گزارش بازار امروز چهارشنبه ۲ مهر ۹۹

فراز و فرود مهری

امروز چهارشنبه بازار کار را در حالی پیش برد که بسیار امیدوار بود ولی نتوانست انطور که باید از دامن منفی ها و عرضه ها فرار کند و این فشار فروش همچنان ذهن برخی سهامداران را رها نمیکند هر چند معتقدیم و صد البته امیدواریم این دست و پای اخر فروشنده ها و عرضه کنندگان بازار باشد .

یک نکته درمورد بازار عرض کنیم

ببینید نوسانگیری و نوسان گیران جز جذایی ناپذیر این بازار هستند و نوسان گیران برخلاف بسیاری از عزیزان که می گویند آفت بازار هستند از دید ما کمک حال بازار سرمایه می شوند و قطها همین ها هستند که به جریان نقش زندگی بازار کمک می کند اما در حال حاضر عملکرد برخی از این نوسان گیران نقش مخرب رادر بازار ایجاد کرده و باعث شده تا انگار بازار سرمایه در یک ظرف دربسته جلز و ولز کند شاید برخی محدودیت ها برای نوسان گیری های روزانه آنهم در مقطع فعلی بد نباشد اما هرچه هست تاکید می‌کنیم هر چه هست باید موقت باشد و فقط برای مدتی کوتاه جهت فرار از شرایط فعلی …

بی شک گفتن این جملات و بحث محدودیت ها برای همه سخت است اما باید پذیرفت این را برای رسیدن به اهداف بزرگتر میشود موقت پذیرفت .

فائق آمدن بر هیجان فروش الزاماتی دارد بازهم تاکید میکنیم و میگوییم نوشتن این جملات برای ما سخت است و انصافاً در هیچ کجا این ادبیات نمی گنجد اما لازم است برخی موارد را بیان کنیم ببینید بازار سرمایه در خوبی و خوشی روزهای خاصی را پشت سر گذاشت لبها همه خندان بود روزهایی بود که مست از سرخوشی و سود همه لبخند می زدند روزهای شیرین که هیچ کسی فراموش نمیکند .

امروز این خانواده دچار سختی و تلخی شده فرض کنید مصیبتی به این خانواده رسیده … 

یک آدم نسبتاً نادان که قواعد این بازی را نمی دانست آمده و این خانواده را دچار یک حادثه کرده است چه باید کرد ؟ واقعاً فکر کنید چه باید کرد؟ تا به امروز همه در تلاش بودند تا کمک شود این بازار برگردد(پیش وجدان خود قبول کنید بازار سرمایه دیگر از بازار کوچک قبل نیست ) بسیاری از اصولی که امروز پیاده شده ما هم مثل شما می دانیم خود عزیزان هم می‌دانند خارج از قواعد اصول سرمایه داری و بازار سرمایه است اما این روزها که همه اقتصاد دان و لیبرال و کاتولیک تر از پاپ شده اند قواعد سرمایه‌داری و اصول بازار را یادآوری میکنند آن روزهای خوشی هم باید حرف میزدند .

باید به فکر این روزها می بودند که صد البته که نبودین . آن این روزها باید پول جور می کردین و نکردند برخی حقوقی‌ها های نادان ما فقط تماشاچی مودبی بوده و تخمه می خوردند و امروز تازه یادشان آمده ای داد بیداد برای پروژه‌ها تأمین مالی نیاز دارند ای داد بیداد بازار نمی‌ارزد به نظر بهتر است با بازار سرمایه مهربان باشیم ما هم مثل بسیاری از شما سخت‌گیری‌های فعلی قوانینی را ذاتاً قبول نداریم اما شاید برای خروج از این بحران موقتاً اجرای این موارد به بازار کمک نماید و تاکید میکنیم موقت چون قطعاً باید موقت باشد و فقط برای این چند صباح =خروج از این بحران

در مورد بازار هم نکاتی وجود دارد باید گفت در حال حاضر بخش معاملات بد نیست

البته عزیزان به ارزش معاملات رجوع می کنند ولی ما معتقدیم تعداد معاملات نیز باید ملاک قرار گیرد چرا که قیمت ها اکثراً نصف شده و شاید تعداد معاملات بتواند نشانگر شرایط بهتری باشد ولی قطعاً با آنچه قبل بود فاصله داریم در سوی دیگر اخبار باید کم و بیش به بازار برسد گزارش های ماهانه می تواند در این موضوع موثر باشد مثلاً امروز فولاژ گزارش خوبی داد و قطعاً تکرار این دست گزارش ها موجب کاهش ترس ایجاد شده در بازار می‌شود و این ترس از بین می رود این نکته را در ذهن داشته باشید که این دو موضوع لازمه است .

سراغ موضوع سوم برویم

آن چیزی که تا به امروز به بازار ضربه زده حس ترس و اتفاقی که فکر می کند چند روز آینده انگار بازار سرمایه به پایان خود می رسد این حس ترس شرایط فروش به هر قیمتی را رقم زده و باعث شده تا بازار بی مهاباد بدون توجه به ارزش ذاتی و قیمت های فعلی و ارزندگی فروشنده در هر قیمت و هر سهم باشد.

حقیقی و حقوقی هم ندارد. حتی امروز با اطلاع از بسیاری از اتفاقات میگوییم تحلیلگر و حرفه ای و غیرحرفه ای هم ندارد ! بسیاری از عزیزان فروشنده امروز ما همان تحلیل گرانی هستند که در اوج خریدند اگر واقعا جو زده نبوده آن بالا می‌فروختند نه بعد از ۵۰ درصد افت در صف فروش . بسیاری از عزیزان که مخالف برخی اتفاقات ورویداد ها هستند ژست تحلیل گری برای بازار نگیرند شما اگر هیجان زده نبودید آن بالا با عقلانیت میفروختید و این پایین زیر آوار ، دنبال طلای شکسته در این خرابه ها نمیگشتید …

به هر حال آنچه امروز مهم است از بین رفتن حس ترس و هیجان فروش است.

باید هر طور شده طی روزهای آتی از بین برود این را هم بگویم که حس ترس بسیار کم شده و بسیاری دیگر به ریزش های عمیق اعتقادی ندارند اما چیزی که وجود دارد این است که هنوز جریانی که به بازار و میان مدت آن امیدوار باشد به وجود نیامد. البته مکم کم رخداد های سیاسی و اقتصادی و دلاری و کدالی این اعتماد را هم رقم میزند

شک نکنیداگر روزی چشم انداز روشنی را نبینیم با قاطعیت مینویسم و امیدواری خاصی نمیدهیم .

و در پایان باید گفت …

هر بازاری برای برگشت مولفه های متعددی را نیاز دارد که باید به آن رسیده و قیمت ها کم کم از حالت نزولی به صعود تغییر یابد آنچه در مورد بازار ما رخ داده این است که احتمالاً قیمت ها به نقاطی رسیده که شرایط افت بیشتر را ندشته و بازار می‌تواند با اندکی بهبود شرایط بهتری را داشته باشد.

حقیقت امر این است که برای رشد بازار به سه مولفه جدی نیازمندیم جریان اول جریان پول دوم انگیزه برای رشد بازار و به نوعی پایان ترس و وحشت فروشندگان و عامل سوم خبرهای مثبت است ما در مدت اخیر مشاهده کردیم که جریان پول و یا به نوعی پول پاشی در بازار منجر به برگشت بازار نمی شود و صرف پول ریختن بدون هدف فقط کمک برای فرار برخی افراد است.

در حال حاضر ما نیازمندیم که این سه جریان به طور موازی و مساوی در بازار نقش آفرینی کرده و هر یک نقش برجسته قبلی خود را ایفا کند البته در رشد قبلی هیجان و خوش بینی و همچنین جریان پول نقش برتری را داشت و این بین کسی به اخبار و صورتهای مالی شرکت ها توجه نمی کرد اما در مقطع فعلی به نظر جریان پول در اولویت بعدی قرار گرفته و این گزارش صورت های مالی و اخبار شرکت ها هستند که می توانند نقش برجسته ای را ایفا نمایند البته قبل از هر چیزی لازمه غلبه کردن بر فضای ترس و هیجان فروش مهمترین اقدام است

بتا سهم

#گزارش_بازار

سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *