فرار از تله فولادی …

مردی قصد ماهی گیری کرد اما برخلاف همه قلاب او به شکل قلاب های معمولی نبود او قلابی صاف را انتخاب کرد . صاف و درست . همه او را مسخره میکردند که آقااا با قلاب صاف که ماهی نمیتوانی بگیری. قلاب باید کج باشد که شکار لبش گیر بیوفتدو خلاصه او همچنان روی حرف خود بود و با قلاب صاف به صید میرفت و طبق معمول دست خالی برمیگشت . کم کم آوازه او در شهر پیچید که یکی هست با قلاب راست و صاف هر روز ماهیگیری میکند ولی ماهی نصیب او نمیشود کم کم حتی شهرتش به پادشاه رسید .پادشاه دستور داد این سفیه را پیش او بیاورند .به مرد ماهیگر گفتن پادشاه تو را فراخوانده گفت من وقت ندارم مشغول ماهی گیری هستمم.
خلاصه از همه اصرار که پیش شاه برو از او انکاز ک وقت ندارم .آخر پادشاه یک شب به وزیر خود گفت خودمان به منزل این مرد برویم ببینیم چطور با قلاب صاف میخواهد ماهیگیری کند…
وقتی وزیر و شاه به خانه او رفتند به مرد گفتند با قلاب صاف چطوری میخواهی ماهیگیری کنی .گفت من با این قلاب صاف و بدون انحراف و کجی دنبال ماهی نبودم . با قلاب کج ۴ تا ماهی نهایت صید میشد ! با قلاب صاف پادشاه صید کردم او امشب خانه من است… چطور چنین چیزی با قلاب معمولی امکان پذیر بود ….

حالا شده حکایت دولت و بازار …

اقای دولت قلابت صاف نبود وگرنه از این بازاز برای سال ها و ماه ها شاه ماهی صید میکردی . تور انداختی و ماهی های بدبخت را یکجا صید کردی حالا که کارت تمام شده دنبال خشک کردن اب این رودخانه اید ؟؟ انصافا با این دستورات عجیب ضد اقتصادی و غیر عقلی و رانت ساز دنبال چه میگردید.

حالا امروز فولاد را رد کردید ولی پس ذهن شما همین تفکرات است چه در فولاد چه خودرو و … جیب سهامدار را زدید و حالا دنبال کندن سود از شرکت ها هستید تجربه دلار ۴۲۰۰ برای شما کافی نبود . نمیدانیم چرا در یک دور باطل تصمیمات غلط گرفتار شدیم . با این تفکر و دست فرمان چرا مردم را به بازار دعوت کردید خودتان دورهم همه چیز را مشخص میکردید. این چه تصمیمی است که رانت وسیعی را برای برخی ایجاد میکند.

عزیزان دولتی بدانید تصمیمات شما دقیقا این سیگنال را به بازار میفرستد که وقت کندن از شرکت هاست. به هر قیمتی این اتفاق خوبی بزای بازاز نیست .بازار سرمایه ما مگر چقدر انرژی دارد یک روز با وزارت صمت یک روز سر نرخ سود و بانک مرکزی یک روز فلان بحث برای خودرو و یک روز هم احتمالا وزازت نفت برای پتروشیمی و پالایش . بازار چنین اترژی ندارد در چند حوزه بجنگد اگر تغییر رویه ندهید به زودی باید به فکر شوک های قوی تری به پیکر نیمه جان بازار باشید.

و اما عمده صحبت ما با عزیزان در سازمان بورس و شورای عالی بورس است

تا به این جا خوب بودیم ولی بهتر است با پشتوانه همین مردم و سهامداران با قدرت حرکت کنید . به واقع امروز وظیفه اصلی خود که دفاع از حقوق سهامدار خرد است را نخواهید اجرا کنید چه رسالتی غیر از این دارید ؟؟ حق کشی از این بالاتر . شورای عالی بورس و ریس سازمان بورس به نوعی نهاد بالادست بورس کالا هستند امروز چشم به روی این رانت پاشی ببندید دیگر حرف و قول ما بورسی ها را هیچ جا تحویل هم نمیگیرند هر جا شده سر بازار را می برند … . امروز چشم همه به شماست …

و اما یک موضوع مهم در مورد دلار و اتفاقات اخیر .

بازار سرمایه به شدت به بازی ارز و اتفاقات ان وابسته است به نظر افت فعلی نرخ دلار از بعد روانی در بازار کمی موثر خواهد بود ولی انصافا باید از خود بپرسید مگر‌بازاز دلار ۳۲ را در قیمتها لحاظ کرده بود ؟؟ از دید ما تاوقتی دلار نیما در این حوالی قرار دارد ریسک های ارزی خیلی برای بازار خاص نیست واتفاقا خالی شدن هیجان و باد دلار یک مزیت را خواهد داشت و این که بعد از انتخابات امریکا جلوی شوک‌های ارزی گرفته خواهد شد و ترس بازاز از ریزش های ارزی کمتر و کمتر میشود به خصوص در احتمال حضور بایدن.

در مورد دلار و سکه و ماشین و مسکن چند روز قبل مفصل صحبت کردیم و بازهم میگوییم در شرایط فعلی ریسک این بازارها از بازار سرمایه بیشتر است و به نظر ارزان ترین دارایی در مقایسه با هر نوع دارایی به خصوص با این گزارش ها سهام است .

یک نکته پایانی را عرض کنیم و برویم

امروز کمی بیشتر در مورد بازار صحبت کنیم . ببنید برای بازار۲ چالش و تردید مطرح کرده بودیم یکی گزارش ها و دیگری انتخابات امریکا انصافا گزارش هایی که تا به امروز به خصوص در شرکت های بزرگ منتشر می شود گزارش های خوبی است . اهمیت گزارش ها و ارزش انها وقتی بیشتر روشن می شود که قیمت ها نیز در این فرایند اصلاح خوبی کرده و دوباره بازار چذاب شده است به گزارش ها اهمیت بدهید به نظر اگر قرار بر تحقق سود شرکت ها برای ۶ ماهه باقی سال شبیه دوره ۳ ماهه دوم باشد اتفاقات بسیار مهم و خوبی در انتظار بازار خواهد بود . این یکی از بهترین اتفاقات و ماندگار ترین رویدادهای بازار می شود چرا میگوییم ماندگار چون اثرات سیاسی در بازار از بین می رود ولی اثرات بینادی دوام بیشتری داشته و در نهایت قیمت ها را هدایت میکند .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دولت / دولت / دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *