آیا آمریکا هنوز بر «اتحاد ۵ چشم» حساب می‌کند؟

«اتحاد ۵ چشم» محصول جانبی جنگ سرد است و مدتها پیش باید به مأموریت خود پایان می داد.

پایگاه تحلیلی گلوبال تایمز نوشت: بر اساس گزارش رسانه های کانادایی، حزب مخالف محافظه کار کانادا از دولت این کشور خواسته است موضع سخت تری نسبت به فن آوری های چینی و هواوی اتخاذ کند. رهبر این حزب گفت: کانادا برای مقابله با نفوذ پکن نیاز به همکاری با متحدان پنج چشم خود دارد.

واشنگتن همیشه ستون فقرات متحدان خود جهت مقابله با نفوذ چین بوده است – به ویژه در چند سال گذشته و در طی ریاست جمهوری «دونالد ترامپ». آیا رئیس جمهور جدید اتحاد اطلاعاتی پنج چشم را برای سرکوب چین تقویت خواهد کرد یا خیر؟

بایدن به احترام به اتحاد و متحدان ایالات متحده آمریکا مشهور است.

وی معتقد است که این امر ایالات متحده را قادر می سازد اهداف دیپلماتیک خود را به طور موثرتری محقق کند. بنابراین، اتحاد پنج چشم بدون شک بستری خواهد بود که وی به آن اعتماد داشته و از آن پشتیبانی می کند.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که بایدن اشتراک اطلاعات و همکاری و هماهنگی در مورد مسائل مربوط به چین را با پنج چشم تقویت می کند.

اینکه آیا بقیه اعضای اتحاد پنج چشم با سرکوب چین توسط آمریکا هماهنگی خواهند داشت یا خیر، تا حدودی توسط سیاست های خاص دولت های جدید تعیین می شود.

دولت بایدن قطعا رونق فناوری چین را نادیده نمی گیرد. در سال های اخیر، روندی وجود داشته که بر اساس آن ایالات متحده آمریکا اعضای اتحاد پنج چشم را برای یافتن خطا توسط چین تشویق می کند – هر خطایی که رخ دهد توسط ایالات متحده جهت حفظ دستاوردهای خود برای مقابله با پکن مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به اختلاف بین کانادا و چین، اتاوا امیدوار است بتواند حمایت دیپلماتیک بیشتری از سوی ایالات متحده آمریکا به دست آورد.

در مورد کانبرا، درک آن از چین بسیار تغییر کرده است، اکنون این کشور نفوذ چین را در خارج از کشور به ویژه در جنوب اقیانوس آرام به عنوان تهدیدی برای سلطه منطقه ای خود می داند. بنابراین مدام تلاش می کند حمایت واشنگتن جهت مقابله با پکن را کسب کند.

نیوزیلند در حال ایجاد تعادل ظریف بین چین و متحدان غربی خود است زیرا هدف از این کار بهبود آسیب ناشی از COVID-۱۹ با افزایش صادرات است. انگلیس، که با مشکلات پس از برگزیت و همه گیری گسترده درگیر است، اخیراً در ارتباط با چین ساکت شده است. ایالات متحده آمریکا آگاه است که اتحاد پنج چشم برای مهار صعود چین کافی نیست.

در ماه اکتبر اتحاد پنج چشم، همراه با توکیو و دهلی نو بیانیه مشترکی صادر کرد مبنی بر اینکه همه کاربران اینترنت باید تحت نظارت دولت فعالیت کنند، که این مهم در تضاد با اتهام آنها علیه پکن مبنی بر اینکه شرکت های فناوری چینی از رمزگذاری محصولات تجاری با درب پشتی مخفی استفاده می کنند، است. این مهم نشان می دهد که امنیت ملی فقط بهانه ای است که واشنگتن و متحدانش برای سرکوب چین استفاده می کنند.

اتحاد پنج چشم محصول جانبی جنگ سرد است و مدتها پیش باید به مأموریت خود پایان می داد. این اتحاد به دلیل ذهنیت ثابت جنگ سرد در برخی از کشورها هنوز هم کار می کند. جامعه جهانی باید چنین اتحادی را رد کند زیرا این اتحاد نظم بین المللی موجود را به خطر می اندازد و برخوردهای ایدئولوژیکی را به خود جلب می کند.

اکونومیست فارسی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *