گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹

زمانی برای بیداریگاو ها…

امروز بازار سرمایه کار خود را در حالی پیش برد که در این روزهای اخر پاییز کم کم شمارش جوجه ها دارد به جاهای خوبی میرسد و این هفته نیز گاوهای بازار بیدار بودند و خرس ها در خواب …

بازار در مسیری قرار گرفته است که نگرانی ها از ان کمتر شده و جریان پول به راحتی در بازار گردش دارد و این موضوع را در عدد و رقم ها نیز می شود دید امروز ارزش معاملات خرد بیش از ۱۹۴۱۹ میلیارد تومان بود که بالاترین عدد در چهار ماه گذشته محسوب می شودو این به خوبی نشان میدهد بازار دوباره در اغوش جریان های قوی پولی قرار گرفته و میتوان به این روند اطمینان کرد . امروز این حجم ها و جریان پول بود که به بازار دلگرمی میداد  .

بازار امروز چند باری پایش لرزید و حتی در برخی سهم ها تا صف فروش هم پیش رفت ولی به خوبی جریان پول خرید ها را در دستور کار داشت و همین پروسه دست به دست شدن ما را به روزهای اتی بیشتر امیدوار کرده است .

بازار چهارشنبه ها کمی از رخداد های یک روز تعطیل میترسد

ولی در هر صورت این هم بخشی از ریسک بازار است درست شبیه ریسک بازارهای جهانی و … برخی در مورد مسائل سیاسی تردید داشتند.

اما در این حوزه دیروز هم عرض شد تردیدها در کمترین حالت خود است و اگر اینطور بود همان دیروز بازار واکنش عجیب و غریب نشان می داد عدم واکنش بازار نشان از این دارد که این بحث مجلس یا به شکل کامل بخشی از جریان مذاکره پیش روست و یا اهمیت خاصی در حوزه استراتژیک ندارد که معتقدیم بخش اول درست است بازار کمی از از تعطیلات می ترسد از شرایط خاصی که داریم از عرضه و بازارهای جهانی و از همین رو سعی کرد قبل از تعطیلات ریسک بزرگ را بر ندارد و همین باعث شد تا بازار امروز به شکل کاملاً طبیعی و بازار کمی پر عرضه باشد .

امروز چند اتفاق جالب هم در حاشیه های بازار رخ داد .

اول از همه بودجه بود که به مجلس ارائه شد و حاشیه های جالبی داشت این که دولت۹۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ از بورس درامد پیش بینی کرده ،نرخ نفت ، فروش ان حکایت از باز شدن فضا دارد و …

در کل بودجه را که می بینیم به چند موضوع بیشتر امیدوار میشویم که چشم انداز اقتصاد میتواند جالب باشد و از همه مهم تر دلار به این سادگی ها نمی تواند کم شود و برای این نظر هم شرایط متفاوتی ترسیم می شود ولی به هر حال مسیر خبرهای فعلی مسیر منفی نیست و بازار در شرایط نرمالی پیش می رود ولی باید دقت کرد خوش بینی مفرط هم به بازار نباید داشت و این خوش بینی ما را از ان چیزی که از ان به عنوان ارزندگی یاد میکنیم نباید غافل سازد .

به یاد می اوریم در زمانی که بازار در اوج بود می نوشتیم شکاف بین قیمت ها و ارزندگی در حال افزایش است و این شکاف جایی خود را به صورت یک سقوط نشان داد و در جای دیگر فعالان بازار شکاف ایجاد کرد !!! باید مراقب این رفتار در بازار باشیم که به نظر میرسد بازار تا حدودی این موارد را در خرید و فروش های خود لحاظ میکند

اما یک تقارن جالب …

دیروز در مورد بازی برنده برنده دولت و بازار سرمایه و مردم و سرمایه گذاران صحبت کردیم و امروز روحانی هم روی این موضوع تاکید کرد اما دیروز کلیتی ازاین موضوع بیان شد و اصل موارد ماند برای امروز …

آغاز یک مسیر دوباره و همراه با هم اتفاقات خاصی را می طلبد و به نظر مثل بار قبل نیست که بدون پیش زمینه و مقدمه بتوان این کار را انجام داد به نظر این بار هر دو طرف باید برای این موضوع آمادگی داشته باشند که این طرف در بازار سرمایه و چه آن طرف مجموعه دولت ابتدا راه حل را می‌گویم و بعد باید و نباید ها و الزامات آن را که خیلی هم پیچیده نیست همان چیزی است که قبلاً هم عرض کرده بودیم را تکرار میکنیم.

دولت به جای عرضه خرد برخی سهم ها عرضه های اولیه گسترده را استارت بزند به نظر بیش از ۲۰۰ شرکت در بدنه دولت آمادگی حضور در بازار سرمایه را دارد یعنی برای چهار سال پیش رو دولت دست پری در عرضه شرکتها دارد لازم به ساختن دارا و سارا هم نیست بسیاری از شرکتهای دولتی که امروزه از زیر بار پاسخگویی فرار می‌کنند می‌توانند در این حوزه قرار گیرند و در واقع اجرای دقیق و درست اصل ۴۴ همین موارد بود نه آنچه اجرا شد!!

پیشنهاد این است

رئیس سازمان بورس به عنوان یکی از اعضای هیئت دولت قرار گرفته و در کار تیمی که در نهاد ریاست جمهوری و سایر نهادها انجام می شود این شرکت ها ملزم به عرضه در بازار می‌شوند با این تفاوت که دو اتفاق رخ خواهد داد یک عرضه اولیه این نمادها ۵ درصدی و ۱۰ درصدی نخواهد بود و ۳۰ درصد سهام این شرکت ها با قیمت بسیار جذاب عرضه می شود ۲ در مورد قیمت گذاری دولت باید بپذیرد که برای جذب سرمایه مردم نیاز به قیمت کمتر از قیمت کارشناسی دارد.

به نظر این موضوع کار سختی نیست اما یک عزم بسیار قوی و خاص می خواهد البته پول بی دردسری را نصیب دولت خواهد کرد به طوری که هر ماه پیش بینی می‌کنیم بیش از ۱۰ تا ۱۲ و حتی ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع به سمت دولت سرازیر می شود.

اما یک رویداد مهم دیگر

این است بله پول از بازار خارج خواهد شد باید گفت که بخشی از این پول بله خارج می‌شود اما بخش دیگر در قالب بازارگردانی می‌تواند کنار بازار حضور داشته باشد با خود می پرسیم این کار چه مزیتی برای بازار دارد به نظر من مهمترین مزیت آن این است که دوباره جریان پول به سمت بازار سرمایه پیشروی میکند .

البته مزیت های متفاوتی برای دولت هم خواهد داشت که یکی از مهمترین آنها روز قبل عنوان کردیم شفافیت است درد بسیاری از شرکت‌های ما نبود شفافیت و پاسخگویی است پس تا اینجا مسیر ساده است ما برای ۴ سال شرکت قابل عرضه در بازار داریم می توانیم به معاملات رونق ببخشیم جریان آشتی پول را تسریع کنیم و هر دو طرف هم سود ببرند و تازه بعد ازاین عرضه ها می‌شود در مورد عرضه سایر شرکت ها و باقیمانده سهم ها نیز در بازار صحبت کرد.

اما دقت کنید این موضوع چه در بدنه دولت و چه در سازمان بورس و شرکت بورس و فرابورس یک کار جهادی و بزرگ و پیچیده می طلبد .کاری با سرعت عمل بالا که با لختی فعلی فاصله دارد.

بتا سهم

#گزارش_بازار

ارزش معاملات خرد / ارزش معاملات خرد / ارزش معاملات خرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *