گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹

ایستاده در فشار!!

امروز بازار استوار و قوی در مقابل عرضه ها ایستاد و یک روز خوب دیگر را تجربه کرد. او این روزها فشار فروش را به خوبی مدیریت می کند و در واقع ایستاده در فشار روزها را پیش می برد .امروز بازار شبیه بلند شدن یک هواپیما ابتدا ارام و بعد کم کم سرعت را زیاد کرد و در بهترین حالت خوداز منفی به مثبت هارسید در مثبت امروز بازار نقش ۳ گروه خودرو بانک پالایش به خصوص پالایشی بیشتر به چشم میخورد و این اتفاق مهمی برای بازار بود .

ببنید بازار باید بارها و بارها این روزها را تجربه کند از عرضه ها نباید ترسید و باید گذاشت که بازار حجم بگیرد

البته عرضه هایی که مخرب هستند را قطعا باید مدیریت کرد ولی در نهایت این عرضه و تقاضای واقعی و پر حجم بوده که سر و شکل قوی و درست به بازار ما میدهد. به هر حال هر طور بود امروز بازار با مدیریت نسبتا خوب در اکثر سهم ها مسیر درست و خوبی در پیش گرفته و مثبت شد تا دوباره آغاز گر مسیر خوبی برای بازار باشیم .

چند وقت پیش بود فیلمی میدیدیم که در یک صحنه اسکله ای را نشان میداد بعد از توفان ، بازیگر نقش اول از بالا داشت این شدت خرابی و قدرت توفان را میدید که همه چیز را در هم لولیده و کوبیده و خلاصه همه چیز خراب شده است . درست در همان لحظه از فیلم بود که ناگهان صحنه بازار سرمایه این روزها به ذهنم امد چقدر قریب به واقعیت بودند این دو ! نکته مهم در هر دو ارامش نسبی پس از توفان بوده یکی دریای ارام و ابی و اینجا دلهای پر امید و سبز . ساخت این خرابی ها کار بسیار دشواری است و در واقعا شاید هیچ وقت مثل اولش نشود شاید هم بشود نمی داینم ولی اعتماد ذره ذره جمع می شود و این طور در توفانی به هم میریزد . همه باید برای ساختن این ساحل توفان زده تلاش کنند قطعا ساختن ان کار سخت تری است .

راه های مختلفی را باید برای ساختن این ساحل در پیش گرفت ولی قطعا بیش از همه چیز باید از وضعیت بنیادی شرکت ها صحبت کرد و مطمئن بود اگر این موضوع وجود نداشته باشد هیچ بیس و پایه ای را نمی شود برای ساختن بازار به کار برد .

برای همین باردیگر قدرت تحلیل این میان قرار میگیردو کار را پیچیده تر میکند . نکته ای که در ذهن ما وجود دارد این است که تحلیل گران عزیز با توجه به ۴ ماه باقی مانده از سال ۹۹ کم کم باید چشم انداز سود ۱۴۰۰ را هم در محاسبات خود لحاظ کنند و فقط با عینک سود سال ۹۹ بازار را نبینند هر چه این سناریوهای تحلیلی قوی تر و محکم تر باشد شک نکنید کف بازار هم قوی تر خواهد شد اتفاقا چارتیست ها هم در مورد این موضوع کف بازار نظرات جالبی دارند و معتقدند حتی اگر بازار چند روزی دچار اصلاح شود بعید است از اعدادی که قبل تر به عنوان کف قیمتی دیده کم تر شود و این ریسک بازار را هر چه جلوتر میرویم کمتر میکند .

امیدواریم عزیزانی که در سمت فروش قرار میگیرند کمی بیشتر در بررسی بازار حرکت کنند و انقدر سود بانکی را سر بازار نکوبند بازارهای رقیب دیگر که امروز از خانه عنکبوت سست تر شده اند باید دقت کرد در سپرده بانکی دارایی ریالی و سود واقعی هم ملاک قرار گیرد نباید سهام را که به نوعی یک دارایی دلاری بیس است و تورم دلاری را نیز در دل خود دارد با سپرده بانکی مقایسه کرد . به هر حال هر چه هست معتقدیم باید منطقی تر به بازار نگاه کرد . نه ان خوش بینی ۴ ماه قبل و نه این بدبینی حالا هیچ یک منطقی نیست

مطابق قول این چند روز به بررسی ابعاد دیگری از انتخاب بایدن میپردازیم .

به جد به این موضوع معتقدیم که هر رویدادی که موجب افزایش فروش و کاهش ریسک شرکت ها شود می‌تواند در افزایش پی به ای و در نهایت رشد قیمت یک سهم موثر باشد روزهای قبل در مورد اثرات حضور بایدن صحبت کردیم امروز در مورد یک اتفاق مهم دو بخشی در حوزه اقتصاد و تجارت می پردازیم که می‌توانند اثرات شگرفی در بازار ما داشته باشد فرق مباحث امروز با روزهای گذشته در این است که از دل نکات امروز میشود تحلیل های بازاری و نکات مهم خرید و فروش نیز شناسایی کرد ببینید امروز در مورد دو گانه افزایش مقدار فروش ناشی از صادرات و کاهش هزینه های صادرات صحبت خواهیم کرد

روزهای گذشته در مورد رکود احتمالی ناشی از ثبات نرخ ارز در بورس کالا و در اقتصاد صحبت کردیم و البته قید کردیم این موضوع باید در قالب یک پکیج دیده شود نکات مثبت و منفی کنار هم باشد نکته‌ای که وجود دارد این است که شاید ما ثبات نرخ ارز را داشته باشیم و باعث افزایش تسعیر و رشد خبو فروش شرکت ناشی از رشد نرخ ارز نباشیم و یا کمتر باشیم.

اما به این دقت کنید که…

بسیاری از شرکت های ما درهای بازار صادراتی را به روی خود گشوده و با توجه به رشد خوب نرخ ارز در این مدت قدرت رقابت خوب و قدرت صادرات قوی را نیز خواهند داشت به این موضوع بسیار امیدواریم که در مدت کوتاهی شرکت ها بتوانند بازارهای صادراتی خود را احیا کرده و با افزایش صادرات و توان صادراتی خود رشد مقدار فروش را رقم زده و شرایط خوبی در فروش به وجود آورد صنایع مهمی مانند فلزات پتروشیمی فولاد معادن و بخش های دیگر شرکت هایی هستند که همیشه خواهان داشته در این دوره زمانی می‌توانند درخشش خوبی در افزایش مقدار فروش به این واسطه داشته باشند بازهم تاکید میکنیم اگر این افزایش مقدار فروش با ثبات دلار و عدم افت جدی نرخ دلار همراه شود نور علی نور بازار سرمایه است …

و نکته بعد …

حتماً سال‌های بعد خاطرات خاصی از چگونگی دور زدن تحریم‌ها منتشر خواهد شد اینکه شرکت ها چه هزینه ها چه راه هایی را برای دور زدن تحریم ها در پیش می گرفتند مهمتر از همه چه هزینه‌های گزافی بابت این موضوع پرداخت می‌شد دوستی تعریف میکرد که تاجران چینی و سنگاپوری چطور چند ۱۰ درصد زیر قیمت کالا را از ما می خریدند و با بسته بندی جدید به جای دیگر و با قیمت بالاتر صادر می‌کردند.

اینها همه هزینه هایی بود که بابت تحریم می پرداختیم و به نظر با برداشته شدن تحریم ها شرایط می‌توانند در این هزینه ها با کاهش چشمگیر مواجه بوده و خود را به سرعت در حاشیه سود و هزینه شرکت‌ها نشان دهد این نکته را دست کم نگیرید یعنی افزایش مقدار فروش در کنار کاهش هزینه های صادرات بخش مهمی از جریان کاهش و یا افت و یا ثبات نرخ ارز را جبران می کند.

البته در بلند مدت با توجه به صعودی بودن نرخ ارز هم این شرایط دوباره به سود شرکت‌ها خواهد شد شما در نظر بگیرید ملی مس یا کالسیمین و یا پتروشیمی ها که مشکلات خاصی در فروش داشتند بتوانند به راحتی صادرات را انجام دهندبه نظر این موضوع اتفاق خوبی برای کل بازار و اقتصاد خواهد شد

بتا سهم

#گزارش_بازار

فشار فروش / فشار فروش / فشار فروش / فشار فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *