چراغ سبز به حجم ،چراغ قرمز سهام عدالت !

امروز یکشنبه بازار سرمایه یکی ازخاص ترین روزهای اخیر خود را تجربه کرد تا نشان دهد کمی از فضای رکود و رخوت فاصله گرفته است امروز در مقدمه سعی میکنیم به نکات بسیار مهمی اشاره کنیم از همین رو مقدمه امروز این گزارش بازار را از دست ندهید از فروش حقوقی ها تا اتفاقات مهم بازار امروز و بحث سهام عدالت و … امروز چند رویداد مهم در بازار رخ داد اول از همه حجم بود .

بازار بعد از مثبت چند روز اخیر تا حدودی مستعد عرضه بود و این افزایش حجم خرید و فروش ها می تواند اولین لازمه برگشت اعتماد به بازار باشد این بسیار مهم است که بازار ببیند فروشنده بودن ممکن است تبعاتی را در پیش داشته باشد و نهایتا فروش منجر به خرید به قیمت های کمتر نمی شود نکته مهمی است .

یا راحت تر بگوییم این که بازار به فروشنده ها اجازه سربلند شدن نداده و کمی حس پشیمانی از فروش برای انها شکل بگیرد میتواند اولین نشانه های جریان اشتی پول با بازار باشد منتهی . این اتفاق باید ۲ الی ۳ بار متوالی رخ دهد تا بازار شکل بگیرد و اعتماد جلب شود.

بسیاری معتدقدند بازار دیگر ان منفی قبل را نخواهد دید و کمی این کف فعلی قوی تر بوده و برای بازار ایجاد شده و میتواند روی این فضا و این شرایط حرکت کرد .

یا راحت تر بگوییم حتی فرض کنید بازار از فردا کمی هم زیر فشار و اصلاح قرار بگیرد ولی به نظر بعید است از قیمت های حداقل قبلی بیشتر ریزش داشته باشد .

و اما امروز بازار شاهد یک رویداد تکراری بود حقوقی هایی که ابشاری سهم در بازار عرضه کرده و تعجب همگان را برانگیخته بودند تعجب ازاین بابت که درست اول مسیر و بعد ازاین همه اصلاح ؟!! . ببنید این که هر کسی اختیار مال خود را دارد شکی نیست ولی کمی هم به محیط کسب و کار خود احترام بگذارید درست مثل این که در یک پاساژ لباس فروشی و یا طلا فروشی یکی کفتر و پرنده بفروشد ! بله اختیار دارد ولی باید احترام را هم چاشنی کار کرد . این بازار محل کسب شماست به محل کسب خود احترام بگذارید .

عزیزان چند باردوستانه نوشتیم اگر شما این احترام را قایل نباشید برخی از بیرون قطعا با دخالت ها این احترام را به شما تحمیل میکنند… دوست نداشتیم این را بنویسیم بسیاری ازاین عزیزان از دوستان ما هستند و قابل احترام اما به جد باید عملکرد بسیاری از صندوق ها و حقوقی ها بررسی شود . ان اقایانی که برای حقیقی ها و کانال های بازار پرونده می سازند زورشان به عملکرد این افراد نمیرسد ؟

چرا در روند صعودی بازار که بازار تشنه عرضه بود ساکت بودید و کاری نمیکردید و تازه خریدار هم بودید و امروز با دیدن اولین صفوف خرید ، اکسل را به رخ فعالان بازار می کشید که نمی ارزد و ابشاری و رنجی عرضه میکنید ؟؟!

به جدیت باید به عملکرد این افراد که اعتبار خود را از دارایی مردم میگیرند ورود کرد . وقتی انها برای کسب و کار خود احترام قایل نیستند باید عملکرد آنها مورد بررسی قرار گیرد . سهمی از نظر بنیادی وضعیتش بهتر شده در قیمت های ۲ برابر بالاتر شخص از قیمت دفاع میکرد امروز با ۵۰% افت فروشنده است . صلاحیت تحلیلی و علمی این فرد باید مورد بررسی جدی قرار گیرد چرا این تحلیل در قیمت های بالاتر وجود نداشت ؟! و این را هم باید گفت که عملکرد این افراد امروز بر کل بازار سرمایه موثر است و باید نظارت باشد تا اسیب های جمعی کمتر شود .

عملکرد بسیاری ازاین عزیزان روی کدال منتشر می شود ای کاش جایی دقیق بررسی میکرد که این افراد در ان صعود و در این نزول چه کرده اند ؟! حداقل نه پیش دستگاه نظارت خاصی پیش افکار عمومی قضاوت رفتار و عملکرد خود را شاهد بودند . فرقی هم نمیکند دولتی یا شبه دولتی است …

و موضوع اخر

که کمی تند و کمی هم طولانی است بحث سهام عدالت است … یک بار قبل تر نوشتیم آزادسازی سهام عدالت تصمیمی درست در شکل و زمانی نادرست بود .یعنی اصل ازادسازی برای مردم تصمیم خوبی بود ولی شکل مستقیم ان و همچنین زمان این کار اشباه بزرگی بود و حالا بلای جان بازار شده . امروز به طور غیر رسمی شنیدیم جلوی عرضه سهام عدالت گرفته شده برخی حقوقی ها سهم عدالت را میخریدند وفردا در بازار عرضه میکردند !!

ممنوع شدن معامله سهام عدالت رویداد خوبی بوده که میتواند کمک خوبی برای بازار باشد ولی نباید حذف شود به نظر این یک راهکار موقت است و باید برای حل و فصل ان راهکار دایمی داشت .

یک بار چند وقت قبل مطرح کرده بودیم می شود یک میانبر برای این موضوع داشت اول از همه تمامی متقاضیان فروش مشخص شوند و بعد موضوع برای یک سال یا حتی بیشتر مسکوت بماند و بعد برای این فروشندگان برنامه ریزی کرد .

مثلا همه این دارایی ها در قالب یک صندوق ریخته شده و به نرخ روز به افراد یونیت داده شود یونیت ان صندوق درست شبیه سایر صندوق ها ارزش دارایی بگیرد و معامله شود و این چنین افراد به شکل غیرمستقیم این سهم ها را عرضه میکنند و یا می خرند و قطعا این عرضه نیز دردل خود بازار سرمایه باشد. چطور وقتی ونیکی به ۵۰% ارزش ذاتی و یا ۶۰% ارزش ذاتی میرسد خریدار پیدا میکند این هم همین باشد و صد البته می شود هزار راه دیگر پیدا کرد با این کار هم مسیر بهتر شده و هم شوک های منفی و غیراصولی به بازار وارد نمی شود …

در مورد تحولات بایدن فقط سعی میکنیم یک نکته کوتاه را بیان کنیم

سعی خواهیم کرد این موضوع را کوتاه بیان کنیم تا طولانی نشود . عاملی که امروز با آن میپردازیم عامل سرمایه گذاری است . بی شک در جریان هستید که طی این سال ها تقریبا در بایکوت سرمایه گذاری ها بودیم و از منابع مالی بیرونی استفاده نکردیم اما امروز پروژه های بسیار زیادی در حال حاضر برای کشور با این نرخ ارز توجیه اقتصادی دارد و می تواند دست قوی را در صادرات برای ما حفظ کند.

یک فرصت بی نظیر برای کشور می تواند ایجاد شود و کمی با باز شدن فضا و انجام سرمایه گذاری ها شرایط برای افزایش تولید ناشی از طرح توسعه شرکت ها رشد چشمگیر با سرعت بالایی خواهد گرفت به نظر این یک اتفاقی است که در کوتاه مدت اثرات خوب خود را قطع نشان نخواهد داد اما برای ۳ الی ۴ سال بعد بازار اتفاق مهمی است که میتواند زمینه ساز رویدادهای مهمی برای شرکت ها شود .

بتا سهم

#گزارش_بازار   #سهام_عدالت  #معامله  #صف_خرید  #شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *