گزارش بازار امروز شنبه ۳ آبان ۹۹

ترس و لرز آبانی !

تا نشوی پیر ندانی که چیست . مهمانی رفته بودیم پیرمرد میانسالی روی صندلی نشسته بود و ز غوغای جهان فارغ ، فارغ از صدای موسیقی ، از صدای همهمه دز هجوم مهمان ها برای میز شام و از حمله برخی برای ژیگو راحت نشسته بود و فقط به یک نقطه خیره شده بود و هیچ واکنشی نشان نمیداد . ن نطقه برای او مهم بود و به هیچ چیز دیگر توجهی نمیکرد .

امروز حکایت بازار ما بعد از ۴۰ تا۵۰% اصلاح شبیه ادمی شده که روی ویلچر نشسته و به یک نقطه خیره شده ، ان نقطه هم نتیجه انتخابات امریکاست و منتظر است ببنید چه می شود . امان از چشم هایی که به بیرون دوخته شده . البته طبیعی هم هست و ما با بازاری مواجه ایم که خریدار ان مدام با خود میگوید صبر میکنم این ۶ روز کاری هم سپری شود تا تصمیمات بهتری بگیرد و فروشنده انهم از ترس اتفاقات عجیب میل به فروش پیدا کرده این وسط تنها چیزی که کسی به ان توجه ندارد ارزندگی سهم هاست . البته این بازار قبل این که این طور ویلچر نشین هم شود خیلی به منطق توجه نداشت و حالا هم آن چنان ضربه ای خورده که این طور رفتار میکند .

نمیدانیم برخی عزیزان میگویند چرا در گزارش بازار مطلب نمی زنید به واقع چه بنویسیم چه بگوییم از کجا بنویسیم

برادر روضه هم میخواهند بخوانند یک روز متفاوت از روز دیگری است برای بازار ما هر روز وضع همین است و ما مانده ایم چه بگوییم… وقتی بازار این همه خبرو گزارش خوب را دریافت میکند و بازهم منفی میشود درد و سوز ان منفی هم بیشتر می شود .

امروز میخواستیم مفصل در مورد گزارش های میاندوره ای بنویسیم ولی شده حکایت ان بیماری که رفت دکتر و گفت اقای دکتر درد من این است و دکتر بنده خدا هم شیاف نوشت و گفت استعمال کن !! بیمار گفت اقای دکتر امروز اعصاب شما خراب است من میروم روز دیگری می ایم . به نظرم امروز و با این وضع بازار نوشتن از گزارش های ماهانه و میاندوره ای خیلی منطقی نباشد . ولی خدا وکیلی با این گزارش های خوبی که رسیده انتظار نداشتیم بازار این طور بی رمق و بی هنر بنشیند و فقط نظاره گر باشد .

اما چشم بازار به کجاست ؟چرا نمیخرد ؟

بسیاری میگویند چشم بازار به انتخابات است و با وجود نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان پول پارک شده بیرون بازار همچنان منتظر است تا نتیجه ان مشخص شود . البته امیدواریم این طور باشد و شاید تحمل این ۶ روز کاری هم با این فکرها اسان تر شود اما بیایید کمی منطقی تر فکر کنیم … فکر کنیم امروز فردای روز انتخابات است و این دو روز در مورد این موضوع بیشتر مطلب بزنیم

در این حالت یک روز با یک گزینه و روز دیگر با گزینه دیگر صحبت میکنیم …

بیایید فرض کنیم فردای روز انتخابات است و بایدن رئیس جمهور امریکا شده است حالا قرار است به نوعی واکنش بازار را داشته باشیم به نظر قبل از هر چیزی واکنش بازار ارز برای بازار سرمایه مهم می‌شود این یعنی بازار در همان روز با اینکه کمی فشار فروش می گیرد ولی به شدت منتظر واکنش بازار ارز خواهد بود در بازار ارز احساس می‌کنیم بانک‌مرکزی یک فرصت برای ضربه کاری به نرخ دلار را پیدا می کند و احتمالا هر چه فریاد فروخفته دارد برسر دلار می زند .

دلار از محدوده ۲۸و ۲۹ هزار تومان به حوالی ۲۰ هزار تومان و حتی در شدو های شبانه به زیر ۲۰ هزار تومان می رسد این اتفاقی است که در روزهای ابتدایی رخ می دهد اما کمی که بگذرد فضا اندکی بهتر شده و حرکت دلار برای تثبیت به سمت ۲۲ و ۲۳ هزار تومان آغاز خواهد شد .ما احتمالا برای مدت طولانی دلار را در همین محدوده خواهیم داشت البته در همین مدت هم اتفاقات عجیب و غریب ممکن است برای بازار دلار رخ دهد اما احساس می کنیم نرخ منطقی دلار همین حوالی باشد . این عدد ۲۲ و ۲۳ را در ذهن داشته باشید جایی که همین چند وقت پیش نرخ دلار نیما بود .

رفتار بازارهای رقیب بازار سرمایه نیز بسیار جالب خواهد شد خیلی دوست داریم این را بیشتر باز کنیم .

اول از همه در مورد جریان نرخ سود به نظر نرخ سود در همین حوالی مدیریت می شود و افزایش چشمگیر آن بعید است و احتمالا یک افزایش اندک خواهد داشت (البته در حالت بسیار غیر نرمال ممکن است نرخ سود را تا ۲۵% بالا بکشند تا فیتیله تورم پایین کشیده شود ولی احساس میکنیم با امدن بایدن داستان کمی فرق کند )

اما سایر بازارها…

فروشنده ها در بازار مسکن در قیمت‌های فعلی به شدت افزایش خواهد یافت آغاز تخفیف دهی در قیمت‌ها نیز شروع می شود اما احتمالاً بازار ملک به رکود عمیق فرو خواهد رفت و قیمت ها آرام آرام فرود نرم ی را تجربه می کند اما در بازار سکه سقوط کمی تند و تیز تر است و در بازار ماشین و لوازم خانگی اوضاع وخیم تر و تازه معتقدیم سقوط این دو کالا (ماشین و لوازم خانگی ) دو مرحله ای است مرحله اول سقوط با قیمت دلار است و مرحله دوم سقوط با گشایش های احتمالی است که کل این دو بازار را به حاشیه می برد. در مورد سکه و دلار نیز احساس میکنیم با توجه به رفتار بانک مرکزی نقد شوندگی دلار بیش از سکه شود .

این تصویر کلی از فضای بازارهای رقیب بود اما بازار سرمایه

قطعاً دلار ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی تلفات هایی در بازار خواهد داشت و مهمتر از همه کاهش چشم انداز تورم انتظاری کمی فضا را خاص تر خواهد کرد از همین رو به نظر بازار یک شوک اولیه چند روزه را تجربه می کند که ناشی از همین افت دلار است به نظر بازار واکنش اولیه و تندی خواهد داشت و خیلی زود خود را جمع و جور خواهد کرد (خیلی زود حتی ممکن است ۲ روز هم نکشد چرا که ازار این منفی را این روزها در بالا و پایین قیمت ها لحاظ میکند )

معتقدیم اگر قرار بر گشایش های احتمالی در اقتصاد و رفع تحریم‌ها صورت باشد شک نکنید در بین همه بازارها این بازار سرمایه است که در نهایت برنده بیرون خواهد آمد از همین رو انتخاب سهم بسیار خاص و حساس می شود

سعی می کنیم روز های بد در مورد اثرات انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بیشتر صحبت کنیم ولی با همین فرمان که پیش برویم احتمالا با این ریزش ها انتخابات هم به عاملی نه خیلی خاص و حساس تبدیل می شود . بازار انقدر ریخته که دیگر نمی شود از این عوامل ترسی داشت . بازار هم به نظر نمیترسد بیشتر ابهام است که او را ازار میدهد . در هوای مه آلود خود به خود سرعت ماشین کم میشود و این آن اتفاقی است که امروز با ان مواجه ایم …

امروز بازار روز خوبی نداشت

جز تک و توک برخی نماد های سبز بقیه منفی بودن و جالب است این منفی در شرایطی است که تقریبا اکثر اخبار مثبت هستند ثبات دلار ، رشد نیما ، عدم ریزش های جهانی و از همه مهم تر گزارش های خوب که این موارد عاملی نشد که بازار بتواند مثبت باشد و فضای خوبی در بازار حکم فرما شود . فردا تعطیل است و بازار به این استراحت نیاز دارد .

ای کاش میشد به هزار و یک بهانه کل این هفته را تعطیل بودیم تا چشممان به جمال این بازار منفی روشن نمی شد . بازار منفی کم ندیده ایم ولی این شکل از منفی دراین فضا با روح و روان ادم بازی میکند

بتا سهم

#گزارش_بازار

فروشنده / فروشنده / فروشنده / فروشنده / فروشنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *