سرفصل های مهم توافق امارات و اسرائیل

بیانیه‌ای از توافق اسرائیل و امارات برای «عادی‌سازی کامل روابط»

امارات و رژیم صهیونیستی سه‌شنبه توافق صلح را در کاخ سفید امضا کردند که این توافق بر برقراری کامل روابط دیپلماتیک و همکاری در زمینه‌های مختلف تاکید دارد. بندهای توافق صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی شامل این موارد است:

حمایت مالی و سرمایه‌گذاری:

دو طرف فورا برای گسترش روابط سرمایه‌گذاری و دادن اولویت به امضای توافق‌هایی در زمینه حمایت مالی و سرمایه‌گذاری و اهمیت دادن به نقش اصلی این توافق‌ها در توسعه اقتصادی دو طرف و خاورمیانه تلاش خواهند کرد.

هواپیمایی:

دو طرف اهمیت انجام پروازهایی مستقیم و منظم میان اسرائیل و امارات به عنوان ابزار اصلی برای ارتقای روابط را به رسمیت شناخته و برای ایجاد گذرگاه بین المللی هوایی و اجرای توافق‌های لازم درباره ویزا و خدمات کنسولگری برای تسهیل سفر شهروندان تلاش خواهند کرد.

گردشگری:

امارات و اسرائیل بر تمایلشان برای تقویت همکاری در زمینه گردشگری به عنوان عنصر اصلی توسعه اقتصادی و تقویت روابط مردمی و فرهنگی تاکید دارند. برای تحقق این هدف دو طرف برای تسهیل تبادل اطلاعات و شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری و تبلیغ پروژه‌های گردشگری مشترک و برنامه‌ها تلاش می‌کنند.

اختراع و روابط تجاری و اقتصادی: همکاری در زمینه اختراع و روابط تجاری و اقتصادی افزایش می‌یابد تا مردم از فایده صلح بهره ببرند.

علوم و تکنولوژی:

دو طرف به نقش مهم علوم و تکنولوژی و اختراع در رشد بخش‌های اصلی اذعان دارند و تلاش مشترک و همکاری در زمینه پیشرفت علمی و تکنولوژی را تقویت می‌کنند.

محیط زیست:

دو طرف به اهمیت حفاظت از محیط زیست و بهبود آن و تشویق ابتکار در این زمینه برای توسعه پایدار در منطقه و خارج آن اذعان دارند.

ارتباطات و پست:

دو طرف برای ارتقای مستمر ارتباطات و تکنولوژی اطلاعاتی و خدمات پست تلاش می‌کنند. همچنین به ایجاد خدمات ارتباطی مستقیم از جمله خطوط تلفن و تقویت تبادلات پست و کابل دریایی و استفاده از ماهواره می‌پردازند.

پزشکی و بهداشتی:

امارات و اسرائیل برای مقابله با کرونا و در زمینه آموزش پزشکی و اختراع در زمینه هوش مصنوعی و مدیریت شرایط فوق العاده و موارد دیگر همکاری می‌کنند.

کشاورزی و امنیت غذایی:

دو طرف برای توسعه کشاورزی پایدار و نقش آن در حل دغدغه‌های امنیت غذایی و حفظ محیط زیست اهمیت قائلند و درباره تبادل و ارتقای تکنولوژی‌ها و اختراع در زمینه کشاورزی و آبیاری و زمینه‌های دیگر تلاش می‌کنند.

آب:امارات و اسرائیل اهمیت زیادی برای استفاده پایدار از آب قائلند و برای حل مسائل در این زمینه و مدیریت منابع آبی و امنیت آبی و حفظ و تصفیه همکاری می‌کنند.

انرژی: دو طرف در زمینه نیازشان برای تقویت انرژی و گاز طبیعی و شبکه‌های منطقه‌ای و انرژی جایگزین و امنیت انرژی همکاری می‌کنند.
اقدامات دریایی: هر کدام از دو طرف حق کشتی‌های طرف مقابل برای عبور از طریق آب‌های منطقه‌ای را براساس قوانین بین المللی به رسمیت می‌شناسد و به دیگری حق ورود کشتی‌ها و محموله‌ها به بنادر خود را می‌دهد.

همکاری حقوقی: با توجه به اهمیت وجود چارچوب قانونی و حقوقی برای حمایت از اشخاص و کالاها و تقویت محیط کاری دوستانه باید دو طرف نهایت تلاششان را برای همکاری در این زمینه و کمک حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری به کار گیرند.

این معاهده را عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سه‌شنبه در کاخ سفید امضا کردند.

اکونومیست فارسی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *