گزارش بازار امروز شنبه ۱۵ آذر ۹۹

دلتنگی برای ۱٫۵ !

به پایانی پاییز نزدیک می شویم ۱۵ روز رالی اخر پاییز را در حالی پیش رو داریم که به نظر بازهم لطف ساقی خزان بود که لب بازار را شیرین کرد وگرنه لطف تابستان از همان مرداد داغش سوازند و تا بیخش را از بین برد این روزها پاییز با کمک لوندی های عاشقانه اش بازار را به گذر از ۱٫۵ میلیون واحد امیدوار کرده و کم کم جوجه های اخر پاییز بزرگتر می شوند.

بازار سرمایه روند خوبی گرفته روندی که در حجم و ارزش خود را بیشتر نشان میدهد و البته خوش شانس هم بوده است که ۳ رویداد را به بهترین شکل ممکن تجربه کرده کاهش ریسک سیاسی به واسطه حضور بایدن ، عدم افت دلار و ثبات و از همه مهم تر رشد بازارهای جهانی .

یک نکته در مورد ثبات دلار بگوییم

ثبات دلار در ۲۴ و ۲۵ و یا حتی افت دلار به سطح ۲۲ هزار تومان برای بازار سرمایه شاید کمی تحملش ساخت باشد ولی به اندازه ای که به بازارهای رقیب فشار وارد میکند دردش برای بازار انقدر نیست و این میتواند جریان موازنه پول را به سود بازار تغییر دهد چیزی که به ان نیاز دارد . به هر حال بازار شرایط خوبی را داشت امروز هم از منفی نرم به مثبت خوش رنگ رسید تا اول هفته ای با انرژی را سپری کرده باشد .

بازار دلتنگ شاخص ۱٫۵ میلیونی شده و به نظر این عدد را هر طور شده پس میگیرد این عدد برای بازار یک نقطه اتکای خوب و یک جو روانی خاص را به همراه دارد و به نظر شرایط خوبی را برای ادامه کار رقم میزند. بازار را اخبار خاص منفی متوقف میکند و فعلا این دست اخبار منفی خاص به بازار نرسیده و این یک رویداد خوب برای این روزهاست . حتی اخرین چالش کمی ترسناک برخی بودجه بود که بودجه هم امد و منتشر شد و اتفاقا معتقدیم بیشتر اثر مثبت داشته تا چالشی برای بازار …

نکات مهمی از دل بودجه برای فعالان بازار وجود دارد که به چند نکته آن اشاره خواهیم کرد

شاید اولین و مهمترین آن این باشد که دولت در بودجه ریزی خود به شدت به توافق آن هم توافق بسیار همه‌جانبه و خوشبینانه خوش‌بین است و این یعنی فروش نفت و مشتقات و افزایش صادرات در حداکثر خود در بودجه لحاظ شده این چشم‌انداز سیاسی مثبت به نظر چشم انداز نسبتا خطرناک ، خوشبینانه اما قابل دسترسی برای اقتصاد کشور است و نوید روزهای بهتری را برای بازار ما می دهد به این شکل که اگر دولت بتواند بیش از ۲ میلیون نفت و ۴۰۰ هزار میعانات گازی بفروشد انگار صادرات بقیه شرکت ها نیز راه می‌افتد ولی روی دیگر این سکه را فعلا میگوییم ولی باز نمیکنیم به هر دلیلی دولت کمی ازاین پیش بینی را محقق نکند اتفاقات جور دیگری رقم میخورد .

اما این تنها نکته خاص بودجه نیست از دید ما بودجه ۳ نکته دیگر برای بازار دارد

نکته اول جنس دلار در بودجه هنوز مشخص نیست اما چیزی که واضح است این است که دولت نسبت به حذف دلار ۴۲۰۰ مصمم است و می خواهد که مابه التفاوت این نرخ را به شکل ریالی به مردم پرداخت نماید رقص نرخ‌ها در دلار و بودجه همیشه جالب بوده بسیاری معتقدند دلار بودجه نه ده تومن بلکه حوالی ۱۷ هزار تومان برنامه ریزی شده و این اتفاق مهمی برای بازار است چراکه عدد ۱۷ هزار برای بودجه یعنی احتمالا دلار بیرون و نیما حوالی ۲۰ هزار است و یک بار دیگر هم عرض کرده بودیم در برخی محاسبات در خوش بینانه ترین حالت ها نرخ دلار تعادلی حوالی ۲۰ هزار تومان قرار می‌گرفت.

اما در مجموع یک چیز و یک پیغام به بازار مخابره می‌شود که احتمالاً در خوش بینانه ترین شرایط افت دلار داریم اما این افت خیلی هیجانی و وحشتناک نیست نکته بعدی که ثبات نرخ ارز یکی از مهمترین اتفاقاتی که رخ می دهد و این بلای جان بازارهای موازی است که رکود را تجربه خواهند کرد.

نکته دوم نکته امیدوار کننده است

که دولت امسال دیدگاه خوبی به بازار سرمایه داشته و دست در جیب شرکت‌ها نکرده و هزینه های عجیب و غریب برای کسری بودجه خود نتراشیده این یک اتفاق مهم است و به نظر اگر این روال مهم پیدا کند می‌تواند سر منشا اتفاقات خوبی برای بازار باشد . عدم افزایش نرخ حامل های انرژی و اتفاقاتی از این دست یک سیگنال قوی برای بخش بهای تمام شده شرکت‌هاست.

و اما نکته سوم و نکته آخر

آنچه از بودجه دولت روشن است این است که دولت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام حوالی ۱۵ هزار میلیارد تومان هم مالیات پیش بینی کرده این یعنی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل بازار سرمایه قبل تر هم اینجا عرض کردیم این عدد می‌تواند تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اضافه شود به شرطی که دولت قواعد بازی را در این بازار بشناسد و رعایت کند یکی از نکات بسیار خاصی که بسیاری از فعالان بازار انتظارش را دارند عدم دخالت های دستوری در قیمت ها و نرخ گذاری هاست بازار سرمایه باید بتواند در بازه میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کند و قابل اتکا باشد .

باز هم تاکید می‌کنیم این عدد بیش از ۱۱۰ هزار نشان دهنده این است که دولت هنوز با بازار سرمایه کار دارد و ما هم عرض میکنیم شتر سواری دولا دولا نمی شود فعالان بازار با خود می‌گویند یک بار دیگر گذر پوست دولت به دباغ خانه بازار افتاده بار قبل خاطرات خوبی را برای فعالان بازار رقم زد امیدواریم این بار عاقلانه و همدلانه و منطقی به موضوع نگاه کند هرچند فعالان بازار هم هوشیارتر او آگاه تر و باهوش تر شده اند و رفتار دولت را بیشتر رصد می کنند…

به هر حال جمیع برخی رویداد ها و اتفاقات باعث شده تا بازار بیشتر مورد توجه باشد و یک نکته را دقت کنید

طی روزهای گذشته به شکلی محسوس برخی جریان های پولی کمی با سایز بزرگتر دوباره در بازار فعال شدند که این میتواند نشان دهنده رویداد مهمی است فقط و فقط امیدواریم این بار از این پتانسیل پول های بزرگ به دقیق ترین و بهترین شکل ممکن استفاده شود و به حای تبدیل شدن به سیلی مخرب جریان نهری شیرین و مفید شود .

حرف آخر …

تغیراتی در سامانه سایت تی اس دیده می شود که در جهت افزایش خدمات و اپشن ها به سهامداران است . از ورود پول ، نقشه بازار،آموزش و از همه مهم تر نمودار . به نظر این اتفاق بسیار خوبی است و هر چه این خدمات بیشتر شود و شرایط بهتری را داشته باشد می تواند دانش بازار را افزایش دهد . یک نکته وجود دارد که امیدواریم مدیران فعلی سازمان که صد البته بسیار منعطف تر و منطقی تر نگاه میکنند پیش بگیرند هر چه بازار اطلاعات بیشتر، شفاف تر، دقیق تری را دریافت کند کارایی بازار افزایش خواهد یافت .

یک پیشنهاد و توصیه …

سود سال ۱۴۰۰ و پیش بینی ان هنوز زود است در موردش صحبت کنیم ولی چند وقت دیگر بازار درگیر گزارش های ۹ ماهه می شود این الزام برای اکثر شرکت ها باشد که یک پیش بینی از سود برای حداقل این چند ماه را ارائه دهند تا کمی برای پیش بینی های قوی تر و بزرگتر اماده شوند یعنی شرکت ها بگویند در سال ۱۳۹۹ چقدر سود محقق میکنند .

به نظر این موضوع به شفافیت بازار هم کمک خواهد کرد . و در گام اول صورت های مالی باشد و در گام های بعد هر اتفاق و پروژه و رویداد خاص مثبت ومنفی در این گزارش بروز داده شود تا بازار با چشمانی باز تر و دقیق تر تصمیم گیری کند . شک نکنید این بار بازار برای طی کردن مسیر رشد باید اطلاعات کافی و وافی را داشته باشد و یکی از راه ها برای جلوگیری از شکست های تلخ قبلی همین است .

بتا سهم

#گزارش_بازار   #دلار  #بازار_سرمایه  #اقتصاد  #صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *