۲ روزه ریزه ریزه !

امروز سه شنبه ۲۰ ابان ماه در حالی بازار سرمایه را پیش بردیم که امیدواریها به بازار بیشتر بود ولی نشد انطوری که انتظارش را داشتیم و در نهایت فضای عرضه کمی در بازار بیشتر شد و با فراز و نشیب های جدی مواجه بود قطعا بازار از دو روز اول هفته خود کمی بهتر است ولی هنوز به ان شرایط ارمانی نرسیده و هنوز حجم معاملات رشد نکرده و هنوز ان ترس زیر پوست بازار وول می خورد !

بازار امروز به چند دلیل میتوانست و البته تا حدودی هم توانست کمی بهتر باشد . همین کمی هم برای این روزها خوب است بازار امروز به چند دلیل کمی بهتر بود دلیل مهم بازار کی مثبت بودن بازار های جهانی اعم از نفت مس روی و غیره و همچنین ثبات نسبی دلار در نرخ های ۲۴ و ۲۵ و نرخ بازار آزاد دوباره به بالای ۲۷ رسیده اما می‌توان گفت که نگرانی دلاری برخی سهامداران که از ترس دلار ۱۵ و ۱۷ پورتفوی را به آتش می کشیدند تا حدودی کاسته شده .

یکی دیگر از دلایل مهم بازار سرمایه برای برگشت و بهبود این است که هم نموداری در شاخص و هم در شرکتها در نقاط جذاب ای برای خرید قرار گرفتیم و احتمال افت بیشتر غیر منطقی است

به عنوان مثال در مورد آر اس آی چند مقطع را بررسی کردیم و به چند دوره قبل رفتیم که مثلا جایی که امروز هستیم موارد مشابه چه شده و بعد ان چه اتفاقی رخ داده است . در همین ار اس ای . ۳ تیر ۹۶ در این محدوده بوده ۶ ماهه بعد ۲۵% بالاتر بوده ،در ۱۰ اردیبهشت ۹۷ همین جاها بوده و بعد ۶ ماه ۵۱% بالاتر

در ۲۴ اذر ۹۷ این محدوده بوده و ۶ ماه بعد ۵۴% بالاتر بوده و این نشان میدهد به نظرم این قیمت ها می تواند در میان مدت در حداقل ریسک خود باشد .

البته این موضوع را دوست داریم بیشتر باز کنیم و دقیق‌تر بررسی کنیم اما در این مجال همین مختصر کافی است و احتمالا به روزهای بعد موکول گردد و ای کاش کمی چارتیست ها در مورد دلار و شاخص و این موارد بیشتر صحبت کنند .

امروز دی تریدینگ برداشته شد بسیاری از عزیزان معتقد بودند این تصمیم عامل منفی شدن بازار بوده ولی امروز دیدیم که این موضوع کوچکترین تغییری در شرایط بازار به وجود نیاورد تا به بسیاری ثابت شود مشکل بازار مشکل این اتفاقات نیست مشکل ترس و شرایط کلانی است که به هر دلیلی قیمت های فعلی و یا شرایط فعلی را جذاب نمی بیند و ورود نمیکند .

و اما یک موضوع چرا با سهامداران شفاف نیستیم.

همه در بازار دنبال مقصر هستند ولی به نظر یک مقصرو یا حتی چند مقصر خاص وجود ندارد و باید به سمت عاملی حرکت کنیم به نام شفافیت . یک عقیده بسیار روشن و شفاف داریم معتقدیم در بازار سرمایه هیچ کس از شفافیت ضرر نمی کند مگر کسی که راه درست را نمی رود !! یا به عبارت دیگر در میان مدت و بلند مدت و حتی کوتاه مدت شفافیت بازار را به سمت کارایی می برد مدت های اخیر مدام بحث بر سر این بود که بازار به شکل دستوری مدیریت می شود می‌شود برخی سهم ها به عمد به فروش گذاشته می‌شود و غیره .

در مورد صف خرید و فروش به نظر به زودی پیش گشایش تغییر خواهد کرد

اما در مورد خریدار ها و فروشنده بخصوص در این فضا فروشنده ها یک مورد وجود دارد . پیشنهاد مشخص ما این است که در مورد فروشنده ها می توان در پایین صفحه سهامداران عمده ترکیب سهامداران که در سایت tse نشان داده می‌شود بخشی قرار داده شده که خریداران و فروشندگان بالای یک مقدار مشخص از هر میزان را نشان دهند مثلاً بالای ارزش یک میلیارد تومان یا یک تعداد سهم و یا هر چیزی در این شرایط این شفافیت چند اتفاق خوب را برای بازار رقم میزند اول از همه سیاست سهامداران مشخص میشود دوم که مهمتر است از اینکه اعتماد به بازار باز می گردد چرا که معتقدیم از ابتدا دستوری برای ریزش بازار نبوده و این دید دید منفی برخی سهامداران است دلیل سوم کمی به پاسخگویی برمیگردد…

به جد به این موضوع اعتقاد داریم بسیاری از افرادی که امروز در جایگاه حقوقی فروشنده سهم هستند باید جایی پاسخگو باشند.

عملکرد این حقوقی به طور مستقیم دارایی سهامدار خرد را هدف گرفته و پاسخگویی حداقل آن چیزی است که باید داشته باشند. هیچ کسی مخالف فروش انها نیست اتفاقا به نظر باید در فروش ازاد باشند . اما بازار شفاف و روشن بداند فلان شرکت و یا صندوق در سهمی فروشنده است . پاسخگو محور بودن و اینکه فرد بداند برای عملکرد خود به افکار عمومی و بازار سرمایه پاسخگو خواهد بود و چشم های متعدد ناظر جریان کار او می شوند باعث می شود در عملکرد خود دقت بیشتری به خرج داده با تحلیلقویتر و با وسواس بیشتری اقدام نماید .

به نظر این اتفاق مهم ی می تواند باشد که حداقل بگذاریم برای یک دوره تست شود باز هم می‌گویم هیچ کس از شفافیت ضرر نکرده و این آمار نیز آماری است که بسیاری از اوقات به شکل غیر رسمی در بازار وجود دارد اما ثبت رسمی آن می تواند باعث بهبود عملکرد ها گردد.

اما دیروز هم عرض شد که از این پس به عامل یا عاملی که می تواند با تغییر رخ داده در انتخابات امریکا بازار را تحت تاثیر قرار دهد صحبت می کنیم البته در روزهای گذشته نیز در مورد آنها صحبت کرده ولی در گزارش بازار به تفصیل و اثرات مثبت و منفی این موضوع می پردازیم قطعاً هر مولفه ممکن است اثرات منفی را نیز به همراه داشته باشد که بی تعارف بیان خواهیم کرد . امروز سراغ اثرات انتخابات امریکا بر بازارهای رقیب می رویم بخشی را امروز و بخشی دیگر را فردا بیان خواهیم کرد .

بازارهای رقیب از دید بنده پنج بخش هستند

بخش اول سپرده بانکی بخش دوم ارز و سکه ، بخش سوم مسکن ، بخش چهارم خودرو و بخش پنجم فعالیت‌های تجاری و بازرگانی غیره . بازارهای رقیب تا به امروز سوار بر موج های دلاری و تورم انتظاری جولان می‌داد و نقدینگی جذب کردند اما معتقدیم اگر بازار سرمایه از ۲۰ مرداد دچار سکته موقت شد بازارهای سکه مسکن دلار و خودرو امروز در آن شرایط بوده و به نوعی شاید ۲۰ مرداد آنها ۲۰ آبان امروز آنها شود برای این موضوع دلایل متعددی داریم البته کمی هم خوش‌بینی چاشنی پیش بینی است . به خصوص خوش بینی از جنس سیاست.

جنس ۳ بازار خودرو سکه و دلار و مسکن تقریباً شبیه هم است اما با این تفاوت که یکی شارپ تر و یکی دیگر تنبل تر افت می کنند در مورد دلار و سکه باید اذعان کرد شوک اولیه هیجان ناشی از انتخاب ترامپ به شکل اولیه خود را در این بازار نشان داده و قیمتها از ۳۰ به حوالی ۲۵ کاهش یافته معتقدیم هنوز یک شوک که دیگر در بازار ارز وجود دارد و آن شوک ناشی از قطعی شدن مذاکرات است که یک بار دیگر بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

اما یک نکته را در نظر داشته باشید

که دلار به نوعی زمین‌بازی دولت بوده و خیلی اجازه نوسانات عجیب به آن می‌دهد و درست بازی از همین جا آغاز می شود که بازاری که نوسان آنچنانی نداشته باشد و به یک ثبات نسبی برسد کم کم از چرخه سفته‌بازی خارج خواهد شد به نظر می‌رسد بازار سکه و دلار به این سرنوشت دچار شده و بعد از چند شوک احتمالی که منفی خاصی را رقم مبزند به ثبات رسیده و نوسان آنچنانی نخواهد داشت مگر تحولات سیاسی شکل دیگری رقم بخورد
سعی میکنیم روزهای اتی این رشته مطالب را به شکلی دقیق تر پیش ببریم امروز به این همین جا رسیدیم و فردا بقیه بازار ها را مرور میکنیم

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *