گزارش بازار امروز شنبه ۲۴ آبان ۹۹

سبزی در باغ بی برگی !

باغ بی برگی که میگوید که زیبا نیست ! به خصوص امروز که همه چیز انگار قشنگ به نظر میرسید و این پاییز رویایی تر شده بود . هر چند که از نیمه های تابستان و تا نیمه های پاییز بازار زیر چکمه عرضه ها له شده بود ولی امروز او شبیه خیابان ولیعصر تهران جذاب بود … (منظور درختان و فضای سبزش است) البته زشتی کرونا هم هست و هنوز به صورت مردم ما چنگ میزند ولی هوای زیبا و پاییز قشنگ و بازاری سبز همه را مدهوش خود کرده .

این شاید سومین روزی بود که به طور واضح دست فروشنده ها و عرضه کننده در بازار ضعیف تر بوده و تقاضا دست بالاتری داشت . امروز این دست قوی تر و قدرتمند تر بود که ضربه می زد .

این که بازار چرا به این شرایط رسید و مثبت شد میشود هزار صحبت کرد ولی مجموعه عواملی دست در دست هم باعث شد شرایط به این شکل برسد . معتقدیم کاهش ریسک سیاسی و چشم انداز روشن پیش رو ، رشد خوب بازارهای جهانی از نفت تا فلزات و … ، ثبات دلار و حتی رشد ان در سطح ۲۵ و۲۶ و از همه مهم تر از دید ما جذاب شدن قیمت ها بوده که فضای خوبی را رقم زده و باعث شده تا بازار این طور با حجم خوب و شرایط مناسب با برگشت مواجه شود .

امروز سیل عظیم بازگشایی های متوقف شده را نیز داشتیم که به رشد حجم نقدشوندگی و گردش بازار کمک میکند‌ هر چند برخی عزیزان جو زده به دنبال خرید بودند ولی حقوقی عرضه میکرد تا بعد از بازگشایی مثبت به منفی نشویم و روند برعکس شده و از منفی به مثبت برسیم .

به نظر فردا بازار می تواند با بازگشایی شستا کمی بهتر شود .

این که غیاب بزرگ بازار یعنی شستا نیز باز شود اتفاق خوبی است . اگر سهم در بازار باز شود اتفاق خوب و مهمی است و با افزایش جریان نقدینگی می تواند همراه شود .

اما فارغ از هر چیزی معتقدیم قیمت های منطقی و شرایط خوب و ثبات دلار و چشم انداز روشن باعث شد تا بازار به این نتیجه برسد ریسک بازار فعلی در مقابل بازدهی که پیش رو قرار داد ارزش ریسک کردن و خرید داشته و کم کم پول ها با بازار اشتی خواهند کرد .

همین جا وارد یک موضوع جدید شویم .

پروسه اشتی جریان پول با بازار پروسه بسیار خاص و حساسی است بارها مثال زدیم که مثل اشتی زن و شوهری است . هر لحظه ممکن است این نخ پاره شود از همین رو در این مسیر باید بسیار مراقب بود .

به نظر یکی از چیزهایی که باید مراقب بود تا بلایی سر بازار نیاورد بحث سهام عدالت است همین امروز سر خرید بلوک ها به شکل جدی تقاضا بود که شنیدیم اجازه معامله داده نشد و امیدواریم طوری باشد که روزهای بعد دوباره همین بلوک ها راهی بازار نشود .

روزمرگی در مدیریت سهام عدالت جالب نیست بهتر است فکری به حال سهام عدالت شود و سایه ترس این عرضه از سر بازار برداشته شود هیچ کسی مخالف جلوگیری از فروش نیست این فروش باید مدیریت شده صورت بگیرد و ابشاری نباشد بازار در این مقطع به شدت به اعتماد نیاز دارد . این فروش هر چه شفاف تر روشن تر و تکلیف ان سریعتر روشن شود به سود بازارخواهد بود .

تا حدودی میدانیم سازمان بورس به همراه وزارت اقتصاد در حال جمع بندی این مورد هستند ولی باید تاکید کرد زمان را نباید از دست داد و باید هر چه سریعتر دست به کار شد .

حکایت ما و بازار شده حکایت ان کسی که با زحمت ذره ذره شیرمیدوشد و یکی دیگر با لگدی شیر را پخش زمین میکند . اعتماد به بازار سرمایه شبیه ان شیری بود که با لگد پخش زمین شده و دوباره مشغول جمع کردن ذره ذره ان هستیم ….

اما سراغ انتخابات امریکا و حواشی و شرایط خاص ان برویم …

این را برای دل خودمان نوشتیم خیلی ربطی به شرایط و حال و روز خاص و خوب امروزمان ندارد . قبل از اینکه در مورد انتخابات امریکا و اثرات این موضوع صحبت کنیم باید گفت که تقریباً با اتفاقات روی داده و اضافه شدن برخی ایالت ها کار را باید برای بایدن تمام شده دانست و این چیزی است که احتمالاً رخ خواهد داد و به زودی شاهد قطعی شدن حضور بایدن در مسند ریاست جمهوری امریکا خواهیم بود ولی این نکته برای ما عجیب بود برخی افراد که دل در گرو آمدن آن کله زرد و رشد برخی دارایی‌ها خود داشتند هنوز امیدوار بودند و هنوز فکر می‌کردند از این کلاه کله زرد می توانند برای خود نمدی ببافند.

کاری با فرد و شخص نداریم آمریکا آمریکاست و خوی دشمنی در دل اوست اما این نحوه دشمنی و سوار شدن بر گرده ی مردم به واسطه تورم احتمالی کمتر از ظلم آن آمریکایی نیست. انگار ما هزاران ترامپ در داخل کشور خود داشتیم و از آن بی خبر بوده ایم …

و اما مطابق قول قبلی …

یکی از عزیزان برای ما پیغام گذاشته بود که آیا حضور بایدن هیچ ریسکی برای بازار ندارد؟؟!! چرا فقط مثبت می نویسید چرا این را بررسی نمی‌کنید؟! به واقع باید اذعان کرد در عین اینکه روح امید به آینده و بهبود در روح اقتصاد و مردم و بازار دمیده شده حضور بایدن برای بازار ریسک هایی را هم به همراه دارد.

یکی از مهم‌ترین این ریسک ها که امروز به آن می پردازیم و ریسک بزرگی برای بازار ها بوده کاهش تورم انتظاری و رکود است

چیزی که تا حدودی در حال حاضر نیز نصف و نیم بند شاهد آن هستیم به معاملات دو هفته گذشته بورس کالا نگاه کنید افت چشمگیر حجم معاملات یکی از این نشانه هاست سقوط بازارها از نظر حجم معاملات یکی دیگر از این شرایط است و این همان بروز رکود چند ماهه است که بازار را تهدید می‌کند و برخی نیز به درستی آن را یکی از ریسک های بزرگ بازار می دانند

تا قبل از حضور بایدن بارها و بارها شاهد بودیم که موج تورم انتظاری بود که یقه بازار را گرفته و او را به بالا هدایت می‌کرد و به نظر باید اذعان داشت سکوت و رکود این تورم انتظاری باعث خواهد شد آن بخش از تقاضای سفته بازی که همیشه در این مدت در بازار فعال بوده عقب بنشیند و نظاره گر باشد بازار ما همواره رفیق و یار تورم بوده و همیشه دست در دست هم در مهمانی ها می رقصیدند اینکه حالا تورم از پا افتاده و کنار نشسته کار بازار را برای رقصیدن سخت خواهد کرد.

به واقع بخواهیم دقیق‌تر و بیان کنیم چند ماهی طول میکشد که شرکت ها بتوانند بخشی از مقدار فروش مازاد خود را با صادرات جبران کنند

البته بسیاری از شرکت‌ها نیز قادر به جبران این مقدار فروش نبوده و احتمالاً با مازاد عرضه مواجه خواهیم شد این یکی از مهمترین اتفاقات بازار است که به عنوان یکی از مهمترین ریسک های حضور بایدن و ثبات شرایط شمرده می شود و اتفاقاً معتقدیم اولین نشانه آن را تا دو هفته دیگر در گزارش‌های ماهانه مشاهده خواهیم کرد البته بازار را باید در یک بسته و جمع بندی برخی موارد نگاه کرد ممکن است چیزی را از دست بدهیم و چیزی را به دست بیاوریم که مثلاً شاید کاهش اندک فروش برخی از شرکت ها را داشته باشیم و در آن سو افت هزینه ها و یا بهبود وضعیت تجاری و افزایش صادرات از همین رو باید آن را در یک پکیج و جمع بندی نگاه کرد . این یکی از موضوعاتی بود که از ان به عنوان حضور بایدن . ریسک ان یاد میکنیم .

بتا سهم

#گزارش_بازار

فروشنده / فروشنده / فروشنده / فروشنده / فروشنده / فروشنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *