گزارش بازار چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹

کورسوی روشن …

امروز بازار سرمایه کار خود را در حالی آغاز کرد که در ناامیدانه ترین حالت ممکن کورسوی روشنی برای بهبود اوضاع دیده شده کسی انتظارش را نداشت ولی بازار برگشت. درست همانطوری که هیچ کسی انتظارش را نداشت ریخت و حالا در ان روزی که همه منتظر قفل بودن صف فروش ها بودند بازار برگشت . بازاری که برای برگشت دنبال بهانه بود بازاری که برای اثبات زندگی خود نیاز به دلایل متعدد نداشت بازاری که شرایط خاصی گرفته بود و همه بر ارزندگی و هیجان زدگی در فروش و ترس تاکید داشتند یک نکته بسیار مهم در بازار امروز وجود داشت امروز بازیگر اصلی بازار حقیقی ها بودند کسانی که به هر دلیلی تشخیص دادند قیمت‌های فعلی قیمت‌های منطقی و مناسبی است و باعث خواهد شد بازار با رشد و ارزندگی مواجه باشد .

نمی‌خواهیم اینجا تاکید کنیم که بازار برگشت و همه چیز تمام شد خیر همان بحث تنگه احد را یک بار دیگر هم باید تکرار کنیم

همچنان بازار نیاز به مراقبت دارد بحث های مختلفی پیرامون بازار شده اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که روزهای بعد اخبار ان دقیق تر میرسد . از یک درصد از صندوق توسعه ملی تا تحولات اختیار فروش و سهام خزانه … عیزان سهام خزانه نکته بسیار مهمی است که از دید بسیاری غافل مانده ، سهام خزانه از دید حقیر از صندوق توسعه ملی هم مهمتر است که یک بازارگردانی گسترده در بازار را رقم می‌زند و شرکت‌های ریز و درشت بسیاری می توانند به این موضوع چنگ بزنند فقط نکته اصلی این است که شرکت ها باید بخواهند و سهامداران هم این را از شرکت‌ها مطالبه کنند و نکته مهم تر این بازی را اسیر کاغذ بازی های اداری نکنیم .

مطمئن شدیم که سازمان بورس در سهل الوصول ترین حالت ممکن این موارد را اجرا می کند تا شرکت ها از قیمت ها حمایت کنند و اگر قصوری باشد بیشتر از سمت شرکت هاست که در این موضوع باید تعجیل داشته باشند . لازم نیست ۱ هفته منتظر جلسه هیئت مدیره باشند مصوبه را دستگردون هم میتوانند بکنند مهم انگیزه کمک به بازار و سهامداران است .

اما این یک روی قضیه بود با یک گل سبز بازار بهار نمی شود

روزهای گذشته نیز از این اتفاقات بوده بازار نیاز دارد در برخی صنایع که در آنها ابهام وجود دارد و یا نماد آنها متوقف است به این مرز تعادل و این ویژگی برسد اصلاً به قول یکی از دوستان سران فتنه آنها بودند که حالا متوقف اند ، آنها که امروز در حصر هستند این شرکت‌ها باید تکلیفشان با بازار روشن شود از همین روست که می‌گوییم تنگه را نباید رها کرد تنگه باید همچنان حفظ شود باید برنامه ویژه برای شرکت هایی که متوقف شدند که البته کوچک هم نیستند داشته باشیم بازار خود به خود به مرز تعادل رسیده و اینکه این ابزار از دل خود بازار بیرون آمد اتفاق بسیار مبارکی است اما به نظر برای نمادهای متوقف شده باید چاره دیگری داشت .

با این فرمول امروز آن شرکت ها بعید است جواب بدهند . از سوی دیگر هنوز از برگشت قطعی مطمئن نیستیم و باید برای هر حالتی اماده بود تا غافلگیر نشویم . عزیزان شورای عالی بورس شبیه فرمانده های جنگی باید برای هر لحظه بازار یک طرح داشته باشند تا غافلگیر نشوند .

بازار می‌تواند راه های متعددی را طی هفته آینده پیش ببرد

یا در واقع راحت‌تر صحبت کنیم چون مسیر پیش روی بازار مبهم است باید تکلیف خود را روشن کنیم که چه کاره خواهیم بود این تکلیف روشنی دلگرمی را هم به سهامدار میدهد که تغییر ناگهانی قوانین را نداریم و ثبات خواهیم داشت .
و اما بازار و رویداد های پیش رو و درمان هایی که در پیش است …

به نظر می رسد بازار به تنگه اخر و مسیر خاص خود رسیده و تصمیم‌گیری در مورد آن هرچه جلوتر می‌رویم سخت‌تر و حساس تر می‌شود ما با بازاری مواجهیم که به نظر یک مشخصه روشن در این شرایط دارد قیمت‌ها اصلاح شده و به سطوح خوبی از ارزندگی رسیدند و بحث دیگر این که ما برای حمایت از بازار با منابع محدود مواجهیم و منابع نامحدود نیست که دیشب در گفتگوی ویژه خبری یکی از اعضای شورای عالی بورس نیز به آن اشاره کرد که به نوعی منابع هست ولی کم هست. البته کم که چه عرض کنیم انقدری هست که بازار را از بحران خارج کند ولی باید هوشیار بود .

از سوی دیگر

فردا هم شرایط بسیار خاصی را داریم و دوباره جلسه شورای عالی بورس تشکیل می شود و احتمال قانون گذاری ها و شرایط جدید وجود دارد (هر چند ما تصمیمات خاص را بعید میبینیم ) به نظر می رسد بازار باید هرچه سریعتر تصمیمات خود را گرفته و شرایط را جور دیگری شکل دهد ما چهار راه پیش رو داریم . طی کردن یکی از این چهار راه مسیر روزهای آتی بازار است راه اول شاید تا شب قبل غیر محتمل ترین راه ممکن بود ولی اخر وقت بازار امروز شده سناریو اول که به همین مسیر که میرویم ادامه بدهیم و محدودیت خاصی را نیز وضع نکرده و با همین شرایط و بدون هیچ گونه دخالتی که در پیش داشته باشیم به پیش برویم.

قطعا ممکن است برخی روزها حمایت های خاص صورت گیرد اما باید قبول کرد که عدد بالایی در صف فروش نیست در این حالت بازار آنقدر پیش میرود تا قیمت ها جذاب شده و صف فروش ها جمع شود در این شرایط ممکن است کمی زمان از بازار سرمایه گرفته شود اما در نهایت طی روزهای آتی بازار به تعادل می‌رسد اما چهره زشت برخی صفوف فروش قفل شده در بازار به چشم خواهد آمد این مسیری است که تا به امروز طی کردیم و از این به بعد هم طی خواهیم کرد .

راه دوم با استفاده از ابزارهای خود بازار به سمت تعادل حرکت کنیم

کاری که داشت صورت می گرفت اما در دقیقه ۹۰ جلوی آن گرفته شد مانند افشای الف گره های معاملاتی و مواردی از این دست که بازار را سریعتر به نقطه تعادل رسانده و البته شرایط را طوری رقم می‌زند که حمایت ها و تزریق پول ها نیز در نقاط خاص صورت گیرد این روش شاید کمی دردناک باشد اما بازار سرمایه را سریعتر به تعادل رسانده و سهم ها در نقاط ارزنده خود خریدار خواهند داشت روش دردناک و سریع تعادل بازار همین است به نظر برخی معتقدند تلفیقی از ۲ روش بالا مدنظر مدیران و عزیزان است و نیم نگاهی هم به یک روش دیگر دارند …

روش سوم استفاده از ابزارها و اعمال برخی تغییرات در دامنه نوسان و حجم مبنا و بازار هاست

که به نوعی برخی محدودیت ها را کاهش داده و دامنه نوسان را در پاره‌ای از موارد افزایش داده و بازار سرمایه را به سمت تعادل می برد این موضوع نیازمند تصمیم گیری ویژه و قاطع شورای عالی بورس و هیئت مدیره سازمان است تا آنجا که به ما اطلاع دادند سازمان بورس نه موافق اعمال محدودیت ها و نه ایجاد برخی بازگشایی های از این دست است . این روش به شکلی هوشمند افت قیمت ها را تسهیل کرده و شرایط را تغییر می‌دهد روزهای قبل پیشنهادهای خاص روی این موضوع مطرح شده بود اما به نظر خیلی انگیزه برای اجرای آن وجود ندارد در عین حال که بازار شاید در برخی نماد های کوچکتر با این شرایط می‌تواند سریع تر هم به تعادل برسد

و ماه چهارم…

راه چهارم راهیست که به نوعی چشم خود را بر روی اصول خاص بازار سرمایه می بندد و صرفا برای حمایت از سهامداران خرد است . و دست به برخی اقدامات می‌زند به این شکل که بازار درست شبیه مکانیسم سهام عدالت پس از پایان بازار در یک قیمت پایانی در برخی نمادها فیکس شده و سهامدار خرد با اعمال محدودیت حجمی مثلاً ۵۰ میلیون تومان و یا هر چیزی شبیه این سهم را در قیمت مقطوع در سمت فروش گذاشته و سهام خزانه ، بازارگردان و صندوق توسعه سهم را از سهامداران خرد حقیقی میخرند . این موضوع مزیتها و معایب بسیاری دارد یکی از مهمترین مزیت های آن خرید سهم سهامداران خرد ایست که در بازار و هر قیمت فروشند اند .

اما معایب آن این است که به نوعی با تبعیض بین سهامداران شرایط را کمی سخت و خاص می‌کند به هر حال این طرح نیز طرفداران خود را دارد بخصوص کسانی که معتقدند حمایت‌ها باید هدفمند و با هدف نجات سهامدار خرد و با هدف خروج موقت آنها از بازار و نقدشونده بودن دارایی‌های آنها باشد و این خرید بعد از پایان معاملات با قیمت پایانی به خودی خود قیمت فردای شرکت ها را نیز کاهش می‌دهد و سریعتر به سمت تعادل میرویم …

البته این را هم باید بگویم که ابزارهایی نظیر سهام خزانه و یا اختیار فروش نیز طی روزهای آینده به بازار سرمایه می آید که صد البته سهامداران عمده باید دقت کنند ما مقوله بسیار مهمی به نام زمان را داریم و باید در سریع ترین زمان ممکن این موضوع مورد تایید و اجرا قرار گیرد در مورد سهام خزانه بسیار مثبت هستیم و معتقدیم یکی از مهم ترین راه های نجات بازار است ولی باید دقیق و درست اجرا شود .

این را هم آخر اضافه کنیم فردا جلسه شورای عالی بورس است و مهم ترین تصمیمی که احتمالا گرفته می شود این است که جریان پولی که از بازار رفته با برخی تمهیدات به بازار بازگردد و یا از این به بعد صرف صندوق تثبیت و بازار گردانی می شود صندوقی که در روزهای خاص به کمک بازار بیاید اما وظیفه ما ازاین به بعد این است روی خط ارزندگی و تحلیل حرکت کنیم .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *