گزارش بازار امروز دوشنبه ۳ شهریور ۹۹

نبرد شیر ها و خرس ها !

امروز بازار کار خود را در حالی آغاز کرده بود که عاشورایی به پا بود امروز تمام فروشنده ها در مقابل تمام صفوف خرید که حقوقی ها بودند صف ارایی کرده و جدال خونینی داشتند به راستی چه جنگ نابرابری ! چه دستی و چه خنجری ! حسابی بازار با خبرهای دیشب امیدوار اغاز کرد و انصافا فضا هم خوب بود حالا بماند ۲۰ تا۳۰% از افراد حاضر در جلسه به تعهدات شاید خیلی خوب عمل نکردند ولی انصافا بازار را عالی خریدند و امروز شاید لشکر عرضه ها و فروشندگان به ظاهر پیروز ماجرا بود ولی قدرت او به شدت کم شده و حسابی تلفات داد و تقاضا و بهتر بگوییم حقوقی ها امروز سربلند بودند .

این حمایتی که امروز از بازار انجام شد در طول یک هفته سردار سلیمانی صورت گرفته بودو البته فردا نیز بازار به خوبی حمایت می شود .

بازارحمایت هایی از جنس مثلا بانک تجارت لازم دارد .یا تمدن و … یک خسته نباشید به این بزرگ و کوچک های این مجموعه باید گفت البته بقیه هم همراه بودند ولی انصافا حرفه ای عمل کردند و شک نکنید سود هم خواهند کرد . بقیه حقوقی ها هم اگر دید کمی بلند مدت تر به این سرمایه گذاری داشته باشندمطمئنا سود می برند .

حقیقت امر این نحوه خرید حقوقی از بازار اگر ادامه داشته باشد و یکی دو نماد دیگر نظیر شستا و خودرو و شپنا جمع و جور شوند کل داستان تغییر خواهد کرد و فضا جور دیگیری پیش می رود .

از دید ما امروز برخی شرکت ها اخر وقت راه خود را جدا کردند فولاد فملی تجارت فخوز وامید کگل و برخی نماد های دیگر و فردا با ادامه حمایت ها و سبز پوش بودن بقیه نماد ها کار برای خرید اسان تر و شرایط بهتر می شود فقط توصیه ای به عزیزان فروشنده داریم دقت کنید در چه شرایطی در حال فروش هستیم کجای این نمودار می فروشیم کمی به تاریخ برگردید و و به روزهای منفی این چنینی نگاه کنید البته قبول داریم منفی این بار جنسش فرق دارد ولی قبول کنید رشدش هم فرق داشت ! ولی در حال حاضر این حس ترس بازار را رها نمیکند .

ولی به واقع چرا بازار ترسیده …

به نظر حقیر بازار ترسیده چون نمیداند چه شده و چه بلایی سرش امده ! او یکی خورده محکم هم خورده ولی نمیداند چرا ؟! چون حس خیانت به او دست داده و از همین رو برای سیو سود و جلوگیری از ضربه بیشتر اقدام به فروش سهم به هر قیمتی میکند . اما به نظر حقیر کسانی که می فروشند یک لحظه این حس ترس را کنار بگذارند و از خود سوالی بپرسند واقعا چرا باید بترسیم . حقیر برای کسانی که تا به امروز فقط صعود بورس را دیده بودند و نزول های این چنینی را لمس نکردند حق میدهد آنها تجربه منفی ندارند و این طبیعی است که از این ریزش ها بترسند . هر چند در بد حادثه بچه های بازار که دست به فروش هستند هم کم نیست . این بچه های قدیمی بازار به جای این حس ترس باید کمی حافظه خود را مرور کنند .

اما نکته بعدی

از ترس که شاید تنها عامل منطقی ترس باشداین است که اطلاعات محیطی منطقی را نداشته باشند البته این هم قابل تحلیل است . شما ببنید ما در چه فضایی قرار داریم و محیط ما چه میگذرد … در همین مدتی که بازار ریخت … هیچ بنگاه ملکی و اتوموبیل قیمت دارایی خود را با علم به رکود پیش رو ۵% هم ارزان نکرد ، دلار نیما از ۲۰ هزار گذشت و در رویداد هایی که در پیش داریم گزارش های ماهانه شرکت ها نیز یکی یک با شرایط خوب راهی بازار می شود .

بازارهای جهانی هم مثبت بوده و خلاصه در عوامل محیطی ما اکثر اتفاقات مثبت است حتی روی نمودارها نیز جایی بین ۱٫۶ و ۱٫۵ جای برگشت بازار است و خطوط حمایت قوی برای برگشت وجود دارد . این تاثیرات محیطی زیر ابر ترس و وحشت و هیجان فروش رفته کمی این هیجان فروکش کند تازه افراد متوجه می شوند چرا می فروشند ؟!

یک نکته در مورد بازار بگوییم

بازار به شدت به اخبار مثبت کنار جریان پول نیاز دارد شما مدل فخوز وفملی را ببینید یک جرقه برای رشد لازم داشتند و این اتفاق رخ داد .به نظر بازار باید اهمیت این گزارش ها را درک کند هر چه شرایط بهتر فشار فروش کمتر خواهد شد و حتی برخی حقوقی ها ترغیب به خرید می شوند .

دو نکته اخر …

شکاف قیمتی و ارزندگی را به یاد بیاوید بحثی بود که بارها مطرح کردیم به نظر با رسیدن گزارش های ماهانه و دلار نیما به مرز ۲۰ هزار تومان این شکاف نه تنها به حداقل خود رسیده بلکه نقاط ارزندگی را نشان میدهد به نظر این نقاط که در آن قرار داریم به زودی برای بسیاری از سهم ها تبدیل به نقاط حداقلی شده و شرایط تغییر میکند ولی بازهم میگوییم سرعت عجیب و غریب در رشد بازارنداریم و به طور کلی روند این ۴ ماه ابتدای سال را فراموش کنید خیلی بعید است دیگر تکرار شود ولی زندگی و بازار در جریان است و ادامه دارد .

نکته اخر

این که شما ملک میخرید برای دو هفته ؟! کدام دارایی را برای نوسان هفتگی میخرید ؟ اگر کسی امده اینجا یک شبه پولدار شود و یکساله از اب کره بگیرد به نظر راه را اشتباه امده . بی شک بازدهی بازار سرمایه هنوز هم معتقدیم از بقیه بازار ها بیشتر می شود ولی باید کمی دید خود را بلند مدت تر کنید .به این فکر کنید که قرار است سال دیگر همین موقع دارایی و عملکرد شما ارزیابی شود واقعا دلار چه می شو د ؟ بقیه بازارها چه می شوند ؟ بازدهی شما تا سال بعد چه خواهد بودو سود هر سهمی که خریدار ان هستید چند است به نظر کمی دید خود را بلند مدت تر کنید بازار هنوز جذابیت های ویژه ای دارد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

فروشنده / فروشنده / فروشنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *