گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹

چراغ قرمز دلاری !

در یک مسیر کمی شلوغ و پرترافیک و مبهم وقتی حرکت میکنی بعضی اوقات از ابتدای جاده به آن چراغ قرمزی که قرار است پشت ان معطل شوی فکر میکنی درست شبیه وقتی به چراغ قرمز جهان کودک میرسی ! امروز دلار برای بازار حکایت این چراغ قرمز بود که از دید برخی میتواند ان را کمی معطل نگاه دارد ولی دقت کنید این همه دید بازار و ماجرا نیست . بازار به این چراغ بیش از اندازه فکر میکرد ولی واقعیت ماجرا این نیست .

برخی از عزیزان از در مورد بازار امروز و این اتفاقات سوال میپرسیدند و نگران بودند که بازار چرا ناگهان این طور رنج می شود

ببنید همان بحث تردیدی است که روزهای قبل میگفتیم وقتی بازار نسبت به اتفاقات پیش رو مطمئن نیست و تردید دارد و نمیداند چه بلایی قرار است سر دلار و شرایط دیگر بایید این طور واکنش نشان میدهد و البته این را در ذهن داشته باشید همیشه بازار سرمایه منعطف ترین بازار است و سریعترین واکنش را نشان میدهد این حس تردید باعث می شود طول موج های نوسان بازار کوتاه و جریان پول خود را کمتر درگیر کند و این شرایط را شاهدیم که کم عمقی ناشی ازاین شرایط به بازار سرایت میکند . چاره ای نیست باید تحمل کرد باید تا انتخابات امریکا تحمل کرد تا فضا روشن و شفاف تر شود .

البته این طور نیست که حالا یک روز بازار منفی شد زانوی غم بغل بگیرید خیر به هیچ وجه بازار دوباره در فرایند رفت و برگشت خود خیلی سریع برمیگردد ولی همین طول موج کوتاه این فضا را رقم می زند .

چند نکته مهم در مورد بازار وجود دارد

به نظر باید گفت سهامداران نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند این روزها شاهد این هستیم که بحث اصلاح قیمت مورد توجه برخی از سهامداران قرار گرفته و سهامی که اصلاح قیمت بالایی داشته دوباره در کانون توجه است بلاشک یکی از دلایل نوسان و ارزندگی بازار می‌تواند همین اصلاح قیمت باشد یعنی سهمی که اصلاح سنگینی داشته می تواند در کوتاه مدت یک نوسان مقطعی را تجربه کند اما بحث این است آیا در میان مدت و یا حتی مدت زمان بیشتر ارزندگی در این شرکت‌ها وجود داشته و آن را توجیه خواهد کرد بازار نباید دوباره در مسیر گذشته گرفتار شود به نظر این بار توجه به عوامل ارزندگی و نقش شوندگی باید مورد توجه باشد .

البته در بین شرکت های اصلاح شده گزینه های خوب هم کم نیست ولی این که اصلاح و ریزش عامل انتخاب سهم شود امر جالبی نیست اصلاح و ریزش در کنار ارزندگی خوب است به عنوان ابزاری تنها نه ! نکته بعد که دوباره بازار باید به آن توجه کندپرهیز از جو زدگی و صف پرستی است که یکبار به طور مفصل به این جریان پرداختیم و درد و زخم های آن هنوز خوب نشده به نظر نباید دوباره در مسیر قبل افتادو از بازی دفعات قبل باید درس های قوی تر و بیشتری بگیریم .البته چالش های بازار امروز فقط به این حافظه ضعیف و خاص برخی محدود نمی شد !

بازار با چالشی مواجه شده به نام چالش دلار

چالشی که بی تعارف زمانی نقطه اصلی حرکت و رشد بازار و حالا هم از دید بسیاری چالش فعلی بازار شده است این نکته را در نظر داشته باشیم اول از همه سوال کنید بازار و قیمتها و سود ها با چه دلاری در حال پرایس شدن هستند ؟! پیش از این یک بار توضیح داده بودیم که در سایر بازارها دلار خودرو با نرخ بیش از ۴۷ هزار تومان و دلار و مسکن ۳۷ هزار تومان معامله می شوند به نظر دلاری که مد نظر شرکت‌هاست دلار نیما بوده و این دلار حوالی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است.

هیچ یک از شرکت ها تقریباً دلار آزاد را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کنند

اما نمی توان از یک نقطه گذشت که کاهش دلار در بازار آزاد انتظارات تورمی را کاهش داده و باعث خواهد شد تقاضا برای کالاها و محصولات نیز کاهش یابد و حتی روی دلار نیما هم به نوعی موثر است.

این کاهش انتظارات تورمی و چشم انداز آینده در حال حاضر شاید فقط یک نوسان کوتاه باشد اما قطعاً بعد از انتخابات آمریکا شرایط تغییر خواهد کرد و شکل دیگری به خود می‌گیرد (یا کاهش یا افزایش بحث این است که روند مشخص تر و روشن تر می شود ) هر تغییر نتیجه غیر منتظره‌ای به سرعت بر کاهش تورم انتظاری اثر گذاشته و تمامی بازارها را دستخوش تغییر خواهد کرد منتها مثال روزهای قبل را هم بیان میکنیم احتمال ریزش در بازارهای موازی سنگین تر و شدیدتر از بازار ماست در بازار ما وقتی نرخ دلار به محدوده تعادلی رسیده بازار هم جایی متعادل می شود و در کنار ان بعد از تعادل میتواند با گرفتن پی به ای ناشی از افزایش مقدار فروش شرکت ها شرایط بهتری را رقم بزنند.

از همین روست که معتقدند بی‌تعارف کاهش نرخ دلار در بازار موثر است انتظارات تورمی را کاهش میدهد هیجان خرید را کم میکند اما اثرات آن زودگذر است دوباره می‌تواند به شکل قبل باز گردد و اضافه میکنیم که اثرات نرخ دلار در بازارهای موازی اثرات چکشی تن و سخت تری را دارد.

و نکته آخر

انعکاس درد و دل برخی از سهامداران بود که طی روزهای گذشته حسابی کلافه بودند … ببینید بازار تا حدودی به مرز تعادل رسیده حالا یک روز مثبت یک روز منفی یک روز با طول موج کوتاه تر و یک روز بلندتر ولی تقریباً از بحران خارج شده اما شاهدیم که هنوز ۴۰ الی ۵۰ شرکت به آن مرض تعادلی که بازار رسیده نرسیده‌اند شاهد بودیم در این مدت اکثر بازار با اهرم افت قیمت و جذاب شدن معاملات متعادل شد اما ایراد این تعداد شرکت ها این است که اکثراً قفل در صف فروش بوده و حجم بالا نیز معامله نمی شود.

از سوی دیگر هیچ کمکی هم از سوی سهامدار عمده نمیرسد بهتر است ناظر بازار اینجا وارد شود و با استفاده از اهرم های خود بازار دست به کار شده و نقدشوندگی این شرکتها را بالا ببرد به نظرم اولین گام استفاده از اهرم گره معاملاتی برای این شرکت است البته گره بدون حجم مبنا می‌تواند بسیار روشن و ساده سریع بسیاری از این شرکت‌ها را به مرز تعادل برساند متعادل شدن این شرکت ها و در واقع نقد شونده شدن آنها نیز کمک شایانی به کلیت بازار خواهد کرد و شاید برخی فشارهای فروش روی بقیه بازار را نیز کاهش دهد این را به عنوان هم یک درد دل و هم یک پیشنهاد از سوی برخی سهامداران بازار داشته باشید …

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *