گزارش بازار امروز یکشنبه ۹ ۹ ۹۹ !

روز رند و رشد …

امروز همه مشغول ثبت بودند… یکی ثبت تاریخ تولد بچه ، یکی تاریخ ازدواج شاید هم یکی تاریخ طلاق ولی انچه در بازار سرمایه همه دنبالش بودند ثبت یک رکورد خوب برای رشدو پس گرفتن شاخص در نقاط حساس و گذر از مقاومت های ترسیم شده پیش رو بود تابا آن در این روزخاص عکس یادگاری بگیرند .

امروز بازار توانست تا حدودی بعد از تحمل دردها و رنج ها تولد خوبی در ورود پول و فتح مقاومت های جدیدی داشته باشد ولی گفتن این مسائل شیرین است و حفظ ان سخت …

امروز داشتیم به ان روزی فکر میکردم که شروع به نوشتن مطلبی حول محور بایدن و بازار و این که امدن بایدن به سود بازار ماست میپرداختیم .

به خاطر دارید بعد از امدن بایدن وضعیت بازار چطور بود؟! اکثر سهم ها صف فروش و قفل بودند !! به یاد دارم ان مقطع بسیاری از فعالان بازار برای بنده خصوصی و عمومی نوشتند اشتباه فکر میکنی درایور بازار گرفته شد بازار با ترامپ خوب بود و با دلار … با بایدن بازار به سمت رکود می رود ولی خیلی زود نتیجه این انتخابات خود را نشان داد .

تصور کنید امروز ترامپ روی کار بود !

با این اتفاقات اخیر ترور چه سرنوشتی در انتظار بازار و کشور و اقتصاد بود ؟ ذره ای به این موضوع فکر کرده اید . هدف از مطرح کردن این مطلب ۲ چیز است قطعا انچه در میان مدت و بلند مدت رخ میدهد برای بازار مهم تر از جریان کوتاه مدت است چرا که بازار اینده را خرید و فروش میکند . و انچه از اولی مهم تر است این بوده که چطور این اینده را باید تحلیل کرد و چرا دوباره چشم ها به روزهای اتی بازار نیست ؟!

فراموش کنید این را که چه عاملی را چه کسی درست یا غلط گفته بحث این است که ایا افراد برای تصمیم گیری ها تحلیل های کمی میان مدت و بلند مدت هم دارند ؟؟!

در بازار طول موج های مختلفی را میشود تعریف کرد که در صعود و نزول همراه بازار است …

در سال اخیر بارها و بارها شاهد آغاز یک موج و فرود آن و دوباره آغاز یک موج جدید بودیم . حالا در صعود این دور نیز به نظر این اتفاق در حال رخ دادن است . ما احتمالاً سه موج صعود را در پیش داریم اول موجی است که به واسطه افت و اصلاح قیمت ها ایجاد شده و برگشتی است راحت‌تر بگوییم توپ تنیس را تصور کنید که سقوط می‌کند و به زمین میخورد و یک واکنش به بالا دارد موج اول رشد بازار که تا همین چند روز پیش بود به نظر این موج بود و بازار سراغ گزینه‌هایی می رفت که خوب افت کرده و اصلاح بالایی را داشتند .

اما موج دوم خاصیت موج اول را نداشته و هنوز ادامه دارد .

تا حدودی این موج رگه های اصلی اش روز گذشته آغاز شده به نظر هنوز به پایان نرسیده و این موجی است که بر اثر نقدینگی ایجاد می شود البته موارد دیگر نیز به آن کمک می‌کند اما عامل اصلی برگشت جریان پولی به بازار است که تا این لحظه ها ساکت بوده یا راکد بوده و یا تمایلی به حضور در بازار سرمایه نداشته ولی حالا دارد .

این موج موج قطعاً قوی و خاصی خواهد بود چرا که جریان پول معمولاً جریان قوی و خاص است و البته خیلی نگاه به تحولات بنیادی هم ندارد و شاید هر سهمی را بخرد این خاصیت موج جریان پول است و از همین رو دیدیم که صفوف فروش برخی سهام های قفل شده در بازار هم جمع شد از وملی و لکما و صدرا گرفته تا بقیه …

روی این موج کمی بیشتر بحث کنیم و توضیح دهیم این موج می تواند ادامه دار باشد اما مسیر خاصی را می طلبد.

در مورد این موج باید گفت که میرایی سایر بازارها و رکود آنها باعث شده تا این موج شکل قوی تر و جدی تری به خود بگیرد این اتفاقی است که مدت هاست بازار تجربه نکرده رکود سایر بازارها از مسکن طلا ارز خودرو و سپرده بانکی منجر به جذب جریان پول به سمت بازار سرمایه شده است که می‌تواند تحولات ادامه دهنده ورود پول را به بازار شکل بخشد و چون اعتقاد داریم آن بازارها تقریباً برای مدت طولانی جذابیت خود را ازدست داده اند.

این جریان ادامه دار خواهد بود

و باز هم این جا بیان کنیم که ادامه دار بودن این جریان را هم خوب و هم کمی خطرناک می بینیم خوب از این بابت که دوباره بازار جان می گیرد و شرایط خوبی را خواهیم داشت و خطرناک از این بابت که نکند دوباره اتفاقات قبل تکرار شود البته هنوز ساختار بازار شکنندگی های خاص خود را دارد و نمی توان گفت به روزهای خاص اردیبهشت و خرداد و تیر و رسیدیم اما باید به شدت مراقب بود که این بار از تجربیات گذشته به خوبی استفاده شود و اینجاست که سراغ موج‌سوم میرویم

موج سوم موجی عقل گرا، تحلیل گر وسواسی است

موجی اکسل باز و خلاصه کدال خوان. این موج بعد از اتمام موج اول وارد می شود و آرام گرفتن دریای نقدینگی کم کم نظاره گر جریان های بنیادی و سود سازی شرکت ها میشود موج سوم اگر بتواند در بستر این دریای پر تلاطم منزل بگیرد یکی از با ثبات ترین و خاص ترین موج هایی است که می‌شود به راحتی روی آن موج سواری کرد .

اجازه بدهید به دلیل طولانی شدن مطلب این موضوع را به روزهای آتی موکول کنیم اما همین را داشته باشید که موج سوم اگر ایجاد نشود و یا درست ایجاد نشود جریان نقدینگی نتواند خود را سوار بر مسائل بنیادی کند دوباره این دریای پر تلاطم توفانی شده و اسکله بازار سرمایه را درهم می شکند از همین روست که کار فعالان بازار جهت هدایت درست جریان نقدینگی بسیار سخت و دشوار است…

و اما پیرو ادامه مطلب بعد از تحریم و بایدن امروز سراغ یک صنعت خاص میرویم به نام صنعت بیمه …

به دلیل نزدیکی و قرابت کاری بنده کمی با این صنعت ارتباط قوی تری داریم سعی میکنیم بی تعارف و رک و پوست کنده بنویسیم . صنعت بیمه در همه جای دنیا صنعتی پیشرو و پیشرفته است ولی در ایران این صنعت کاملا عقب مانده که ناشی از تفکر پوسیده بسیاری از مدیران قدیمی این صنعت است البته ایین نامه ها هم گرفتاری های خاص خود را دارد اما به طور خلاصه بایدن میتواند با رفع تحریم ها درها برای بیمه های اتکایی به کشور را باز کرده و رشد سود و عملیات بیمه ها را از این نظر افزایش داده و ریسک این شرکت ها کاهش یابد .

در ظاهر صنعت بیمه از این جریان سود می برد اما به نظر تحلیل این صنعت خیلی مرتبط مستفیم با این جریان نیست . کاهش تورم ، رونق بازار سرمایه ، افزایش درامد ها و افزایش ضریب نفوذ بیمه عوامل مهم تری برای این صنعت است .

تفکرات قدیمی مدیران این صنعت در حوزه بانک وملک متمرکز است و با خود فکر میکنند بهترین دارایی ها ملک و راحت ترین کار سپرده کردن منابع هستند انها از حوزه سرمایه گذاری غافل شدند و افتابه لگن بیمه گری خرج خودش می شود و این باعث افت سود عملیاتی و سود خالص شده. سود عملیاتی خاصی در این بین وجود ندارد و اگر درامد سرمایه گذاری نباشد بیمه ها ورشکست می شوند این صنعت نیاز به رفع تحریم و این موارد ندارد این صنعت باید پوست اندازی کند وگرنه تحریم و رفع ان یک اتفاق موقت برای این گروه است که بیشتر اثر روانی و جو روانی دارد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *