گزارش بازار امروز شنبه ۱۲ مهر ۹۹

تردید شیرین !

امروز بازار سرمایه یک روز خوب و خاص را پشت سرگذاشت روزی که کمی معاملات با تردید همراه بود البته تردیدی شیرینی بوده و مانع از رشدو سبز شدن سهم ها نشد به هر حال بازار از یک تله منفی فرار کرده و به سمت یک شرایط نسبتا خوب پیش می رود موج بحرانی که داشتیم تمام شده ولی وارد مرحله ای به نام تردید شده ایم . تردید مرحله ای در بازار است که نسبت به رشد فعلی مردد بوده و وقتی فضا بیش از پیش ابهام آلود و متغیر ها زیاد می شود بروز میکند .

همین تردید باعث بروز اتفاقاتی می شود که اولین ان عدم حضور پول سنگین و کاهش حجم معاملات در بازار و کوتاه شدن دامنه نوسان سهم هاست . البته دلیل نمی شود که بازار رشد نکند ولی ان عمق و رشد عجیب را ندارد .

بازبرمیگردیم به همان مثال همیشگی زن و شوهری !

شاید زن و شوهر در بازار فعلی ما آشتی کرده باشند اما هنوز ان رابطه قبلی و صمیمیتی که بین آنها برقرار بود ساری و جاری نشده پروسه آشتی پروسه بسیار پیچیده ای است و مهمترین جریان آشتی هم آشتی جریان پول با بازار است ما در حال حاضر با بازاری مواجهیم که شاید از نظر ارزندگی شرایط خاصی داشته باشد اصلاح خوبی کرده اما جریان پول حاضر نیست بنا به هر دلیلی در این شرایط فعلی دل به دریا بزند ما امروز بخشی از این دلایل را ذکر می کنیم و توضیحات بیشتر را به روزهای بعدی می‌سپاریم.

شاید بدون اغراق باید گفت که در ۲۰ روز کاری پیش رو یکی از حساس ترین و خاص ترین روزهای تاریخ بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ رخ میدهد

اتفاقات بسیار خاص را در پیش داریم که اگر که اگر این دو اتفاق را به طور کامل درک کنیم و بفهمیم متوجه خواهیم شد که جریان پول بی دلیل به دنبال حفظ و صبر برای عدم خرید نیست البته در درست یا غلط بودن این استراتژی بحثی نداریم ولی حرف این است که رفتار او خیلی هم بیراه نیست . این را هم میگوییم که برخی بدبین های بازار این کم حجمی را پای برخی دلایل من دراوردی نکنند …
تقریباً از ۱۳ مهر تا ۱۳ آبان ۲۰ روز کاری در پیش داریم که ۱۰ روز کاری اول آن بازار سرمایه سرگرم جریان مهمی به نام گزارش های ماهانه مهر و مهمتر از آن گزارش های شش ماهه یا میاندوره ای خواهد شد.

برای چه این گزارش ها مهم است؟!

یکی از مهم‌ترین دلایل و نگرانی ما این است که بازاری که برای خرید وسواسی شده و دنبال دلیل می گردد با انتشار گزارش های میان دوره ای و سود شرکتها دوباره فریاد و فغان براورد که ای وای قیمت ها گران است که البته باید گفت ممکن است برخی شرکت‌ها نیز با انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای این حس را به طور جدی تجربه نمایند. پس قبول کنید که اتفاق خاص در گزارش های میان دوره ای می تواندابهام را بیشتر و وسواس بدبین ها را نیز بیشتر کند.

اما رویداد بسیار مهم دوم که بی هیچ رودربایستی باید عرض کرد بازار به شدت آن را دنبال خواهد کرد

انتخابات آمریکاست انتخاباتی که چشم بسیاری از فعالان بازار و حتی فعالان اقتصادی دیگر بازارها به آن گره خورده و می‌تواند در مسیر بسیاری از سرمایه گذاری ها تاثیر گذار باشد خواه یا ناخواه بد یا زشت اثرات عملی و روانی این انتخابات بر دلار به عنوان یکی از مهم ترین بازیگر بازارهای مختلف کاملاً قابل درک و قابل لمس است. از همین روست که شاید برخی پول های بزرگ و یا حتی افراد خاص ترجیح دهند انتخابات آمریکا را سپری کرده و پس از آن در مورد بازار تصمیم گیری نمایند.

به واقع دلایل متعددی برای عدم حضور پول و یا تردید جریان پول در بازار وجود دارد

اما احساس می‌کنیم مهمترین و بارزترین دلیل برای عدم حضور بحث انتخابات آمریکاست که در مسیر بازار سرمایه می تواند بسیار موثر باشد و تا وقتی این اتفاق پیش روی بازار است نمی توان انتظار داشت جریان پول بی گدار به آب زده و تازه جریانی که اینطور زخم خورده از ریسمان سیاه وسفید می ترسد ریسک های بزرگ کنند این موضوع را در محاسبات خود لحاظ کنید و البته این را هم بگویم این طور نیست که کسی نخرد و همه فریز شوند هرچه جلوتر می رویم تعداد کسانی که حاضرند ریسک کرده و در مقابل جایزه ریسک کردن را هم بگیرند افزایش خواهد یافت اما برای رسیدن به نقطه اوج و نقطه عالی به نظر باید انتخابات را پشت سر بگذاریم تا به طور کامل بتوان اذعان داشت جریان پول همه جوره به بغل بازار برگشته و آشتی جیک تو جیکی را با هم آغاز کردند.

و البته یک باردیگر این را میگوییم حتی با همین مفروضات در مقابل سایر دارایی ها هنوز بازار سهام ارزان ترین دارایی به شمار می رود

به هر حال بازار خوبی را داشتیم با این که کمی جو عرضه هم زیاد بود . ببنید یک نکته دیگر هم هست و این که یک موج در بازار به چشم میخورد روی نگرانی بابت افت دلار که برخی را نسبت به شرایط بازار نگران کرده است . در مورد دلار البته نگرانی بخش هایی از بازار درست است ولی باید دقت کرد بازار دلار نیما را ملاک قرار میدهد ولی در هر صورت فاز عرضه در بازار نیز کم نیست ولی معتقدیم اثرات این ضربه ها سریع است و به تعادل میرسد .بگذریم و سراغ بازار امروز برویم

بتا سهم

#گزارش_بازار

معاملات  معاملات  معاملات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *