گزارش بازار امروز چهارشنبه ۹ مهر ۹۹

لبخند سرد

امروز چهارشنبه بازار سرمایه اخر هفته را بعد از مدت ها با لبی خندان و دلی امیدوار تر به پایان برد تا یک روز خوب را برای خود ثبت کرده باشد روزی که چندین و چند بار سرد و گرم شد و نقطه عطف ان زمانی بود که توانست تا حدودی بر موج عرضه ها غلبه کند و پیش برود . به نظر بازار وارد یک پروسه جالب شده به نام اعتماد و تنش زدایی .

در این پروسه قرار است طرفین به هم اعتماد کنند و از هم نترسند . طرفین منظور بازار سرمایه و سهامداران است . درست شبیه زن و شوهری که به تیپ و تاپ هم میزنند ولی ته دلشان با هم هست و این وسط مدتی زمان میخواهند تا دوباره به روال سابق بازگردند که به نظر بازار هم در همین شرایط است . حتما متاهلین میدانند این فضا بسیار سخت و شکننده است ! برای حفظ ان باید تلاش کرد و تیز بین بود از همین روست که بازهم تاکید میکنیم عزیزان و مسئولان باید بسیار مراقب وضعیت باشند . ولی باید توجه کرد و خوب دقت کرد که کجای بازی هستیم و در چه شرایطی قرار داریم

یکی از مزیت‌های ریزش بازار طی این مدت این بود که

بازار سرمایه را امروزدر مقابل سایر بازارها ارزان کرده است . این به چه معنی است به این معنی که اگر ریسک و بازده دارایی های مختلف سرمایه ای را کنار هم قرار دهیم در حال حاضر حتی با وجود ریسک های پیش رو و اتفاقات آن که یکی از آنها انتخابات آمریکا باشد بازار سرمایه در نقطه خوبی قرار دارد.

توصیه مهمی داریم …

به نظر کسانی که از ریسک فراری هستند و یا حتی کسانی که به دنبال سود بیشتر حرکت می کنند امروز باید بازار سرمایه را در کنار سایر بازارها مقایسه کرده و جمع بندی از این موضوع داشته باشند که ریسک و بازده بازارها در چه وضعیتی است و پول فروش و یا وجه نقد را صرف چه موضوعی خواهند کرد .

درواقع بعد از این اصلاح بازار شبیه ادمی است که یک بار کرونا را گرفته و کمتر در معرض این بیماری است ولی باقی بازار ها رفتارهای پرخطری دارند . شما قرار است یا وجه نقد نگهداری کنید و یا برای جلوگیری از افت ارزش پول به سراغ یک بازار بروید شاید نگهداری پول و یا اوراق در کوتاه مدت بتواند یک استراتژی مشخص باشد اما قطعاً در میان مدت و بلند مدت در شرایطی که نرخ تورم بیش از ۲۵ درصد است نگهداری اوراق بازدهی منفی داشته و کار را اصولا غیر منطقی می کند(مگر این که فردی بیاید و اثبات کند بازار سرمایه در یک سال آتی ضرر پشت ضرر است و اوراق داشتن از هر چیز بهتر است حتی دارایی های دیگر )

عمده بحث ما در رابطه با این موضوع

کسانی هستند که حتی بعد از این اصلاح ۵۰ تا ۶۰ درصدی قصد خروج از بازار را دارند و یا کسانی که برای ورود مردد هستند ببینید چند نکته وجود دارد اگر شما صاحب دارایی هستید که ارزش ذاتی و ارزندگی ندارد این بحثش جداست ولی وقتی سهمی دارید که ارزندگی نسبی و شرایط سود اوری خوبی دارد داستان فرق میکند .

شاید راحت‌ترین کار فشردن دکمه فروش و خلاص شدن از شر هزاران استرس و ترس و ریسک و موارد دیگر باشد اما بهتر است قبل از فشردن دکمه کمی فکر کنید با خود فکر کنید دارایی که امروز در دست شماست چه ریسک هایی دارد و چه مزیت هایی و بعد با خود فکر کنید با فروش این دارایی وجه نقد را کجا خواهی برد ما بارها این ضرب المثل را که بین بچه های بازار ساری و جاری است بیان کردیم که ضرر بازار در دل خود بازار جبران می شود به رفتار بچه های قدیمی نگاه کنید و پای صحبت انها بنشینید این موضوع برای شما شفاف تر می شود .

شاید قبول داریم که این ریزش فعلی ریزش سریع و دردناکتری بوده اما قدیمی ترها به خوبی ریزش های مختلف را به یاد دارند و معتقدیم این ریزش ریزشی بود که خشن بود ولی نقد شوندگی در آن وجود داشت در بسیاری از ریزش های بازار هیچ عامل نقش شوندگی در هیچ سهمی دیده نمی شد باید بپذیریم که ریزش وجود داشته و این مهم ترین خصوصیت بازار است که می‌توان ضرر ها را در دل خود این بازار جبران کرد منتهی نباید هیجان زده تصمیم گرفت چه هیجان در خرید اشتباه بود و چه حالا هیجان در فروش…

و اما یک موضوع که ذهن بسیاری را از امروز تا ۱ ماه حدودا درگیر خود خواهد کرد …

از هفته ها و روزهای بعد کم کم زمزمه یک موضوع افزایش خواهد داشت انتخابات آمریکا… چه درست و چه غلط بازار به این موضوع وزن زیادی خواهد داد و در واقع نیز باید گفت این موضوع می تواند بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار باشد و صد البته به این موضوع اعتقاد داریم نه تنها بازار سرمایه که سایر بازارهای رقیب نیز با شدت بیشتری از بازار سرمایه نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد .

اگر ما قدری نگران این موضوع هستیم دلاربازها و ماشین بازها و مسکنی ها باید بیشتر نگران باشند .

هر چه نزدیک تر شویم سعی می کنیم حداقل هر روز و یا هر چند روز یکبار مطلبی در مورد اثرگذاری این موضوع بر بازار داشته باشید و این که ممکن است حتی انتخابات‌امریکا بازی برد برد برای بازار باشد(نظر شخصی ) اما یک نکته را در نظر بگیرید بازار ما در حال حاضر در شرایطی نیست که بخواهد با یک تلنگر حباب خالی کند این اتفاقات رخ داد از همین‌رو انتخابات آمریکا و هر نتیجه ای که در آن رخ دهد ضربه های عجیبی را نمی تواند برای بازار بسازد . به هر حال در هر سناریو ذهنی ما چیزی میدهیم و چیزی به دست می آوریم قطعا در میان مدت داشته های ما در بدترین حالت بهتر است .

اما درست در نقطه مقابل

بازارهای رقیب هنوز در اوج خوشبینی و در اوج شرایط خاص هستند و اتفاقی که چند وقت پیش برای بازار سرمایه رخ داد با شدت بیشتر می‌تواند برای آن بازار رخ دهد از همین رو در شرایط فعلی ریسک و بازدهی این بازارها را کنار بازار سرمایه بگذاریم می‌بینیم که در حال حاضر شیفت کردن پول از بازار سرمایه به این بازارها هم غیر منطقی است و هم غیر عقلانی … و بازهم تاکید میکنیم با این نرخ های ارز و کالاها ارزان ترین دارایی سهام است . این بخش اول امروز ما بود سعی می‌کنیم در روزهای آتی نکات بیشتری را هم بیان کنیم

بتا سهم

#گزارش_بازار

سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *