گزارش بازار امروز یکشنبه ۲ آذر ۹۹

کامبک طلایی …

گاهی اوقات برخی مستند ها و برنامه ها را نگاه می کنیم که شخصی تصمیم میگیرد مسیر بین دو ساختمان بلند را بند بازی کرده و از روی یک طناب عبور کند . وقتی خودم را جای او میگذارم (البته غلط زیادی است ) ولی با خود میگویم همین که جرات این کار را پیدا می‌کند از دید ما نصف راه را رفته .

بازار از دید ما در همین چند مدت اخیر نصف راه را رفته است و جرات این را پیدا کرده که با خود این اطمینان و فکر را به همراه داشته باشد که تغییر روند ایجاد شده و روند نزولی به پایان رسیده

قطعاً وقتی روی این طناب راه می رود بعد از قدم هایی باید کمی بایستد تعادل خود را حفظ کند و دوباره ادامه مسیر را در پیش بگیرد این نقاط را چارتیست ها به عنوان نقاط مقاومت بازار یاد می کنند و البته نقاطی بود که تا حدودی بسیاری تمایل به فروش سهام و شناسایی سود کوتاه مدت نیز دارند.

دیروز و امروز از آن روزها بود که البته با دسته گل های دولت و مجلس لرزه های این طناب بیشتر و کار سخت تر شده بود درست رسیدیم به نقطه ای که طناب می لرزید و باید تصمیم می‌گرفتیم تسلیم شویم یا گام بعدی را برداریم بازار امروز در یک ساعت اول خود از این لرزش طناب ترسیده بود و بسیاری اماده تسلیم شدن و افتادن او بودند اما بلاخره بر فضا مسلط شده گام محکمی را برداشت و چشم را به جلو دووخت …

طبیعی بود که با توجه به قیمت های پایانی امروز مثبت هیجانی را شاهد نباشیم اما همین تغییر روند و بهبود شرایط باعث شد تا امیدواری به بازار فردا و روزهای آتی بیشتر و بیشتر شود .

بعد ازاین حرکت امروز باید گفت مولفه های رشد در بازار کم کم پدیدار می شود و فرایند برگشت پول نیز ارام ارام صورت میگیرد.

ذکر این نکته ضروری است که بدانیم بازار باید تصمیم خود را بگیرد هنوز برخی جریان های مردد در بازار به این روند برگشتی اعتماد نداشته و حرکت امروز یک نشانه خوب برای این پول هاست که میتواند فضای خوبی را برای ادامه مسیر بازار به وجود بیارود و به خصوص دست به دست شدن و حجم خوردن بازار نکته بسیار خوبی برای روزهای پیش روست . روزهایی که بازار میتواند با اتکا به خبرهای قوی تر شرایط بهتری را پیش ببرد .

۲ نگرانی عمده را هم داریم

نگرانی اول کمی کمتر است و ان گزارش های ماهانه بوده که احتمال میدهیم کمی کمتر از گزارش های قبل باشد و نسبت به مهر ماه با افت مواجه می شویم و نکته بعد که بیشتر نگرانی ماست با فرا رسیدن فصل بودجه و اتفاقاتی نظیر انچه در فولادی ها رخ داد …

روی این موضوع به شدت نگرانیم و از رفتار دولت و برخی فعالان تمامیت خواه اقتصادی میترسیم به نظر این وظیفه سازمان بورس و عزیزان در نهاد های بالادست است که چهارچشمی هوای این دولتی ها را داشته باشند که مبادا قوانین ضد بازارسرمایه تصویب شود . بازار بتواند بر این حاشیه ها غلبه کند شک نکنید چشم انداز بسیار خوب و روشنی خواهد داشت .

ای کاش کمی افراد بیشتر فکر خود را به کار می انداختند که رونق بازار سرمایه یک بازی برد برد است و با ندانم کاریهای مقطعی آن را به هم نزنند. این بازار دیگر ان بازار سابق نیست که در گوشش بزنی و فرار کنید… این کوه برخلاف قیافه اش پژواک های عظیمی دارد …

یک نکته و در سلسه مطالب روزهای قبل که در مورد درایورهای بازار صحبت کردیم امروز همزمان شدن با دو رویداد که به نظر یکی از نکات خاص همین گزارش است .

دوستی اشاره می کرد که دقت کردی امروز صف فروش فولاد را برخی حقیقی ها جمع کردند و یا در بسیاری از سهم های دیگر حقیقی دست قویتری در خرید داشت این دقیقا همان نکته ای است که می خواهیم به آن اشاره کنیم رکود بازارهای رقیب یکی از درایورهای رشد بازار است به شرطی که نرخ سود به عنوان مهم ترین و خاص ترین رقیب ساکت نشسته و اجازه دهد بازار سرمایه با بقیه بازارها سرشاخ شود.

به نظر با توجه به شرایط فعلی دلار در بهترین حالت اگر این بازارهای رقیب دچار ریزش نشوند به رکود عمیق فرو می روند و این فرصت مهمی برای بازار سرمایه است تا جذب پول های سرگردان را داشته باشد از سوی دیگر نرخ تورم سپرده گذاری بانکی را با چالش هایی مواجه کرده است و این یکی از فرصت های خوب و تاریخی برای بازار بوده که بتوانند با جذب پول ها مسیر خوبی را در پیش بگیرد این روز رگه‌هایی از این امیدواری در برخی سهم ها دیده می شد

و اما مطابق برنامه هر روز صنعتی که امروز به عنوان روزهای بعد از بایدن صحبت می کنیم صنعت معادن یا سنگ آهن است

برخی صنایع کمترین وابستگی را به تحولات بیرونی داشته و تقاضای داخل آنقدر قوی و محکم بوده که خیلی چشم به بیرون دوخته نشده صنعت سنگ آهن جزو این دسته از صنایع است با این پیش فرض که تغییر سیاست ها می تواند در افزایش و سرعت طرح توسعه شرکت های معدنی بسیار موثر باشد وقتی صحبت از معادن می کنیم امروز بیشتر مد نظر ما معادن سنگ آهن است در مورد گروه روی مس و برخی دیگر سعی میکنیم در مطلب جداگانه‌ای صحبت کنیم چرا که رفتار متفاوتی با سنگ آهن دارند در مورد سنگ آهن بیشتر باید تحولات صنعت فولاد را در داخل بررسی کرد و خیلی در این صنعت چشم به بیرون نمی‌توان داشت اما قطعاً افزایش سرمایه گذاری به واسطه حضور سرمایه گذاران خارجی در سال های آتی این صنعت را بیمه خواهد کرد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

روند نزولی / روند نزولی / روند نزولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *