پیش بینی قیمت طلا در بازار امروز (۹۹/۰۷/۲۴)

قیمت جهانی طلا تا نیمروز چهارشنبه یک درصد افزایش یافته و به کانال ۱۹۰۰ بازگشت. اما خارج از روند کوتاه مدت، جریان انتخابات و محرک‌های مالی، آمار شغل‌های از دست رفته دائمی چه پیامی برای بازار طلا دارد؟

در بازار آزاد دیروز قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار، یک میلیون و ۴۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. اما باید دید قیمت طلا امروز چه تغییراتی می‌کند؟ آیا قیمت طلای جهانی امروز افت می‌کند؟
روز سه شنبه قیمت اونس جهانی بعد از آنکه شروعی آرام را پشت سر گذاشت در ادامه با ریزش شدید همراه شد و ۳۰ دلار کاهش قیمت را تجربه کرد و به کانال ۱۸۰۰ دلار رفت. شب گذشته نیز قیمت این فلز گران‌بها تا نزدیکی کف ۱۸۸۰ پیش ‌رفت اما قیمت اونس در سطح ۱۸۸۲ دلار، مقاومتی خوبی را از خود نشان داد. امروز چهارشنبه اما قیمت لحظه‌ای اونس طلا با ۱۷ دلار افزایش اکنون بر روی ۱۹۰۷ قرار دارد. به گفته تحلیل‌گران به ‌نظر می‌رسد تا تصویب یا لغو کلی محرک‌های مالی، قیمت طلا بین ۱۹۳۰ دلار و ۱۸۸۰ دلار در نوسان باشد.

اخراج دائمی از اخراج موقت

نرخ بیکاری و طلا در حالت عادی با قیمت طلا گاهی رابطه عکس دارد اما در دوران رکود اقتصادی با قیمت طلا روندی همسو می‌یابد. در دوران پساکرونا نیز مسیر نرخ بیکاری و قیمت طلا به یک‌دیگر گره خورده‌اند. اکثر اقتصاددانان و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که با وجود بهبودی‌های نسبی اقتصادی، بعد از پاندمی کرونا همه‌گیری بعدی مشکلات اقتصادی حاصل از آن است که اثرات آن برای سال‌ها باقی می‌ماند. یکی از این مشکلات افزایش نرخ بیکاری خواهد بود. با وجود کاهش‌ اخیر نرخ بیکاری، شغل‌های از دست رفته دائمی در حال افزایش است.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی میلیون‌ها آمریکایی حتی در اوج رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در بهار دوباره به کار خود ادامه داده‌اند. اما نزدیک به ۱۳ میلیون نفر بیکار مانده اند، یعنی حدود ۷ میلیون کارگر بیشتر از زمان قبل از شیوع کووید-۱۹.

برهمین اساس اکنون روند نگران کننده‌ای در بعد آمار اشتغال در حال ظهور است. این روند نگران کننده حکایت از افزایش بیکاری‌های دائمی ( نه موقتی) دارد. یعنی بیکاری‌های که ماهیت بلند مدت (بیش از شش ماه) دارند.

آمار اشتغال بیش از آن چه به ‌نظر می‌رسد نگران‌کننده است

به گفته اقتصاددانان، این روندها تأثیرات منفی مالی برای بیکاران و خانواده های آنها از جمله از دست دادن درآمد، کاهش احتمال یافتن شغل و درآمد کمتر در صورت یافتن اشتغال به همراه دارد.

این رکود اقتصادی سخت‌تر از سایر گروه ها به کارگران و اقلیت‌های با دستمزد پایین، که مقاومت کمتری در برابر این شوک های مالی دارند، ضربه زده است. بهناز منصوری، وکیل مدافع ارشد پروژه قانون بیکاری آمریکا می‌گوید: تأثیرات بیکاری افرادی که شغل خود به‌طور دائمی از دست می‌دهند و از طبقات در طبقه ضعیف اقتصادی قرار دارند بر جامعه بسیار عظیم است.

منصوری به سی‌ان‌بی‌سی گفت:

تصور می شد بیکاری گسترده‌ای که در ماه آوریل رخ داد یک پدیده موقتی باشد که با بازگشایی مشاغل به سرعت شرایط به حالت عادی بازمی گردد.

۱۸ میلیون نفر معادل ۸۰ درصد بیکاران در اوج بحران بیکاری امسال در حالت اخراج موقت بودند و انتظار می رفت که مجدداً به کار فراخوانده شوند. گرچه این تعداد در ماه سپتامبر به حدود ۴.۶ میلیون نفر یعنی ۳۷ درصد از بیکاران کاهش یافته است اما این آمار هنوز از هر دوره ثبت اسناد مدرن در دهه ۱۹۶۰ بیشتر است.

طلا در چند ماه گذشته واکنشی نزولی به بهبود نرخ بیکاری نشان داده‌ است که بسیار بهتر از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان و تحلیل‌گران بوده است. اما تداوم بیکاری‌های که تنها قرار بود موقتی باشند می‌تواند برای چشم‌انداز اقتصاد جهان در بلند مدت دشواری‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.

دولت‌ها جهت کاهش نرخ بیکاری مجبور خواهند بود که نرخ بیکاری را با تورم معامله کنند که در نهایت موجب افزایش قیمت طلا می‌شود. زیرا طلا به عنوان محافظ در برابر اثرات تورمی نقش ایفا می‌کند.

اقتصاد نیوز

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *