تجارت خارجی ایران در هشت ماه

آمار تجارت خارجی ایران در هشت ماهه سال‌جاری حاکی از تبادل ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل در مجموع، صادرات و واردات حجم تجارتی معادل ۵۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار را به ثبت رسانده بود.

واردات هشت ماهه:

میزان واردات کالا در این مدت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ثبت شده است که حکایت از افت یک درصدی وزن کالاهای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. البته بر اساس گفته‌های مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران، از این رقم ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از حجم کالاهای وارداتی را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد. ارزش کل واردات کالا نیز در این مدت ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که ۱۸ درصد افت را در ارزش واردات نشان می‌دهد. آمارهای واردات مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۸ تا‌ انتهای آبان ۲۲ میلیون و ۱۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار وارد کشور شده بود.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به ترکیب کالاهای وارداتی کشورمان اظهار کرده است: کشورهای مبدأ واردات شامل چین با ۶ میلیارد دلار، امارات با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده‌اند. میراشرفی همچنین درباره اقلام عمده وارداتی کشورمان گفت: از ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی غیر از دو قلم کالای ضروری، هشت قلم دیگر شامل کالاهای اساسی است و در این مورد هم موضوع حائز اهمیت این است که واردات کشور به سمت تا‌مین کالاهای ضروری و اساسی و اقلام مورد نیاز تولید پیش می‌رود.

صادرات هشت ماهه:

در اظهارات رئیس کل گمرک ایران به صادرات هشت ماهه امسال نیز اشاره شده است. بر اساس آمار اعلام‌شده، در بخش صادرات نیز بیش از ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار – بالغ بر سه برابر وزن واردات- صادرات انجام شده که از نظر وزنی ۱۴ درصد و از حیث ارزش ۱۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. صدور کالا در مدت مشابه سال گذشته ارزشی معادل ۲۷ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار داشت که در ازای صدور ۸۸ میلیون و ۳۶۱ هزار تن کالا به بازارهای هدف حاصل شده بود. میراشرفی عنوان کرده است: همان‌طور که در ماه‌های قبل نیز اعلام کردیم، خوشبختانه روند کاهندگی صادرات کشورمان ماه به ماه به شرایط عادی‌ نزدیک می‌شود و امیدواریم تا‌ پایان سال شرایط بهتری در بحث صادرات داشته باشیم.

وی در مورد کشورهای عمده مقاصد صادراتی ایران گفته است:

عراق با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در رتبه اول، چین با همین میزان در مقام دوم، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سوم، ترکیه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار چهارم و افغانستان با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار دارند. میراشرفی تا‌کید کرده است: نکته‌‌ای که در مورد صادرات آبان‌ماه امسال حائز اهمیت است این است که محصول پسته مقام چهارم کالاهای صادراتی ایران را کسب کرده و با توجه به اینکه میانگین ارزش کالاهای صادراتی کشورمان هر کیلو حدود ۳۰ سنت است، پسته هر کیلو ۶ دلار و بالاتر صادر شده و این نشان می‌دهد که در اقلام عمده صادراتی، محصولات کشاورزی و در راس آن پسته سهم خوبی دارند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی این مقام مسوول، تراز تجاری ایران در هشت ماه منتهی به آبان سال‌جاری با کسری تجاری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری به نفع واردات همراه بوده است. رئیس کل گمرک ایران همچنین در مورد آمار ترانزیت کالا از کشورمان تصریح کرده است: در هشت ماهه سال‌جاری ۴ میلیون و ۴۷۱ هزار تن کالا از قلمرو کشورمان به سایر کشورهای همسایه ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

تجارت در آبان‌ماه

ارزیابی آمارهای اعلام شده از سوی رئیس گمرک ایران، حاکی از آن است که در بازه زمانی ۳۰ روزه آبان امسال، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا با ارزش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به کشور وارد شده است. همچنین ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز به بازارهای هدف صادر شده است.

بررسی این دو آمار حکایت از آن دارد که تراز تجاری ایران مثبت ۲۰۰ میلیون دلار است.

این در حالی است که در مهرماه سال‌جاری سهم صادرات کالا از کل تجارت خارجی ماه هفتم، رقمی معادل ۴ میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار و وزن کالاهای صادر شده در مهرماه رقمی معادل ۱۹ میلیون و ۱۸۳ هزار تن ثبت شده است. واردات نیز در این بازه زمانی وزنی معادل ۲ میلیون و ۷۷۶ هزار تن داشته و ارزش این حجم کالا رقمی معادل ۳ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار بوده است. بنابراین تراز تجاری ایران در هفتمین ماه سال‌جاری به نفع صادرات و یک میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار از واردات بیشتر بوده است. مقایسه آمارهای مهر و آبان امسال نشان دهنده کاهش صادرات و واردات کشور در هشتمین ماه سال است.

اما آمارهای آبان‌ماه سال گذشته حکایت از آن دارد که در هشتمین ماه سال ۹۸ وارداتی معادل ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار رقم خورده بود. همچنین صادرات در این مدت ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار و وزنی معادل ۸ میلیون و ۹۳۹ هزار تن داشته است. قیاس آمارهای هشتمین ماه سال ۹۸ و ۹۹ نیز بیانگر آن است که اگرچه واردات در آبان امسال نسبت بازه مشابه سال گذشته افت داشت اما صادرات ایران با افزایش بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری نسبت به آبان ۹۸ روبه‌رو بوده است.

بتا سهم

#تجارت  #تجارت_خارجی_ایران  #صادرات  #واردات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *