میثم مهرپور کارشناس اقتصادی در گفتگو فراسرمایه:

اگر مواد مورد نیاز برای اصلاح ساختاری بودجه در لایحه ی دولت نباشد مجلس نمی تواند با چکش کاری یا ایرادات یا تغییراتی که اعمال می کند در واقع تغییر بدهد. بلکه فقط در لایحه دولت می تواند ۱۰ تا ۲۰ درصدی تغییرات ایجاد کند. لذا این نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت که در نظام بودجه ریزی در اصطلاح ساختاری بودجه به طور کلی نقش دولت بسیار تعیین کننده تر از مجلس است و اگر مجلس تغییراتی هم ایجاد کند در برخی از مفاد اگر دولت تمایلی به اجرای آن نداشته باشد می تواند آن را اجرا نکند و قانونی را که دولت اجرا نکند مجلس نمی تواند آن را نظارت کند لذا نظارت مجلس دال بر آن اقدامات قوانینی است که دولت آن را اجرا می کند.

این نکته مهم است که تا زمانیکه یک قانون از سوی دولت اجرا نشود مجلس هم نمی تواند نظارتی داشته باشد. چراکه لایحه ی بودجه ۱۴۰۰ این اصلاح یا ویژگی های اصلاح ساختاری بودجه را در خود نمی بیند.

همچنان بودجه شرکتها و موسسات شرکت های دولتی نقش بسیاری در بودجه دارند و حدوداً ۶۵ درصد بودجه همچنان بودجه شرکت های دولتی است که جزئیات این بودجه ها و منابع و مصارفش در مجلس بررسی نخواهد شد و این بخش مهم همچنان مغفول است.

سقف منابع بودجه در واقع ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که وقتی جزئیات را بررسی می کنیم متوجه می شویم با یک ضریب ثابتی این منابع و مصارف افزایش پیدا کرده اند که عمداً این افزایش، ناشی از تورمی است که در کشور ما وجود دارد و فروش اموال دولتی همچنان عدد قابل توجهی در بودجه دارد با اینکه در سال ۹۹ این موضوع محقق نشد.

سهم صندوق توسعه ملی با توجه به برنامه ششم توسعه هم اکنون باید به ۴۰ درصد درامدهای نفتی می رسید اما همچنان رقم ۲۰ درصد حفظ شده و طبق لایحه بودجه۱۴۰۰ صندوق توسعه ملی سهم ۲۰ درصد از درامد های نفتی خواهد داشت.

نکته بسیار مهمی که در لایحه ی بودجه وجود دارد و نشان می دهد که اصلاح ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ اتفاق نیفتاده است موضوع درامدهای مالیاتی است. همانطور که میدانیم درامدهای مالیاتی یکی از راه های جایگزین درامدهای نفتی و وجود اصلاح ساختاری در بودجه است.

فراسرمایه

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *