رقص دلار و آواز سیاست !؟!

این روزها در بازار سرگیجه عجیبی در جریان است یکی به دلار بالا اعتقادی ندارد ،یکی دلار میخرد. یکی سهم دلاری می خرد یکی میفروشد یکی چشم به انتخابات دارد یکی بازار را ارزان می بیند … ! سرگیجه عجیبی است و این نوسانات بازار هم ناشی از همین است .البته این میان بازی های سهام عدالت و برخی عرضه ها نیزبه ان اضافه شده است .

امروز بازار درهمی را شاهد بودیم

برخی منفی بودند و گریه میکردند و ان گوشه عده ای دیگر بساط ساز و اواز برپا کرده و خلاصه مکاره پر مکری بود که بازار امروز را شاهد بودیم . به هر حال منفی و عرضه نیز به خصوص در این فضا باید از خصوصیت های خاص بازار دانست و چاره ای نیست و باید این چند روز که ۱۲ روز کاری است را نیز تحمل کرد به نظر بازار می تواند شرایط خوبی را پس از ان پیش ببرد ولی انصافا به برخی خریداران هم حق میدهیم که کمی برای خرید ها صبوری کنند . از مدت ها قبل بیان میکردیم بازار اسیر دو تردید بزرگ است یکی گزارش های ۶ ماهه و دیگری انتخابات امریکا امروز در مورد هر دو اثرات خاص ان در بازار توصیح میدهیم

با توجه به تمامی جهات دو ابهام پیش روی بازار قرار دارد

که تا به امروز او را رها نکرده یا به اصطلاح باعث روزهای نوسانی این روزهای بازار شده و یک روز مثبت و یک روز منفی را در بازار شاهدیم البته نمی توان از این موضوع گذشت که حجم معاملات نشان دهنده اتفاقات خوبی برای بازار است و این سومین هفته ای است که سیگنال خوبی از حجم در یافت میکنیم اما تردید و ابهام در این دو هم چنان مانع از رشد خوب بازار و حرکات قوی است این با وجود رشد دلار به اینجا رسیده است .

ابهام اول که البته درجه کمتری قرار دارد گزارش های میان دوره ای پیشرو و تردید و ابهام دوم که تقریباً بیش از ۸۰ درصد ذهن بازار را مشغول خود کرده انتخابات امریکاست شاید فقط این بار باشد که با بسیاری از اهالی بازار هم نظر باشیم که صورتهای مالی در درجه دوم قرار گرفته است و ما هم معتقدیم انتخابات آمریکا برای بازار فعلی رویداد حساس و خاص تری است .

مهر ماه که می شود فصل ماهیگیری در دریای خزر آغاز می‌شود یکی از تفریحات نیمه دوم بسیاری از افراد تماشای این ماهی گیری است من هم به این اتفاق بسیار علاقه مند شدم ماهیگیری نکات جالبی را دارد از صبر و تحمل از پاداشی که بعد از تلاش به دست می آورید و غیره … مدت ها پیش با یکی از پیرمرد های زنده دل ماهیگیر صحبت می کردم به او گفتم شده ماهی از تورتان در برود… او میگفت ماهی که از تور ما در برود و فرار کند دو شکل دارد یا اینقدر کوچک است که به درد ما نمی‌خورد و همان بهتر که می رود و یا انقدر شجاع بی باک سریع فرز و با انگیزه است که از این تور فرار میکند… نوش جانش او باید به زندگی ادامه دهد

حکایت گزارش های میان دوره ای و به طور کلی گزارش های بنیادی شبیه این تور ماهیگیری است که در دریای بازار انداخته میشود

برخی از داخل آن فرار می‌کنند و برخی دیگر می مانند در دوره‌هایی که بازار جفت جفت مثبت می‌شد به یاد دارید از یک شکاف قیمت صحبت می‌کردیم شکافی بین قیمت و شرایط بنیادی بازار حکایت ما و آن روزها شبیه حکایت ماهیگیری بود که تور می انداختیم بر اساس تحلیل‌های بنیادی و ارزش گذاری اما چیزی در بازار گیرمان نمی آمد ولی اگر این کار را نمی کردیم همه می خندیدند یا به عبارتی در آن موقع شاید خیلی وقت ها باید ماهیگیری و خرید سهم را متوقف می‌کردیم اما نکردیم و نتیجه مشخص شد . در حال حاضر نیز گزارش های میان دوره ای می تواند ماهی های درشت بازار را که نسبت قیمت با سودآوری آنها ارزش دارد جدا کرده و ریز و کوچک ها نیز از این تور بیرون می زنند.

برخی هم که خصوصیات بنیادی ندارند آنقدر مزیت ها و شجاعت ها و فرصتهای دیگری دارند که در تور برخی سهامداران می افتند و به هرحال گزارشهای میان دوره ای اهمیت فراوانی برای بازار دارد . امروز بازار کمتر نگاهش به این گزارش هاست اما ما همچنان توصیه می‌کنیم گزارش ها را با دقت بخوانید و فارغ از هر چیزی وزن بالایی به این گزارش ها داده و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید به یاد داشته باشید همیشه انتخاب یک سهم بر اساس تحلیل های بنیادی و شرایط فاندامنتال می تواند در بلند مدت و میان مدت شما را به سود رسانده و ارزش دارایی شما را حفظ نمایند این همان چیزی بود که در این چند ماه اخیر که بازار صعود می کرد همه از آن غافل شدند و عذاب سختی را هم بر بازار نازل کرد.

موضوع و تردید دوم

بحثی است که هر روز و در روزهای باقیمانده کاری قرار است به آن پرداخته شود موضوع انتخابات امریکا را امروز از یک منظر دیگر نگاه می کنیم بعد از اصلاح اخیر قیمت ها در شرایطی که در مرداد و شهریور و مهر سپری کردیم معتقدیم بازار سرمایه در کوتاه مدت که بازه زمانی حدود دو ماه خواهد بود می تواند بعد از انتخابات امریکا جریان قوی تری را در پیش بگیرد.

این یعنی ریسک به ریوارد رخدادی به نام انتخابات امریکا برای بازار بخصوص بعد از اصلاح اخیر آب شده و می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. باز هم تاکید می‌کنیم دیدگاه هم دیدگاه کوتاه مدت است یعنی بحث یک الی دو ماهه . مهمترین آن است که بعد از انتخابات امریکا تکلیف مشخص شده و بسیاری از پول ها تردید را کنار گذاشته و به تصمیم می رسند این خود باعث افزایش تقاضا در بازار میشود فارغ از هر نتیجه‌ای که به دست می اید . منتها در برنامه زمانبندی این تصمیم تفاوت وجود دارد

فرض کنیم فردای روز انتخابات ترامپ برنده انتخابات باشد

پیش‌فرض در ذهن بسیاری از فعالان بازار شکل گرفته (به درست یا غلط کاری نداریم) ترامپ بیاید ادامه رشد دلار احتمالاً محقق می شود این افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی خود به سرعت به خرید سهام اقدام کرده تا از مسیر عقب نماند و این باعث خواهد شد در کوتاه مدت یک الی دو ماه بازار حتی ممکن است با سرعتی عجیب دوباره رشد نماید البته دیروز هم عرض کردیم میان‌مدت و بلندمدت بازار را خیلی با انتخاب ترامپ جالب نمی بینیم مگر اتفاقات دیگری رخ دهد.

در فرضی دیگر با انتخاب بایدن شرایط کمی تغییر خواهد کرد قطعاً یک شوک به بسیاری از بازارها وارد خواهد شد ما شاهد خواهیم بود که دلار یک افت و کاهش قیمت را می بینند بی شک بازار هم با واکنش کوتاه مدتی مواجه می شود و احتمالاً شاهد افت پنج الی شش روزه بازار خواهیم بود اما افتی که با حجم مناسب همراه است در این شرایط احساس می‌کنیم که ما دو الی سه هفته سخت خواهیم داشت اما رفته رفته فضا بهتر شده و دوباره قیمت ها با شتاب کمتر اما دوام بیشتر تاکید می کنیم شتاب کمتر اما دوام بیشتر در مسیر رشد قرار می گیرند.

در هر دو حالت این این بازار سرمایه است که می تواند از دل این رویداد سربلند بیرون بیاید از همین رو معتقدیم ریسک به ریوارد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در مورد این رویداد منطقی و مناسب تر است و این یعنی کم کم باید تردید ها جای خود را ب تصمیم بدهند …

بتا سهم

#گزارش_بازار

سهم دلاری / سهم دلاری / سهم دلاری / سهم دلاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *