمی صبور هم بود اصلاح خوبی صورت گرفته و می شود حالا سهم های خوبی را در این فضا پیدا کرد ولی یک نکته را دقت کنید نباید گذاشت فضای ترس حاکم شود در دورانی که بازار رشد میکرد هیجان و موج خرید بازار را فرا گرفته بود و این عطش و جنون خرید بود که فرمان دستش بود در دوران ریزش هم حالا ترس و هیجان و جنون فروش جای آن را گرفته و شاهد چنین اتفاقاتی هستیم .

عزیزان تصمیم گیر و مدیران محترم باور کنید همین حالا چه بسیار ادم هایی که ان طرف آب کفتار وار نشسته منتظر منفی شدن بازار هستند تا از این کاه کوهی بسازند و در رسانه ها روی سر مردم خراب کنند . به نظر این حس ترس در بازار نباید رقم بخورد همه باید به یک فضا برسیم و ان ارزندگی قیمت ها و سهم هاست و این هم با شفافیت و اخبار خوب و رسیدن گزارش های بیشتر از شرکت ها محقق می شود .

بازار دراین لحظات هر چه اخبار قوی تر ، شرایط بهتر و رشد دلار را تجربه کند و البته جریان پول هم مثل همین چند روز در مسیر مثبت بازار باشد قابلیت های بهتری برای رشد دارد .

و بازهم میگوییم این دوران باید بیشتر دنبال حجم قوی بود حجم بالای اگر طی چند روز تکرار شود و کف سهم ها تا حدودی بسته شود و خبر منفی نرسد خیلی زود شاهد برگشت برخی قیمت ها خواهیم بود حتی همین پالایشی ها که امروز قاتل بازار سرمایه بودند با یکی دو منفی دیگر و خبرهای خاص میتوانند جذاب شوند .

و اما دو نکته خاص …

دیروز در خبرها یک نکته در مورد سهام عدالت مطرح شده بود سهام عدالت به زودی در پارت دوم به بازار سرمایه رسیده و ۳۰ درصد دوم آن نیز به زودی به فروش میرسد به نظر این چالش هنوز برای بازار تمام نشده و سهام عدالت همچنان می تواند یکی از چالشهای بازار باشد و البته این را فراموش نکنید در هر مقطعی به جز مقطع امروز قرار بود سهام عدالت آزاد شود باید فاتحه بورس را می‌خواندیم.

ولی امروز آنقدر ظرفیت ها زیاد شده که چنین موج عرضه ای را بازار به راحتی در دل خود هضم می کند حالا کمی هم سر دل او گاهی وقتها می ماند به نظر سیاست ها در مورد سهام عدالت دارد به درستی پیش برود و این سهام نباید بازار را با چالش مواجه کند یکی از پیشنهادات علاوه بر اینکه مجزا کردن شرایط بود می ‌تواند این باشد که بخشی از مازاد ۵% سقف سهام این صندوق ها صرف خرید سهام های سبد سهام عدالت شود این کار می تواند نقطه مثبتی برای بازار بوده و کمی سیاست های انقباضی و فشار به بازار را نیز کنترل نماید و از سوی دیگر سهام عدالت نیز تا حدودی مشکلش حل شود.

در کنار بحث بالا یک اتفاق در هیاهوی اخیر گم شد .

یک نکته در مورد بازار سرمایه وجود دارد ببنید در همین مدتی که ما سر و کله خود می زدیم و بازار را می فروختند و با یکدیگر برای بازار حباب می‌ساختند! دلار نیما بی سر و صدا از محدوده ۱۷ به بالای ۱۹ هزار رسید کسانی که تحلیل می کنند و اهل حساب و کتاب هستند می دانند این افزایش نیما معمولا پایدار هست و می‌تواند در درآمد شرکت ها بسیار موثر باشد و اثرات آن ماه ها و فصل های آتی خود را در گزارش شرکتها نشان دهد .

عامل دلار نیما را دست کم نگیرید عامل پنهانی است که اثرات قوی دارد به نظر این موضوع و ادامه مسیر دلار نیما به سمت ۲۰ و تثبیت احتمالی آن می تواند اثرات بالقوه ای در صورتهای مالی شرکتها و بحث ارزندگی و کاهش شکاف قیمتی که بارها در مورد آن صحبت کرده بودیم داشته باشد… این ها را نوشتیم که وقتی سهم می فروشید نیم نگاهی به جریان سود و سود آوری و شرایط اتی ان داشته باشید . هر چند حقوقی ما که باید باهوش باشد وضعیتش این است وای به حال حقیقی های ما …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *