بورس

کی اشکاتو پاک میکنه …

ما هم مثل شماییم … فقط در حال نظاره کردن و توکل ! در مورد این بازار چه باید گفت ؟! چه میتوان گفت ! به قول شاعر زبانم در دهان باز بسته است و قفل شده ایم ! نمیدانیم چرا کسی توجه نمیکند … بازار وارد مرحله خطرناکی شده است تا دیروز می‌گفتیم بازار در مرحله هیجان و ترس فروش قرار دارد و این حس ترس بود که بازار را این چنین آزار می‌دهد از دیروز به نظر بازار وارد مرحله جدیدی شده به نام ناامیدی .

ناامیدی از ترس هم بدتر است چرا که در ترس اقدامات صورت می‌گرفت تا ترس بازار کم شود ولی در ناامیدی هر اقدامی صورت گیرد بازار به آن بی تفاوت خواهد بود نباید می گذاشتم بازار به این ورطه کشیده شود و حالا شده و به نظر باید هر چه سریعتر مسیرهای فرار از این مرحله را پیدا کرد . هر چه سریعتر و بازهم میگوییم این یک مریض اورژانسی است .

روزی به عزیزان عرض کردیم قبول کنید بحران است و برای بحران تیم بحران و تصمیمات بحرانی باید گرفت ولی فعلا کسی قایل به این موارد نبوده و نیست .برای این مریض اورژانسی اقدامات عاجل لازم است وگرنه شاید اگر او را به حال خود رها کنیم بر اثر یک معجزه خوب شود و یا برعکس از بین برود …

هیچ مطلبی نمانده که نگوییم از تحولات بنیادی ،گزارش های خوب ، نرخ دلار و … ولی بازهم بازار قایل به فروش است و باید برای این حس فکر چاره باشیم …

اما به واقع چه باید کرد

روزهای قبل در مورد این موضوع بارها صحبت شد اما در شرایط فعلی این اثرات متفاوت تر است بسیاری معتقدند اصلاً کاری نباید کرد همه چیز را رها کنیم. در گفتن آسان است بله همه چیز را رها کنیم قیمت ها هم همینطور کم شود و فروش بیشتر شود اصلا کار سختی نیست عین این می‌ماند که خانه ما آتش گرفته و شما می‌گویید تلاش کنیم برای خاموش کردن این آتش !

و در جواب به شما می گویند ولش کن خودش خاموش می شود!بله می شود ولی احتمالا وقتی که همه چیز را سوزانده از اعتماد بگیر تا سرمایه مردم !! این بحران هم خودش می تواند کاهش یابد اما به چه قیمتی ؟هر چند بازار طوری شده که هر اقدامی که صورت می‌گیرد می شود حکایت ملانصرالدین و خر و بچه که هر کاری می کنند باز هم حرف و حدیث است.

در بین پیشنهاد ها ۳ طیف پیشنهاد وجود دارد

یک پیشنهاد این است هر کاری میکنیم سرعت ریزش را باید کم کنیم انها معتقدند زمین را بدهیم و زمان را بخریم از دید ما در این حالت وضعیت بدتر شده و منفی فعلی فرسایشی تر می شود ولی شاید شدت ریزش کمتر شود .

برخی دیگر معتقدند هیچ کاری نکنیم … بسیاری بر این عقیده اند که ریسک های پیرامون بازار و شرایط خاص آن طوری است که دست به هر اقدامی زدن باعث عدم کارایی می شود بسیاری بر این عقیده اند بازار تا انتخابات آمریکا وضعیت روشن و شفافی را ندارد و نمی تواند فضای جذاب و قاطعی برای سهامداران باشد.

از همین رو بسیاری میگویند پس از افت قیمت ها و اصلاح نسبی ، جذاب شدن سهم ها ، روشن شدن تکلیف انتخابات آمریکا و مسیر اقتصادی دلار و گزارش های مالی می توان بهتر و دقیق تر تصمیم گرفت

و پول ها نیز تکلیف خود را می دانند اما به واقع بسیار سخت است که این یک ماه تحمل کنیم و شرایط را به همین شکل رها کنیم … صبر زیادی میخواهد و تحمل بالا که مثل این می ماند طرف نفسش بالا نمی اید و دکتر خونسرد به او میگوید عزیزمم قشنگم ارامش خود را حفظ کن نفس عمیق بکش ! مرد حساب او نفسش بند آمده …

بسیاری دیگر معتقدند باید هر طور شده اقدامات کمکی برای بهبود بازار را داشته باشیم فقط در نوع این اقدامات شک و تردید و اختلاف وجود دارد و برخی فقط تزریق پول را چاره می دانند که به نظر دیگر همه این روزها به این جمع‌بندی رسیدند که منابع مالی محدود است شاید بهترین راهکار همانی است که بارها عنوان شد و امروز در بازگشایی کاوه نیز شاهد ان بودیم . افزایش دامنه نوسان و افزایش تعداد سهم های مشمول گره معاملاتی و حجم مبنا و سایر ابزارها ، ابزار های مهمی برای این امر است بازهم میگوییم این کار کمی سخت است و تصمیم خاصی است یا راحت تر بگوییم بسیاری به خصوص مدیران معتقدند این موضوع بار روانی زیادی برای بازار دارد و با علم به درست بودن خیلی شجاعت این تصمیم وجود ندارد که البته هر کسی را باید در جایگاه خود بررسی کرد .

اما برخی دیگر معتقدند باید آزمایشگاهی و به شکل موردی خاص با بازار و برخی شرکت‌ها برخورد کرد و هزینه بار روانی این ازادسازی دامنه نوسان برای بازار زیاد است و بهتر است به شکلی گزینشی حرکت کرد .

باید پذیرفت که نوسانات سه گروه خاص یعنی خودرو پالایشگاه و بانک این روزها کل بازار را تحت تاثیر قرار می دهد چه بسا چه بسیار روزهایی که کل بازار متعادل و مثبت بوده ولی یک رنج منفی روی خودرو و یا پالایشی ها کل بازار را اسیر کردند به نظر می رسد برای ارامش در بازار باید این سه گروه را به طور مجزا درمان کرد و به نوعی تمرکز روی این ۳ گروه را بیشتر کرد . از بد حادثه هر سه گروه مختصات گزارشی را نمی‌توانند خیلی بروز دهند و به نوعی درمان سود و زیانی و گزارشی ندارند . شما نگاه کنید پالایشی ها تقریباً هر سه ماه یکبار به بازار اطلاعات می دهند و فقر تحلیلی و اطلاعاتی در مورد آنها وجود دارد خودرویی ها که هیچ !! اطلاعات اگر میدهند زیان ده و شرایط بدتری را نشان می‌دهند و بانک باز مختصر شرایط بهتری دارد

برای درمان این درد راه های زیادی نداریم

راه اول این است که بیشمار و بی حساب به این سه گروه پول تزریق کنیم راه دوم این است که همه اینها را به حال خود رها کنیم و اصلاح قیمتی اساسی را تجربه کنند که به نظر این اصلاح برای کل بازار نیز گران تمام می شود اما راه سوم هم وجود داردحقیقت اما امروز نمی‌دانیم دقیق این راه سوم و یا مسیر سوم چیست اما احساس میکنیم تلفیقی از حمایت‌های جدی و شفافیت بیشتر اطلاعات شرکت ها و کمی هم اصلاح سریع انها و استفاده از ابزارهایی نظیر خزانه و بازارگردان قوی می ‌تواند موجب بهبود این ۳ گروه شود .

شاید اعلام پیش بینی سود چشم انداز آتی وضعیت شرکت ها گزارشی از افزایش سرمایه ها و یا هر چیز دیگری نیز بتواند شرایط را تغییر دهد البته بازهم تاکید میکنیم در مورد دو گروه پالایش و بانک به نظر با توجه به منابعی که در اختیار دارند برای خروج کوتاه مدت از بحران سهام خزانه می تواند شرایط خوبی را رقم بزند ولی احساس می‌کنیم برای ریزش ترس بازار و نجات موقت آن حتماً نیاز داریم تا این سه گروه شرایط بهتر و بهبود را تجربه کنند

برخی دیگر معتقدند از ابزار خود بازار باید استفاده کرد و بهترین کار خرید به اندازه حجم مبنای نماد ها و رفتن تا جایی که متعادل شود این هم دردناک است و جام زهر را جرعه جرعه و ارام ارام به بازار می خوراند ولی به نظر در حال حاضر ارام و ساکت و کم خطر ترین راه همین است که شنیده می شود بسیاری در پیش گرفته اند !

دوست داشتیم هیچ چیز در گزارش بازار ننویسیم و فقط ارام و ساکت باشیم ولی واقعا احساس میکنیم همه عزیزان باید با همفکری و همراهی کمک کنند .

این که غر بزنیم و مدام انتقاد کنیم راحت ترین کار است . هر کسی به فکر خود و با ذهن خود راهکاری ارائه دهد . شاید از دل این خاکستر ها سیمرغی برای بازار پیدا شد و البته معتقدیم شکاف بین قیمت و ارزندگی منفی شده و حالا ارزندگی با این گزارش ها به نقاط خوبی رسیده که کم کم برخی را ترغیب به حضور در بازار میکند .

و حرف آخر به این فکر کنید که امروز پولی در اختیار داشته و به شما اجاره سرمایه گذاری میدهندبه نظر در حال حاضر با توجه به جمیع شرایط و اصلاحات صورت گرفته یکی از ارزان ترین و کم ریسک ترین بازارها بازار سرمایه است کافی است کمی دید را میان مدت تر کنیم .

زیاده حرف زدیم … هیچ چیز به اندازه مظلومیت فعلی این سهامداران و شرایطی که در آن قرار دارند سخت نیست

ای کاش عزیزان کمی بیشتر به حال بازار سرمایه فکر میکردند . امروز در اوج قیمت ها نیستیم که بخواهیم عاجزانه از کسی بخواهیم کالای گرانی را بخرد بعد از ۵۰تا۶۰% افت و اصلاح در اوج ارزندگی خریدار به داد بازار نمیرسد و این دردش بیشتر است … در حال حاضر بااین وضعیت سهام ویا دقیق تر بگوییم بسیاری از شرکت های بازار ارزان ترین کالای بازارها هستند که صاحبان آن چوب حراج به ان زده و صاحبان بزرگتر آن به دلیل بی تدبیری و بی تحلیلی هم بیخیال مشغول سوت زدن هستند …

وای بر سواد برخی از بزرگان و مدیرانی که در صعود دنبال قله های بالاتر بودند و نفروختند و امروز در نزول از هم سبقت میگیرند . فصل مشترک داشته های آنها ژست و کلاس مدیریتی و حقوق مزایای آن و فصل مشترک نداشته های آنها تحلیل …

بتا سهم

#گزارش_بازار   #بورس

بورس / بورس / بورس / بورس / بورس / بورس / بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *