۱) معاون مالی شپنا در خصوص افزایش سرمایه گفت “کارها در مراحل پایانی قرار دارد اما به دلیل تعطیلی ناشی از محدودیت های کرونا به تعویق افتاد ،وگرنه کار خاص و زمانبری باقی نمانده است.”

۲) فاصله قیمت سهم از حق تقدم کپشیر، صبا، وسنا، کخاک، تنوین، رتاپ، کهمدا، کاذر … بالاتر از حالت نرمال است. 
۳)ارزش معاملات روز یکشنبه ۲۰٫۵ همت، ورود پول ۹۸۶میلیارد تومان. حقیقی ها خریدار پتروشیمی و خودرو. حقوقی خریدار بانک. خودرو، شستا، فارس، خبهمن، مارون مورد توجه حقیقی ها. وبملت، شپنا، وتجارت، وبصادر، وپارس مورد حمایت حقوقی.
۴) چخزر از زیرمجموعه های شستا چهارشنبه عرضه می شود. (۲۰سهم ۲۵۰۰۰ ريالی) بوعلی از زیرمجموعه های فارس، هفته بعدی.
۵) فخوز، غویتا، دجابر، دقاضی، حریل، اوان، سنیر، پدرخش، دماوند، آسیا، هجرت … یک گام به افزایش سرمایه نزدیک شدند و گزارش جدید روی کدال گذاشتند.
۶) دلار حواله سنا ۲۵٫۴۶۳ – ۲۵٫۸۳۱ تومان، دلار بر اساس درهم ۲۵٫۵۹۲ تومان، دلار متشکل ارزی ۲۴٫۵۴۷ تومان. اسکناس تهران ۲۵٫۱۳۰ تومان.
۷) قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی می گوید “در حال حاضر خبری از تغییر نرخ خوراک نیست و مبانی آن همانند گذشته است. قیمت خوراک دو مصوبه دولت را دارد که بر اساس آیین نامه اجرایی آن، یکی به مدت هفت سال و دیگری ۱۰ سال است که در حال اجرا است و هنوز سال‌های زیادی از آن باقی مانده است. و مطلبی مبنی بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه نشنیده ام.”
۸) یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب بورس واریز شد. منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است.
۹) در آبان‌ماه چهار مرتبه عملیات بازار باز و با هدف تزریق نقدینگی به بازار بین‌بانکی و هدایت نرخ سود به سمت نرخ سود هدف انجام شد که به دنبال آن نرخ سود در این بازار از ۸ تا ۲۹ آبان‌ در مسیری نزولی از ۲۳.۲ به ۲۱.۶ و در ششم آذرماه به ۲۰.۷ درصد رسیده است.
۱۰) دلار پتروشیمی ها برای این هفته ۲۵٫۸۴۴ تومان خواهد بود.
۱۱) ستران در خصوص ملک فروخته شده در مزایده شفاف سازی جدید داد و احتمالا بازگشایی شود.
۱۲) رئیس بازاریابی و فروش شپنا می گوید “نفت ۵۰ دلاری برای شرکت‌های پالایشی مطلوب خواهد بود و حداقل سودآوری شرکت‌های پالایشی را نسبت به ۶ ماهه اول سال جاری افزایش خواهد داد‌.”
۱۳) ایران خودرو توانسته در ۹ ماه نخست به اندازه سال گذشته تولید کرد. تولید روزانه به حدود ۳۰۰۰ دستگاه رسیده است.
۱۴) کتوکا، شتوکا، توریل، هرمز که به مجموعه مبارکه وابسته هستند، بازارگردان خود را شناختند.
۱۵) در طرح جدید عرضه خودرو در بورس آمده ” افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کردند و معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند. همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند.”
۱۶) علی صحرایی با رای هیئت مدیره جدید شرکت بورس در سمت خود ابقا شد.
۱۷) ولین محموله واکسن تولیدی فایزر این هفته از بلژیک به آمریکا حمل شد و در بازار صحبت از توزیع مشروط این دارو در کمتر از ۱۰ روز آینده در انگلستان برای افراد آسیب پذیر دارد.
۱۸) مطالعات نشان میدهد که موج دوم کرونا به مراتب اثر کمتری بر مصرف نفت جهانی داشته، به گونه ای که بازارهای اروپا با نزدیکی به تعطیلات کریسمس باز شده و مصرف سوخت افزایشی بوده و از کف ۱۵ نوامبر، فاصله گرفته است.
۱۹) محسن رضایی می گوید “دولت باید اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند”
۲۰) رکشلی مدیرگروه مطالعات انرژی وین می گوید “ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و متأسفانه قادر نیست که بخشی از پول نفت به فروش رفته قبلی را هم به دست بیاورد و همچنان در بانک‌های خارجی بلوکه است و ربطی به تحریم‌های کنونی ندارد. بخش اصلی منابع مالی ایران که الان در روسیه، چین، عراق، کره جنوبی و چند کشور دیگر، مسدود و بلوکه است.”
۲۱) وزیر صمت در نامه‌ای به نهاوندیان، بررسی بسته جهش تولید و خروج شرکت‌های خودروساز از زیان‌دهی در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را خواستار شد.
۲۲) رئیس مجلس می گوید ” طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها، علاوه بر اجماع داخلی برای انتقام بازدارنده از دشمنان باعث احیاء و جهش در صنعت هسته ای ایران خواهد شد. (طبق این طرح عملا ایران پس از چندماه اگر تحریم ها برداشته نشده باشد از NPT خارج می شود ضمنا دولت موظف است غنی سازی ۲۰درصد کند)
۲۳) دولت محلی تانگشان تمهیدات جدیدی را برای زنجیره فولاد در راستای کاهش آلاینده های زیست محیطی از تاریخ امروز تا ۲ دسامبر وضع خواهد کرد. در پی انتشار این اخبار، امروز قیمت بیلت تانگشان ۲۰ یوان افزایش یافت.
۲۴) امارات ترور شهید «فخری‌زاده» را محکوم کرد.

موفق باشید. ۱۰ آذر ۱۳۹۹

ولید هلالات

شپنا/شپنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *