نرخ فروش متانول در هفته های اخیر در بازار جهانی صعود مناسبی داشته و از کمند کرونا رها شده ضمن اینکه متوسط دلار نیما در نیمه نخست سال ۱۷٫۵۰۰تومان بوده که همکنون در محدوده بالای ۲۵٫۰۰۰ تومان است. تقریبا وضعیت تولید و فروش شرکت پایدار بود و خطی جلو می رود. بر این اساس انتظار داریم که شرکت فناوران در نیمه دوم سال به ۲٫۲۷ همت سود ناخالص عملیاتی برسد که بیش از دو برابر نسبت به نیمه اول رشد نشان می دهد. هزینه عمومی اداری به سبب رشد دلار باعث افزایش هزینه حمل محصول صادراتی می شود و سود سرمایه گذاری ناشی از DPS زیرمجموعه ها در نیمه دوم تکرار نمی شود.

اما این شرکت با فروش تاپیکو طی هفته های اخیر ۴٫۰۶ همت سود ناخالص عملیاتی به دست آورده است این مساله باعث می شود که سود نیمه دوم سال به ازای هر سهم    ۶۰٫۳۳۴  ريال باشد و جمع سود سال جاری به ۷۹٫۶۳۶ ریال برسد. با توجه به اینکه سرمایه اسمی شرکت تنها ۹۵ میلیارد تومان است، تمام سود فروش سهام به حساب افزایش سرمایه خواهد رفت و شفن حدود ۵۰۰۰ درصد افزایش سرمایه از انباشته می دهد. سود قابل تکرار شفن برای سال ۱۴۰۰نیز بین ۴۱۰۰-۳۹۰۰ تومان قابل محاسبه است. متانول ایران اندکی از متانول CFR چین عقب ماند اما به نظر می رسد تقاضای بالا، قیمت ایران را به محصولات غیر ایرانی در چین رسانده است. شفن در مجمع سال جاری می تواند حدود ۲۸۰۰-۳۰۰۰ تومان تقسیم سود داشته باشد اما بخش جذاب این شرکت افزایش سرمایه، تقسیم سود حداکثری و تقویت متانول در بازار جهانی است.

با فروش تاپیکو و تقویت متانول جهانی، شفن در سال جاری به ۷۹٫۶۳۶ ريال سود می رسد.

البته این سود قابل تکرار نیست.

حدود ۴۰٫۰۰۰ ريال سود قابل تکرار است ضمنا شفن حدود ۵۰۰۰درصد افزایش سرمایه از انباشته می دهد چون سرمایه آن ۹۵میلیارد تومان است و سود حاصل از فروش سرمایه گذاری را تقسیم نمی کند.

*شفن ۴٫۴۷درصد سهام وبملت معادل ۵هزار میلیارد تومان را در پرتفوی خود دارد.

*شفن ۳۳درصد پتروشیمی مرجان که ظرفیت ۱٫۶۵میلیون تن متانول را دارد، در پرتفو دارد و این شرکت هنوز به سود نرسیده اما در سال های بعدی یک پتانسیل است.

*فناوران ۴.۳۲درصد سهام پتروشیمی خارک را نیز در پرتفو دارد.

**در تحلیل این سهم علاوه بر p.e و سود قابل تکرار باید به پرتفوی سرمایه گذاری و پتانسیل آن توجه کرد.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *