گزارش بازار سه شنبه ۲۷ آبان، یک روزخوب …

لولویی که هلووو شد !

امروز لولویی که بازار را از ان میترساندند و آن را یکی از ریسک های بازار حساب میکردند امد و دیدیم که اصلاح شد و لولو امد و هلو رفت ! این بازگشایی شستا باعث شد تا یکی از ترس های عمده بازار از امروز برداشته شود .

امروز یکی از روزهای خوب بازار بود از این نظر که بعد از شروع ریزش بازار در ۱۹ مرداد امسال ، این اولین باری است که شاخص کل و هم وزن برای ۵ روز پیاپی رشد داشته اند و مثبت بسته شدندو این یک نشانه خوب از آغاز و جدی تر شدن فرایند آشتی پول ها با بازار است .

البته افزایش حجم معاملات و برگشت رونق و مثبت بودن اکثر نماد ها نیز اخبار مهم دیگری است که در کنار هم بازار را به این شکل رقم زده است .

امروز علاوه بر تبدیل شدن پروسه لولو به هلو شاهد یک رویداد بسیار مهم دیگر هم بودیم .

ابتدای صبح و درست قبل از بازار همتی یک سیگنال قوی برای بازار سرمایه فرستاد و خیال بازار را در چند جبهه راحت کرد که یکی از مهم ترین انها نرخ سود بود و همین موضوع کافی بود تا بازار خیالش از یکی از مهم ترین ریسک ها راحت شده و شکل خوبی را در بازار ترسیم کند در واقع مثبت بازار امروز و رشد شاخص شیرینی ناپلئونی این اشتی کنان بین بورس و بانک مرکزی بود که فعلا کام همه را شیرین کرده فقط مانده ایم ان عزیزانی که کاتولیک تر ازپاپ تز افزایش نرخ سود تا ۲۶ و ۲۷درصد را می دادند این لحظات چه حس و حالی دارند … بگذریم …

به هر حال بازار یک روز خوب و خاص و مثبت را در پیش داشت تا یکی از مهم ترین نتایج ان این باشد

ترس بازار در خرید روز به روز کمتر شود و این یکی از مهم ترین اتفاقات است به نظر البته بازهم باید بازار را با توجه به رویداد ها و تحلیل ها و ارزندگی نگاه کرد قطعا روزهای اتی یک موج عرضه داریم و به نظر این موج میتواند کمی فاز تحلیلی را در بازار قوی تر کند . بازار از ان دوران خوش شیدایی روزهای داغ و نامزد بازی خارج شده و در خریدو فروش ها باید دقت و تحلیلی زیادی داشت و بی محابا تصمیم نگرفت …

امروز اگر این نکته را نگوییم شب خوابمان نمیبرد …

می گویند دنیا کوچک است و گرد ، آدم گاهی اوقات باورش نمی شود همین چند روز پیش بود که در انتقاد از دولت عرض کردیم گذر این پوست به دباغ خانه بازار سرمایه می افتد کاری نکنید که از در شما را راه ندهند اصلاً فکر نمی‌کردم که اینقدر زود گذر این پوست به در دباغ خانه بازار بیفتد. در مجلس طرحی در مورد معیشت مردم در حال بررسی است که در توضیح منابع آن ذکر شده ۳۰ هزار میلیارد تومان ناشی از فروش سهام یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع این طرح باید از محل فروش سهام توسط دولت تامین شود ! جالب است نه ؟! شما هم همان حسی را دارید که ما داریم ؟؟!!

شاید خیلی‌ها آن بخش از سریال هیولا را دیده باشند که می‌گفت ۲۰۰ میلیون با ۲۰۰ میلیون !! فرق دارد .

اگر لبها را غنچه کنی و بگویی ۲۰۰ میلیون خیلی فرق می کند انگار کوچک تر به نظر می رسد. زمانی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بازار واقعاً پولی نبود اما امروز سییییییییی هزارررررر میلیارررررددد تومان است که ۱۰ درصد آن هم دل بازار را به لرزه می اندازد. اینکه از کجا رسیدیم به کجا ناشی از عملکرد دولت است که اعتماد را از بازار سرمایه برده و امروز نمی تواند زمین بازی خود را به اندازه چند هزار میلیارد تومان گسترش دهد

شاید اگر منطقی تر و عقلانی تر رفتار می کرد امروز ۳۰ هزار میلیارد تومان خوراک چند هفته بازار بود اما امروز با هیچ ابزاری نمی شود این عدد را اندازه گیری کرد . البته معتقدیم هنوز هم دیر نشده می توان یک مسیر را آغاز کرد شاید تاکید می‌کنیم شاید بعد از از مدتی بتوان اعتماد از دست رفته را تاحدودی به دست آورد همه بزرگان میدانند مسیر روشن است آشتی طرفین یعنی جریان پول و بازار سرمایه و دولت به اعتماد سازی بسیار زیادی نیاز دارد که فضای این اعتماد باید از دل بازار بیرون بریزد

یک نکته را هم عرض کنیم

تا به امروز دولت از نظر تبلیغاتی و صحبت و حرف چیزی برای بازار کم نگذاشته اما در واقعیت ، عمل او با حرف یکی نیست. در گام اول آشنایی و اشتی این سهامداران بودند که پیش قدم شدند و به واقع فعالان بازار سرمایه و سهامداران نشان دادند که چه توانایی هایی دارند اما به جای استفاده سوء استفاده شد امروز دولت است که باید گام هایی را در جهت اعتماد سازی و برگشت اعتماد سهامداران بر دارد.

این بخش را نوشتیم که بگویم خیلی زود گذر پوست به دباغ خانه بازارسرمایه افتاده

خیال می کردیم به دولت بعد کشیده خواهد شد اما در همین دولت دوباره شاهد اتفاقات خاصی هستیم . فکر میکنیم همین روزها در یکی از این کوچه ها دوباره بازار با دولت رخ به رخ خواهد شد دولت می تواند داداش فرمان فیلم قیصر باشد و نامردی نکند و به میدان بیاید و می تواند منصور آب منگل بازار سرمایه شود …

بستگی دارد کجای این بازی باشی و چه طرز فکری داشته باشی
و ما امروز در سلسله مطالب مرتبط با انتخابات امریکا و دوران بعد از بایدن سراغ نفت میرویم و اثرات آن در بازار سرمایه و البته در مورد بودجه روزهای بعد مفصل صحبت میکنیم اما در این یک قلم اتفاقات بسیاری نهفته است در همین روزها که مطلب مینویسیم دولت اعلام کرده که تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر مبنای فروش ۶۵۰ هزار بشکه‎ای نفت است . در بودجه ۱۴۰۰ فروش نفت ۶۵۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است که قیمت هر بشکه ۴۰ دلار پیش بینی می‌شود.

در یک فرایند اعتماد طرفین و توافق احتمالی و یا با مراجعه و برگشت کشورها به برجام یک اتفاق مهم رخ خواهد داد فروش نفت ما می‌تواند دو تا سه برابر مبلغی باشد که امروز در بودجه به آن اشاره می شود فروش نفت یعنی افزایش درآمد بابای پولدار ،افزایش حقوق خرج کرد را بالا میبرد چرا که رفتار دولت نشان داده در این مدت اهل پس انداز نیست . بالا رفتن خرج دولت ۲ جریان را به وجود می‌آورد اول احتمال افزایش تورم به واسطه افزایش درآمدها و ۲ افزایش بودجه عمرانی دولت که هر دو اتفاق رویداد مثبتی برای بازار سرمایه به شمار می رود و رکود را فراری میدهد .

یک نکته دیگر را هم به یاد داشته باشیم

بابای بی پول یا فقیر یعنی دولت در تحریم و نفت بدون مشتری… که دولت را به این وامی‌دارد که دست در جیب هر بخشی که فکر می‌کند می‌تواند درآمد ایجاد کند داشته باشد و به ارکان مختلف اقتصاد فشار وارد نماید .

این یکی از بزرگترین ریسک هایی بود که به نظر از سر بازار برداشته شده و ریسک سرمایه گذاری را کاهش داده است . در مجموع می‌توان گفت افزایش درآمد های جاری و بودجه عمرانی و بین و به نوعی رشد درآمد مصرف کننده می تواند به چرخه اقتصاد کمک کرده و چرخ های آن را قوی تر و روان تر بچرخاند و به بهبود عملکرد بازار سرمایه کمک شایانی کند البته این را هم نباید از خاطر دور کرد که ثبات ارز نتیجه این افزایش فروش نفت خواهد بود و ما جهش ها و پرش های ارزی را به عنوان یک درایور مهم از دست داده ایم.

برای تحلیل پارادایم رشد بازار باید به دنبال درایورهای جدید رشد باشیم اعم از بازارهای جهانی بهبود فروش و غیره که دیروز در بخش‌هایی به آن اشاره شد.

بتا سهم

#گزارش_بازار

ریزش بازار / ریزش بازار / ریزش بازار / ریزش بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *