اخلاق، عرفان و بازار سهام

نوشته مصطفی نصراصفهانی

یکی از ویژگی‌های بازار سهام، فعال کردن مجدد رشد «شاخص خرد» است. مطالعاتی هستند که نشان داده‌اند شاخص خرد عموم مردم به طور متوسط در سن ۱۳سالگی متوقف شده و بعد از آن ثابت می‌ماند، مگر افرادی که در حوزه‌ای فوق حرفه‌ای می‌شوند.

یکی از خوبی‌های معامله‌گری در بازارهای مالی (سهام و…) به نظر می‌رسد این باشد که شاخص خرد را حداقل تکان‌هایی می‌دهد! و این، احتمالا به این علت است که احساسات آدمی را بشدت و در بازه‌های زمانی فشرده‌تری بالا و پائین می‌کند.

تا جایی‌که یک معامله‌گر، بسیاری از آنچه که افراد معمولی طی سال‌ها تجربه می‌کنند در مدت کوتاهی تجربه می‌کند.

گاهی ممکن است از فرط خوشحالی به مرز سکته برسد و گاهی از فرط ناراحتی! و بعد از مدتی، تحمل ایشان در برابر اتفاقات خوب و بد افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

قصد دارم در چند قسمت درس‌هایی که بازار سهام از واقعیت پیچیده دنیا بصورت فشرده ارائه می‌کند را مرور کنم. در این قسمت داستانی از دیباچه گلستان سعدی را می‌آورم.

آن را که خبر شد، خبری باز نیامد.

مدعیان بازار سهام را می‌توان به مدعیان عرفان تشبیه کرد. در عرفان گفته می‌شود معمولا آن کس که «به درخت گل برسد دامنش از دست می‌رود» و نمی‌تواند برای دیگران تحفه‌ای بیاورد.

قاعده بازی آنجا چنین است! در بازار سهام هم قواعد بازی به همین شکل است. هر کس ادعا می‌کند که روشی پیدا کرده است که می‌توان با آن روش سود بزرگی بدست آورد، دروغگو است! چون اگر حرفش راست باشد عاقلانه است که رمز و رازش را به کسی نگوید!

«این مدعیان در طلبش بی‌خبرانند، کان را که خبر شد، خبری باز نیامد»

قواعد بازی طوری است که حتی اگر چنین کسی نیات خیرخواهانه هم داشته و بخواهد به دیگران مهربانی کند، بهتر است آن مهربانی را از طریق دیگری اعمال کند!(مثلا کمک نقدی به نیازمندان، بجای دادن سیگنال به طبقه متوسط دارای پس‌انداز!)

پ.ن: بنده هم از آن مدعیان بی‌خبر هستم. برای همین است که اینجا برای شما می‌نویسم!!

کانال اکونومیست فارسی

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *