گزارش بازار امروز سه شنبه ۱۱ آذر۹۹

چشم به سقف و بتن ریزی در کف !

امرو بازار چشمش به آینده ای بود که برای خود و قیمت ها تصور میکرد و از ان سو با خود فکر میکرد برای ساختن این ساختمان بلند نیاز به پی ریزی و استحکام جدی دارد

در ساختمان سازی هر چه پی ریزی و یا بهتر بگویم بیس ساختمان قوی تر و محکم تر باشد می شود طبقات بیشتری را هم روی آن بنا کرد به نظر شرایط فعلی بازار در حال حاضر و در این قیمت ها طوری است که اگر حجم خوبی در این نقاط بین سهامداران جابجا شود حکم استحکام و محکم شدن این پی را خواهد داشت که می تواند قیمت های بالاتر را نیز تحمل کند اما نمی دانیم شاید حس ما اشتباه من باشد احساس میکنیم دوباره در مسیری افتادیم که یک بار قبل تر آن را تکرار کردیم و البته نتایج خوبی به دست نیامد.

دوباره جریان پول بدون توجه به اتفاقات بنیادی در حال زدن و رقصیدن در بازار است

و البته این بار یک رودربایستی نیز بین همه به وجود آمده نهاد ناظر به دلیل فشاری که تحمل کرده قصد هیچ گونه تصمیمی ندارد و درست هم همین است و در سوی دیگر ارکان بازار نیز از دولت گرفته تا موارد دیگر قصدی برای برهم زدن نظم فعلی ندارند و باز باید بگوییم درست هم همین است که به همین طور پیش برود اما به نظر افتادن در مسیر قبلی همان اتفاقات قبلی را رقم می زند منتهی این بار شاید برخی هوشیارتر باشند و شدت ریزش و البته رشد قبل را نداشته باشیم .

روزهای قبل بود که می خواندیم همتی در جلسه سران قوا در حضور رهبری نکاتی را بیان کرده و رهبری هم روی تامین بودجه با اتکا به اوراق و فروش سهام تاکید کردند و به نوعی خط قرمز دولت و نظام عدم استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بوده به نظر بهتر است این بار بازی را جور دیگری پیش ببریم سعی میکنیم که در دو روز پیش رو نکات آن چیزی که در ذهن داریم را بیان کرده و امیدواریم شنونده آن حاضر و عاقل باشد

چند وقت قبل دوستی از تجربیات زندگی مشترک خود تعریف می کرد و می گفت

در سال های قبل ابتدای زندگی مشترک با همسر خود با توجه به مشکلات متعدد به پایان زندگی فکر میکردیم اتفاقات تلخی برای ما پیش آمده بود و همین اتفاقات سبب تفکر جدایی شده بود اما هنوز این رابطه به مویی بند بود و ارتباطی وجود داشت و تمام نشده بود.

این دوست عزیز برای من تعریف می کرد با کمک مشاور و البته خواست طرفین همان ابتدا و در اولین جلسه قرار شد چارچوب هایی را برای ادامه این زندگی مشخص کنیم ایشان تعریف می‌کرد که تا به امروز که بیش از ۱۲ سال از زندگی مشترکشان می گذرد هنوز در همان چارچوب ها روند به خوبی ادامه دارد و کار پیش می‌رود …

یک دوره بسیار تلخ بین دولت و بازار سرمایه شکل گرفته

دولت حداکثر استفاده خود را کرد و بازار را رها کرد البته عوامل دیگر هم دخیل بودند اما به نظر مقصر اصلی دولت و تصمیمات آن بود که گرفته شد به نظر دولت و بازار سرمایه یا بهتر است این بار این طور بگوییم حاکمیت و بازار سرمایه که شامل سرمایه های مردم و مردم عادی و حقیقی و حقوقی می شود می توانند یک بار دیگر نشسته و یک رابطه طولانی برنده برنده را برای هم تعریف کنند منتها این بار نباید هیجان زده کاری کنند و قبل از آن باید چارچوب های دقیق این رابطه مشخص گردد

طی این دو روز به همین نکات می‌پردازیم و باز تاکید می‌کنیم و امیدواریم عقلانیت در این موضوع وجود داشته باشد و این بار فرمان طور دیگری بچرخد قبل از هر چیز کمی در مورد انچه دولت به دست می آورد صحبت کنیم … معتقدیم که دولت می‌تواند با ازدواج با این دختر خوشگل و پولدار و کمی بد اخلاق و با استفاده از رونق پایدار بازار سرمایه حداقل سالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری و مالیات در این بازار درآمد پایدار داشته باشد عددی که سالهای قبل به زحمت به ۲۰ هزار میلیارد تومان می رسید ، دولت می تواند با عرضه گسترده شرکت ها و حضور گسترده مردم در این بازار به چند رویداد مهم برسد که یکی از مهمترین آنها شفافیت است.

شفاف شدن شرکتهای دولتی که هزار توی فساد در برخی از آن ها رخنه کرده یکی از مهمترین اتفاقات اقتصاد می تواند باشد.

حقیر سابقه کار در نهادهای دولتی را داشته و از نزدیک شاهد بوده که چطور بورسی شدن و سهامی عام شدن یک شرکت مدیران شرکت را به پاسخگویی ، نظارت بیشتر و جلوگیری از تصمیمات غیرمنطقی و صد البته کاهش فساد سوق داده است .
حضور قوی مردم در اقتصاد باعث خواهد شد بازارهای غیر مولد و مضر به سمت میرایی حرکت کرده و در عوض این طرف در یک زمین مسابقه همه برنده باشند بله بهتر است این طور بگوییم ما هم مثل آقای رئیس‌جمهور معتقدیم سکه جای سرمایه‌گذاری نیست ! دلار جای سرمایه‌گذاری نیست!

مسکن و خودرو جای سرمایه‌گذاری نیست ! و مردم باید همه چیز خود را به بوس بسپارند! اما سپردن داریم تا سپردن !! این سپردن همه چیز به بورس به معنی آن که دولت باید سهم خود را فروش کند نخواهد بود باید در یک سیستم شفاف و روشن همه‌چیز به بورس سپرده شود نه جایی که دولت یکطرفه در حال حرکت است.

میخواهیم بنویسیم متن طولانی می شود و اعتراض برخی عزیزان را داریم…

فردا در بخش دوم این پیشنهاد که چطور می توانیم فضا را به شکلی برنده برنده دوباره مدیریت کرده وفضای بازی را از پول بازی فعلی به سمت جریان مفید بودن پیشبرد توضیح خواهیم داد.

و اما یک نکته پیرو حاشیه های ایجاد شده حول مسائل سیاسی و دلار .. در مورد دلار ابتدا صبحت کنیم به شدت معتقدیم قیمت دلاراز این پس فقط با اهرم سیاست تغییر نخواهد کرد و با تلفیقی از اتفاقات بودجه ،اقتصاد و سیاست است که میتوان دلار را ترسیم کرد از همین رو منتظریم بودجه و ابعاد ان روشن تر شده تا فضای تحلیل دلار را داشته باشیم ولی هنوز معتقدیم دلار در نقطه تعادلی برای بودجه جایی بین ۲۰ تا۲۲ در خوش بینانه ترین حالت است و ممکن است تا ۲۴ هم برای سال های اتی پیش رود . اما سوال دوم تحولات سیاسی رخ داده در مجلس میتواند در بازار موثر باشد ؟؟

امروز بحث بسیاری این بود که با خبر مجلس واکنش بازار چیست که به نظر واکنش بازار نوعی هوشمندی در دل خود داشت . معتقدیم نه مجلس و نه دولت مرکز ثقل تصمیم گیری در مورد مسائل این چنینی نبوده و کار شکل دیگری خواهد داشت . هر چند تصمیم فعلی گرفته شده نیز به نظر در همین راستاست که در مواجه با تحولات سیاسی دست بالاتری را داشته باشیم و بی اختیار و بدون فورس وارد فضای مذاکره نشویم.

در مذاکره برای حرف زدن برگ هم داشته باشیم . نسبت به این اخبار خیلی بد بین نیستیم و حتی دلار را هم معتقدیم خیلی زود از این هیجان و واکنش ها خالی می شود . معتقدیم برای دلار بیش از این اخبار باید چشم به بودجه داشت … فعلا این خبر ریسک بزرگی برای بازار نیست ریسک های دیگری نظیر بودجه شاید مهم تر باشد .

خیلی امروز حرف زدیم …

پیروز سلسله مطالب صنایع و پس از بایدن و رفع تحریم‌ها امروز سراغ صنعت دارو می رویم یکی از خاص ترین صنایع که می تواند در سال ۱۴۰۰ با توجه به آزاد سازی هایی که صورت گرفته شرایط خوبی را رقم بزند داروها از تحریم آسیب دیدند کاهش مواد وارداتی اولیه افت کیفیت محصولات آن ها و مواردی از این دست نکاتی بود که برای این صنعت حیاتی به شمار می رفت اما به نظر صنعت دارو به چیزی نیاز دارد به نام ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز که می تواند این صنعت را بار دیگر با سودهای خوب و مطمئن مواجه سازد.

به نظر صنعت دارو پس از ثبات ارزی و بهبود در واردات مواد اولیه می تواند شرایط بسیار خوبی را تجربه کرده و حتی کم کم به فکر حضور در بازارهای منطقه باشد . به صنعت دارو پس از تحریم بسیار امیدواریم و معتقدیم سال های پیش رو می تواند سال های خوبی برای این صنعت باشد یک اتفاق مهم دیگر در این صنعت جریان علمی و دانشی است که می تواند با ارتباط بیشتر به سمت کشور سوق پیدا کرده و صد البته منفعت اصلی رامیان مردم خواهند برد و شرکتهای منتفع خواهند شد

بتا سهم

#گزارش_بازار     #بورس

قیمت / قیمت / قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *