مصاحبه راهبردی جان بولتون به دولت بايدن در خصوص خطر چين

محمد حسين اديب : ديروز ديدگاه مشاور امنيت ملي پيشنهادي دولت بايدن در خصوص ايران منتشر شد و امروز ديدگاه جان بولتون مشاور امنيت ملي دولت ترامپ در خصوص الويت دولت بايدن آورده شده است ، به نحو شگفت انگيزي ديدگاه دو حزب در خصوص الويت تهديدات عليه آمريكا يكسان است ، هر دو ايران را از مركز توجه خود حذف مي كنند ، منتظر يك بحران عظيم در يك سال اول رياست جمهوري بايدن در شرق آسيا باشيد.

در ذيل مصاحبه بايدن را بخوانيد، فضاي مجازي ايران در تحليل سياسي ، چين شانس ندارد و اين باعث ميشود در تحليل سياسي دچار نابينائي راهبردي شود در دانشگاههاي ايران فقط يك چين شناس بود و استاد من در دانشكده بودند ٤٦ سال قبل ، چقدر جاي ايشان در فضاي مجازي ايران خالي است جاي او را هيچ كس پر نكرده است.

فهم سياست بدون فهم چين يك چيزي كم دارد .

وقتي مطالب مشاور امنيت ملي پيشنهادي بايدن و مطالب جان بولتون را در مورد چين ديروز و امروز خواندم احساس كردم مطالب استادم در كلاس درس ٤٦ سال قبل را كپي پيس كرده اند .

وقتي مي خواهيد ايران را تحليل سياسي اقتصادي كنيد از چين شروع كنيد ، چين به جهان بيكاري صادر مي كند و آمريكا به جهان تورم .

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا تصریح کرد خطر چین متوجه موجودیت آمریکاست و دولت بایدن باید با نگاهی جامع و فراگیر به مسئله چین بنگرد و نه سیاست‌های قشری و تک بعدی.

جان بولتون که از چهره‌های اصلی جریان نومحافظه کار افراطی و طرفدار تقابل سخت با ایران است و برای مدتی هم در دولت ترامپ مشاور امنیت ملی آمریکا بود در گفتگوی اختصاصی با این شبکه درباره اینکه چه توصیه‌ای برای دولت آتی آمریکا دارد گفت:

می‌توانم به دولت بایدن چندین توصیه عرض کنم، اما اجازه بدهید فقط به یک مورد اشاره کنم.

به نظرم، در قرن بیست و یکم، چین تهدیدی موجودیتی است که متوجه ایالات متحده و کل غرب است.

البته لزوما این وضعیت را شبیه نسخه جدید جنگ سرد تصور نمی‌کنم. این مسئله برخی از ابعاد دوران جنگ سرد را دارد، اما در عین حال ابعادی از مناقشه‌های قدرت و فضای سیاسی قرن نوزدهم را نیز داراست.
بی تردید، چین در عرصه داخلی، سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که با سیاست‌های کشور ما بسیار متفاوت است. اما رفتار‌های آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی در عرصه بین المللی، خصمانه است البته اگر نگوییم تهاجمی است. ما در رساندن خودمان به کار‌هایی که چین انجام می‌دهد با تاخیر عمل می‌کنیم.

فکر می‌کنم ویروس کرونا به بسیاری از آمریکایی‌ها و بسیاری از اروپایی‌ها آموخت که رژیم حاکم بر پکن چه جامعه‌ای را اداره می‌کند و چه تهدیدی از جانب این رژیم متوجه همه ما است.

ما در نظرسنجی‌های عمومی می‌بینیم که نگرش‌های مردمی هم در اروپا و هم در امریکا، علیه چین منفی شده است. به نظرمن، دولت بایدن (درباره چین) باید نگاهی جامع و کلی نگر داشته باشد و نه اینکه فقط به مسئله تعرفه‌های گمرکی یا مسائل مربوط به امنیت سایبری یا مسائل مربوط به تسلیحات نظامی متعارف بیندیشد. دولت بایدن باید نگاهی جامع داشته باشد و به این مسئله بیندیشد که چگونه می‌توان به تعامل با چین پرداخت، زیرا واقعیت این است که چینی‌ها استاد وضع راهبرد‌ها هستند.

آن‌ها به مسائل از منظر بلندمدت و جامع و فراگیر برای همه بخش‌های حکومت نگاه می‌کنند.

کاری که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم، پاسخ به صورت بخش بخش به این مسئله است. اقدامات ما موفقیت‌هایی داشته است و در بسیاری از موارد در جهت صحیح بوده است، اما ما نگاه جامع درباره چین نداشته ایم.

فکر می‌کنم دولت بایدن پیش از اتخاذ تصمیمات متعددی که معکوس کردن آن سخت باشد، باید درباره تصویر کلی در خصوص چین بیندیشد. ما از برگزاری چنین گفتگو‌هایی در این خصوص استقبال می‌کنیم. فکر می‌کنم دولت ترامپ هرگز توانایی انجام دادن چنین کاری نداشت و اگر الان این کار را انجام ندهیم، در آینده به شدت مجبور خواهیم شد این کار را انجام دهیم.
محمد حسین ادیب

#جان_بولتون #بایدن #چین

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *