کامبک ریز …

امروز بازار میخواست شرایط را کمی تغییر دهد و بهبود را داشته باشد ولی همان حرف های قبلی و ابهامات و تردید ها باعث شده بود تا کمی مردد عمل کند البته اگر حرکت بانک مرکزی در نرخ گذاری صرافی ملی ورفتن به ۲۸ هزار را بازار در طول معاملات میدید شاید این طور رفتار نمیکرد و تهاجمی تر خرید می کرد ولی به هر حال بازار می رود تا هفته بعد خود را در روزهای باقی مانده درگیر ۲ رویداد کند .

رویداد اول رویدادی از دید ما بسیار مهم اثر گذار ولی از دید بازار نه خیلی اثر گذار بوده که بحث انتشار صورت های مالی است به نظر بازار در این دوره ۲ هفته ای تا اخر مهر به خصوص ۱ هفته اخر یک پالایش خوب در شرکت ها وخواهد داشت و می تواند شرایط خوبی را رقم بزند . به نظر کم کم بازار به این صورت های مالی باید بیشتر توجه کند .

شکل بازار این روزها خوشایند بسیاری از سهامداران نیست و این باعث شده تا دوباره دافعه در ذهن برخی شکل بگیرد ذکر این نکته مهم است که بدانیم …

بازار با شدت قبل دیگر حرکت نخواهد کرد و آن را به روز های قبل نباید مقایسه کرد بازار را باید با مرحله ای از خود مقایسه کرد که به یک ثبات اولیه رسیده و برای حرکت مجدد که آن هم حرکت خیلی قوی نخواهد بود نیاز به یک سری مولفه دارد نکته مهم دیگر این است که جریان پول بسیار وسواسی شده و حالا تا صورت های مالی و جریان سودآوری و شرایط بنیادی و هزاران عامل دیگر را کنار هم جفت جور نکند دست و دلش به خرید نمی رود این نکته بسیار مهمی است که بدانیم در چه فضایی مشغول کار هستیم بی گدار به آب نزنید و البته در انتخاب سهم موارد را در نظر بگیریم .

میدانیم بازار در حال حاضر کمترین توجه را به تحلیل و صورت های مالی دارد ولی به نظر به زودی این نوع تحلیل قاعده اصلی بازار خواهد شد

بازار باید در تصمیات خود این موارد را لحاظ کنددر تکمیل این بحث درست در نقطه مقابل برخی میگفتند این چرت و پرت های صورت های مالی را فراموش کنید !! باید ببینی ۲ چیز کجا قرار دارد یک بازیگر و جریان پول و ۲ نمودار !! به این طرز فکر که خیلی هم قدیمی نیست کمی تامل کنید و ببنید سر ۴ الی ۵ سهم بازار که در ان مقطع برهمین روال حرکت میکردند چه بلایی امده .

وملی ولیز ثشاهد لپارس و … باور کنید بازار به راحتی باردیگر این قابلیت را دارد که در برخی سهم ها دوباره به چنین موقعیتی برسد . یک بار پیش چشم شما اول و اخر این بازی ها نمایش داده شده بهتر است کمی بیشتر فکر کنید هر چند دوستی میگفت مگر با پخش فیلم ایینه عبرت و اتقی کسی معتاد نشد !! ولی حداقل عزیزان عشق پروژه و پروازهای با ارتفاع بالا ببینند که وضعیت میتواند این طور هم باشد … به خاطر داشته باشید رفتار بازیگران این سهم ها را که یا آن بالا فروخته و برای شما طلب صبر میکند و یا او هم در حال کاهش است و خبری از ان نعره های مستانه جمع شدن و جو دادن نیست … همه این موارد را می نویسیم که بگوییم تحلیل و صورت های مالی باید اولویت باشد ولی به هر حال تا به امروز نظر بازار چیز دیگری است

بگذریم و سراغ یک نکته دیگر برویم

در بچگی پسر عاقل و خوب حرف گوش کنی بودم . اوج خوش بختی ما در دوران نوجوانی میکرو و سگا بود ! ولی قبل تر یکی از بازی هایی که از آن لذت می بردیم این بود که کیسه پلاستیکی فریزری را پر آب بکنیم و بعد گوشه ای از آن را سوراخ کنیم با آن شروع به نقاشی کردن کف حیاط خانه پدربزرگ مشغول باشیم و چه جالب بود این کار و سرگرمی ما …

هر چند روزنه ای که از پلاستیک برای خروج آب استفاده می‌شد هر بار بزرگتر و ناکارآمد تر میشد … امروز بازار به شدت به جریان نقدینگی نیاز دارد .جریان نقدینگی همان آبی است که داخل این کیسه پلاستیکی بازار جمع می‌شود و حفظ آن بسیار مهم است و هر سوزنی که به این کیسه بخورد و بخشی از این جریان نقدینگی را خالی کند عامل منفی بازار می گردد این روزها زمزمه سهام عدالت باعث شده تا شرایط کمی مبهم دنبال شود.

در مورد سهام عدالت باید پذیرفت که دولت در این باره بسیار عجولانه عمل کرد

شاید ازادسازی اولی منطقی بود ولی ازادسازی های پی‌درپی بعدی سهام عدالت نباید انجام می‌شد و حالا انگار برگشت از تصمیم دشوار تر است این نحوه فروش و سپس احتمالات از فروش این سسهم از سوی بانکها به بازار می تواند چالش آفرین باشد نقدینگی که شاید بانک‌ها صرف خود بازار می‌توانستند بکنند درگیر این سهم ها خواهد شد اگر فراموش نکرده باشیم در متن سهام عدالت بخشی آمده که کلیه اتفاقات آن باید با مصوبه شورای عالی بورس باشد به نظر شاید لازم باشد که در این فضا روی سهام عدالت کمی بیشتر کار شود .

کسانی که انتقاد می کنند چرا از دل فضای مجازی پیشنهاد بیرون می‌آید و عزیزان گوش می‌کنند بسم الله این طرح موضوع گرتو بهتر میزنی بستان بزن شما پیشنهاد بدهید چه اتفاقی می تواند در مورد سهام عدالت به بازار کمک کند به نظر این موضوع هرچه سریعتر برطرف گردد برای بازار ما مثبت و یک خبر خوب خواهد بود.

بتا سهم

#گزارش_بازار

بانک مرکزی / بانک مرکزی / بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *