ممل آمریکایی های بورسی !

حکایت بازار امروز ما را یاد فیلم ممل امریکایی می اندازد ! همه امروز امریکایی شده بودند و خلاصه ایالت های امریکا را با لهجه محلی تلفظ میکردند و به هر حال بازار سرمایه امروز با حدس ترامپ مثبت بود و در ادامه نیز با خواب بایدن پیش می برد . . درست جایی که دیده می شود هنوز هیچ نتیجه ای مشخص نیست و فضا همچنان مبهم است .

بازار امروز تحت تاثیر افزایش شانس ترامپ در یک سو و تحولات سیاسی قرار گرفت که تا حدودی ترامپ را پیروز انتخابات دانسته و شروع به خرید سهم های دلاری در بازار کرد و البته مسیری که در این سه هفته با سناریو سازی های خود پیشرفت بود را پس گرفت البته هنوز هم روی کاغذ بایدن شانس خواهد داشت و باید منتظر بمانیم اما شانس ترامپ بالاتر و اقبال بازار نیز همین را نشان می داد.

قبل از هر چیز باید بگوییم بدترین سناریو در حال حاضر کشدار شدن موضوع است و ای کاش هر طور شده قبل از معاملات روز شنبه تکلیف همه چیز روشن باشد به نظر البته این اتفاق نیز رخ می دهد بیایید فرض کنیم باز هام شرایط خاص باشد و فضای ترامپ دوباره در سیاست جاری و ساری شود همین امروز اولین واکنش آن را در دلار دیدیم که به بالای ۳۰ هزار تومان رسید و بازار هم این چنین بود .

به نظر با آمدن ترامپ یک اتفاق مهم دیگر نیز رخ می دهد و آن هم تفکر جدید پول های پاک شده در بازار است

که آرام آرام به این نتیجه خواهند رسید که ممکن است فضای قبلی کاهش ارزش پول ملی و رشد دلار ادامه داشته از همین رو ریسک نگهداری پول بیشتر از سایر دارایی خواهد شد و این باعث توجه دوباره برخی پول ها به بازار می شود

اما این رفتاری کوتاه مدت است و احتمالاً با آمدن ترامپ این رفتار در کوتاه مدت در بازار خواهد بود اما رفتار اصلی شکل دیگری را در میان مدت به خود خواهد گرفت و ما شاهد زور آزمایی شرکت ها برای غلبه بر فشار تحریم و شرایط اقتصادی خواهیم بود و در این حالت شرکت ها باید بتوانند فضای شش ماه اول را تا حدودی حفظ کند و دولت هم اگر تصمیمات عجیب و غریب برای جبران کسری های بودجه خود نگیرد به نظر بازار در ماههای باقیمانده با همین فرمان جریان سود آوری و فروش نمودی از سهم های خوب و ارزنده را به نمایش خواهد گذاشت که می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و قیمت های نسبتا خوبی را به وجود آورد و انگیزه برای خرید سهم را افزایش دهد .

چون هنوز مشخص نیست این موضوع را با کمی ترس و یا بهتر بگویم کمی صبر بیان می‌کنیم اما احتمال رای آوری بایدن هم کم نیست به خصوص در این دقایق او ایالت ویسکانسن را از آن خود کرده و شانس او برای موضوع کم نخواهد بود قبل تر در گزارش ها در مورد انتخاب بایدن صحبت کرده بودیم احساس میکنیم بازار در کوتاه مدت نسبت به این جریان واکنش منطقی نخواهد داشت و جو کمی روی فشار فروش شکل می گیرد .

اما دو نکته در این بازی مهم است

یک پیچیده تر شدن فضا با حاشیه هایی است که به وجود خواهد آمد که این موضوع به نظر بیشتر بازار را اذیت خواهد کرد و دو ادامه ابهام بازار در میان‌مدت و بلندمدت با حضور بایدن البته برخلاف نظر بسیاری از عزیزان به افت دلار در میان مدت اعتقادی نداریم اما شرایط ابهام و فضای مبهم باعث خواهد شد وسواس سهامداران در انتخاب سهم بیشتر شده و البته از ان سو با افزایش پی به ای بازار و چشم انداز مثبت را داریم که به مزیت های بازار اضافه میگردد .

این همه صبر کردیم این دو روز هم روش ! اما به کسانی که اذعان دارند انتخابات در بازار موثر نیست باید عرض کرد شاید در چشم اندازی طولانی مدت این موضوع صادق باشد که معتقدیم نیست اما در کوتاه مدت قطعاً این اتفاق برای بازار نقش حیاتی ایفا خواهد کرد که پیگیری ممل امریکایی های بورسی هم به همین دلیل است.

ما سراغ بازار امروز برویم که صبح تا حدودی به این نتیجه رسیده بود که بایدن شکست‌خورده و ترامپ پیروز است با این استراتژی امروز در بازار فعالیت می کرد و صفوف خرید و رنج مثبت سهم ها را به خصوص در سهم های دلاری نظیر پتروشیمی و پالایشی فلزی فولادی و سنگ آهنی شاهد بودیم و البته در آن سو خودروها نیز کمی گرفتار شده بودند .

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *