گزارش بازار آخرین روز مهر سال ۹۹

پایان مهر بی مهری !

امروز پایان مهر را رقم زدیم … مهری که با بی مهری های زیادی همراه بود دولت نیشتر می زد و ازسوی دیگر نیزه هایی که حقوقی های بازار به تن سهامداران زدند از وعده‌های توخالی بگیر تا امیدواری های کمرنگ …

ولی هر چه بود در سرازیری سال ۹۹ هستیم و مهر هم به پایان رسید تا بازار سرمایه نزدیک به سه ماهه پرفراز و نشیب را پشت سر بگذارد و همچنان در گیر و دار مبارزه با بحران‌های جاری و آتی باشد. البته مهر امسال بوی ماه مدرسه نداشت هرچند آقای بازار در مرداد و شهریور و مهر ما را سر نیمکت بازار نشانده و با چوب اناری که حسابی سیاه شده تن بازار را نوازش میداد .

میدانید آن لحظه که این چوب را میزد تحمل و دردش یا بهتر بگویم سوزش قابل تحمل بود اما قبول کنید عزیزم خنده های ریز برخی به اصطلاح همکلاسی ها اذین کتک خوردن ما تلخ تر و دردناک تر است به با بازار بیمه رود و بسیاری از افرادی که نان بازار را خورده بودند بی مهری را در حد تمام خود را برای بازار تمام کردند

بگذریم دلمان از این دوستان بی مهری که نان و نمک بازار را خورده و نمک دان بازار را خیس کرده اند حسابی پر است ولی به هر حال بحث بازار است و قرار نیست کسی در این بازار برای کسی دل رحمی یا دلسوزی داشته باشد.

بازار سرمایه امروز مسیر خود را به واسطه چند رویداد بهتر از روزهای قبل پیشبرد

از دیده غیر مهم ترین رویداد های مثبتی که به بازار امروز کمک کرد گزارش‌های نسبتا خوبه میان دوره‌ای و بعد تکثیر خبرهای است که منتشر شده بود و باعث بی‌اعتمادی بازار بود از نرخ سود بگیر تا خبرهای فولادی . البته اصلاح قیمت ایجاد شده در نمادها را نیز نباید دست کم گرفت که این موضوع نیز خود باعث ایجاد جذابیت بین نمادها شده و فضای خوبی را برای سهامداران رقم زد.

چالش ریزش دلار هم چالش کوچکی نبود

به هر حال بازار روی ثبات دلار حساب کرده و البته بارها عرض کردیم که نرخ دلار نیما باید مد نظر بازار باشد که بسیار جالب است امروز اختلاف دلار نیما و دلار بازار آزاد به حداقل ممکن خود در چند ماه گذشته رسیده است . همه این عوامل دست به دست هم داد تا بازار امروز با وجود حجم نه خیلی کم و نه خیلی بالا شرایط خوبی را تجربه کند. خوب از این نظر که توانست تا حدودی بر فضای سخته منفی در روزهای گذشته غلبه کنیم البته همچنان تردید بزرگترین چالش بازار است و تا انتخابات امریکا که حدود ۸ روز کاری باقی مانده نرسد و تکلیف مشخص نشود وضع بازار به همین شکل باقی خواهد ماند.

نکته‌ای که ذهن بسیاری را مشغول کرده فضای خاص گزارش های میان دوره ای در بازار است .

روز های قبل در مورد اهمیت صورتهای مالی صحبت های بسیار شد و مهم ترین بحث این بود که صورتهای مالی می تواند همانند یک تور به فعالان بازار و سهامداران کمک کند تا ماهی های درشت تری را در بازار صید نمایند البته یک ریسک بسیار بزرگ برای بازار هم به حساب می آید چرا که درست شبیه آن بچه داستان معروف عمل می‌کند که لختی پادشاهان پوشالی بازار را فریاد می‌زند

بسیاری از اساتید تلگرامی از کاه برخی شرکت‌ها کوه ساخت و قیمت‌های عجیبی را برای آنها ایجاد کردند که حتی اصلاح اخیر هم هنوز نتوانسته قیمت آنها را در مقابل جریان بنیادی منطقی کند اما به هر حال این گزارش ها خاصیت این اتفاق را دارد که در فضای فعلی کمی ریسک بنیادی ها را در شرایط فعلی کاهش داده و جریان سرمایه‌گذاری را هدایت نماید.

یک نکته بسیار مهم در مورد گزارش ها وجود دارد

و آن هم این است که اگر فرض کنیم این شرایط گزارش دهی برای شش ماهه دوم و همچنین دوره سود سازی سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد فضای بازار می‌تواند در جمع بندیکلی شرایط قیمت‌ها و ارزندگی نسبی آنها به نتیجه مثبت رسیده و حتی بدون در نظر گرفتن فضای حمایت‌های مصنوعی شرایط خوبی برای بازار به وجود آید و این موردی است که بارها به آن اشاره کردیم مثبت بادوام و پایدار و مناسب برای بازار مثبتی است که ناشی از تحولات بنیادی باشد.

این همان مثبتی است که باعث ثبات و سپس رشد قیمت شده و اتفاقات لحظه ای نمی تواند در آن موثر باشد

یک نکته هم در مورد انتخابات امریکا بگوییم البته روزهای قبل هم اشاره داشتیم و برای تاکید این را عرض میکینم هم برای تاکید و هم تحلیل بیشتر

چند وقت قبل در مورد همین اهمیت نظرسنجی‌ها از یک جامعه شناس پرسیدم او نکته جالبی را بیان می کرد که می تواند یک خط کش در کنار چندین خط کش دیگر برای شما باشد ولی نکته جالب این بود که ایشان معتقد بود جهت و روند نظرسنجی ها مهم است یا به عبارت دیگر وی گفت اگر میخواهید در مورد انتخابات امریکا به نظر سنجی ها تکیه کنی هفته آخر را ملاک قرار بدهید و روند تغییرات را با ماه‌ها و هفته‌های قبل مقایسه کنید .

یعنی مثلا حالا اختلاف ۱۰% است ۲ هفته می شود ۶% باید این کم شدن بیش از خود اختلاف مورد توجه باشد … با در نظر گرفتن شرایط فوق در حال حاضر نشانه های بایدن بیشتر است اما هیچ چیز از ترامپ بعید نیست و می تواند در آخرین لحظات کارهای جدید رو کند که اگر خود را در تغییر روند نظرسنجی ها حتی به شکل نامحسوس نشان دهد باید کمی بیشتر تامل و تفکر کرد .

تا همین چند وقت پیش و تا قبل از مناظره ها همه ترامپ را به عنوان فرد از پیش برنده انتخابات می‌دانستند اما بعد از مناظره ها و هرچه جلوتر رفتیم شرایط به سود بایدن تغییر کرده است دو نکته وجود دارد اول اینکه هر احتمالی را در پرتفوی خود در نظر بگیرید و مهم تر از آن برای انتخاب بایدن هم وزن مشخصی را داشته باشید و موضوع را نفی نکنید .

بتا سهم

#گزارش_بازار

سهامداران / سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *