این عکس، صفجه ۲۴ صورت حسابرسی شده ذوب آهن اصفهانه، همونطور که میدونید ذوب آهن اصفهان خودش واحد فرآوری ذغال سنگ داره….به این معنی که ذغال سنگ میگیره و ۱.۲ میلیون تن کک متالوژی تولید میکنه.
این موضوع از این جهت اهمیت داره که شما بدونید بنا براین صورت مالی، ذغال سنگی که شرکت زیرمجموعه ذوب به ذوب آهن فروخته(۷۴٪ اش رو از ذغال سنگ مرکزی گرفته و بقیه وارداتیه) تنی ۱.۶۳۱ میلیون تومان خریده و اون رو تبدیل کرده به کک متالوژی و به ذوب آهن فروخته ۴ میلیون و ۶۹ هزار تومان. در نظر بگیرید برای تولید هر تن کک متالوژی شما نیاز به ۱.۴۷۱ تن ذغال سنگ کک شو دارید. این اعداد چرا اهمیت دارند…خودشون نه چون همه اعداد داخلیه ذوب آهن هستن…اما برای محاسبه مارجین تولید کک متالوژی مناسب هستن. چطوری؟؟؟
ببینید کپرور سال ۹۸ بطور متوسط هر تن ذغال سنگ کک شو رو یک میلیون و ۸۷ هزار تومان فروخته. با این احتساب با مارجینی که ذوب داره و قیمتی که کپرور ذغال سنگشو فروخته نرخ فروش کک متالوژی به صورت آزاد ۲ میلیون و ۷۱۳ هزار تومان بوده. این رقم برای سال ۹۸ هست.

موضوع مهم اول:

اما برای سال ۹۹ تا اینجا هر تن ذغال سنگ کک شوی کپرور بصورت متوسط ۱ میلیون و ۸۱۲ هزار تومان فروخته شده که با مارجین ذوب آهن اصفهان میشه ۴.۵ میلیون تومان هر تن کک متالوژی!
نکته دیگری که از گزارش ذوب آهن اصفهان میشه فهمید اینه که علیرغم افزایش قیمت کک متالوژی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، اما مارجین ۱۳٪ کاهش داشته. پس بنابراین در نظر گرفتن مارجین ۹۸ برای سال ۹۹ ،خوش بینانه تلقی میشه. یکبار دیگه این قسمتش رو مرور کنیم که برای تولید هر تن کک متالوژی ۱.۴ تن ذغال سنگ و برای تولید هر تن چدن ۵۹۰ کیلو کک متالوژی نیاز هست.

موضوع مهم دوم:

در منطقه طبس سه شرکت تولید کننده ذغال سنگ هستند کشرق،‌کپرور و کطبس! بغیر از اینها دو تا شرکت دیگر هم هستند که یکی متعلق به فولاد زرند ایرانیانه(کک زرند کرمان) که خودش از زیرمجموعه های میدکوست و دیگری متعلق به ذوب آهن اصفهانه.

۱۰۰٪ ذغالسنگ تولیدیه اون سه تا شرکت بورسی به این دو تا شرکت فروخته میشه! و چنتا شرکت کوچیک دیگه هم هستن که تو این منطقه ذغال سنگ تولید میکنن که البته کک شو نیست و تعدادشون طبق گزارش وزارت صنعت ۲۳ تاست که تولیداتشون ۱۲٪ اون سه تا شرکته! اونها هم به ذوب آهن اصفهان میفروشن.
با این وجود بازم ذوب آهن اصفهان…ذغال سنگ وارد میکنه بیشتر از اوکراین….تا اینجا شما متوجه شدین که ذغال سنگ کمه تو کشور ما!!!درسته که مارجین تولید کک متالوژی نزدیک ۵۱٪ هست اما تامین خوراکش مهمترین گلوگاه صنعته!

محسن جلالی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *