گزارش بازار امروز سه شنبه ۲۵ آذر۹۹

بهای بهانه ها !

یک روز تلخ سپری شد روزی که درد منفی بودن بازار سرمایه یک درد بود و دلایل آن درد دیگر و اصلا این ابهام در منفی بودن درد بزرگ دیگر بازار است . درست شبیه ادمی که گوشه ای نشسته و ناگهان دعوا می شود و کتک مفصلی میخورد که نه میداند برای چه خورده و نه چاره ای دارد !! البته به نظر این بار بازار در عین بی اطلاعی و مبهمی دلایل خاصی برای این افت داشت . شاید خیلی از عزیزان نظر ما را قبول نداشته باشند ولی معتقدیم بازار جو زده ما در ریزش و رشد جو زده عمل میکند و بهانه های عجیب برای ریزش می تراشد .

طی روزهای گذشته بهانه های این شبیخون بلا و این ریزش و صف فروش زیاد بود ولی از دید بنده ۳ بهانه برای ریزش بازار داشتیم و شنیدیم … اولین ان بحث بازارگردانی ها بود .

صد البته قبل از هر چیزی بگوییم ایراد و اشکال و اتفاقات برخی حقوقی ها قابل دفاع نیست اما به نظر می رسد این میان خشک و تر با هم در حال سوختن است معتقدیم عملیات بازارگردانی بی شک عملیات مفیدی در یک برهه حساس برای بازار بوده است طبق آماری که به دست ما رسیده شرکت ها در این مدت اخیر مجموعاً بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ناشی از عملیات بازارگردانی به بازار تزریق کردند این ناشی از برآیند خرید و فروش آن هاست .

قطعا هیچکس رد نمی‌کند که برخی از شرکت‌ها در این عملیات شیطنت هایی را داشتند که گویا در مرجع نظارتی سازمان در حال رسیدگی است اما عملیات بازارگردانی عملیات نسبتاً موفقی بوده و اصلاً حجم هایی که بازار داشت در مقابل عددبازارگردانی عدد کوچکی است موضوع به نظر جای دیگری آب می‌خورد . عرضه های برخی حقوقی ها را نباید با بازارگردانی قاطی کرد .

دولت به هر قیمتی فروشنده سهم در بازار بوده و شرکت ها و زیرمجموعه ها در اولین فرصت نسبت به عرضه سهم ،آن هم عرضه بی‌مسئولیت سهم اقدام می کنند عرضه بدون مسئولیت به چه معناست ؟؟!

بارها و بارها دیدیم صف خرید تشکیل شده بود این شرکت ها عرضه کننده بوده و پول را از بازار خارج کردند و حاضر نیستند در منفی ها خریدار باشند . شرکت های وابسته به تامین اجتماعی صندوق‌های بازنشستگی ،پالایشی ها و برخی خودروها مهمترین بازیگر این داستان بودند هیچ اشکالی ندارد فروش سهم اتفاقا کار منطقی نیست اما نحوه فروش و بعد هم خروج پول از بازار در این وقت بازار که باید تازه جوانه بزند و روی پای خود بایستد بدترین اتفاق است.

کم در دوران مثبت از دست این عزیزان کشیدیم ؟؟! در واقع در آن قیمت‌ها این دوستان کجا بودند که حالا به فکر فروش افتادند متاسفانه بخشی از مشکلات دولت و کمبود نقدینگی و کسری بودجه از بازار تامین می شود که به قیمت خراب شدن و آسیب دیدن بازار انجامیده …

موضوع دوم که برخی عنوان میگردند عرضه اپال بود

ببنید به نظر خیلی وقت است که دیگر عرضه های اولیه با ۵۰۰هزار تومان سرانه خرید مشکل بازار به شمار نمی رود کما اینکه دیروز که جو فروش عمیقی رقم خورد نه توسط کد های حقیقی کوچک که توسط بسیاری از کد ها با دارایی بالا بود که به هر دلیلی رنجی فروشنده بازار بودند .

از همین رو معتقدیم عرضه اپال هم بهانه ای برای ریزش بوده کما اینکه وقتی امروز کنسل شد اثر انچنانی در بازار نداشت .

و اما بهانه سوم

که شاید در مورد بازار حرفی نمی‌زند اما اثرات قوی در بازار گذاشته زمزمه هایی از خبرهای حاشیه‌ ای و سیاسی بود . بحث سلامتی رهبری … نمیدانیم این شایعات از کجا می آید و چرا برخی مدام به ان دامن میزنند به واقع بهتر است کمی واقع بینانه تر رفتار کنیم و بدانید خیلی زود این شایعه رد خواهد شد و تکذیب می‌شود اما در این میان رفتار بازار واقعاً عجیب است اینکه به این راحتی و به این آسانی برخی این را دستاویز خرید و فروش خود قرار می‌دهند و اتش به خرمن سهم های خود می زنند … ای کاش این هیجان در سایر بازارها اعم از ملک و مسکن و … وجود داشت و همه چیز یک شبه این طور ارزان می شد …

بگذریم …

اما واقعیت ماجرا از دید ما چیز دیگری است

همانطور که در ریزش اخیر بازار برخی پالایش یکم و یا نامه چند اقتصاد ندان و داستان های ان را دلیل ریزش می دانستند که البته نبود معتقدیم در حال حاضر نیز این موارد بهانه هایی برای ریزش بوده بازار کشش ان حرکت قوی را نداشت و پول هایی که وارد شدند انتظار داشتند با چنین سرعتی مواجه باشند که ان ۵ ماه شاهد ان بودند ولی نشد و فشار فروش افزایش یافت .

باور کنید ریسک های بازار این موارد نیست ریسک بازار عدم اطمینان از جریان دلار است ، ریسک بازار تحولات سیاسی مرتبط با تحریم است ،ریسک بازار زد و خورد های سیاسی و به حاشیه رفتن اصل اقتصاد است ،ریسک بازار نا اطمینانی از جریان های قانونی و رویه های اقتصادی است و … .

یک نکته را هم در مورد بحث خروج پول بگوییم

به قول دوستی برخی انچنان با اب و تاب میگویند پوووول خارج شده انگار طرف دلار کرده و از کشور خارج شده . بابا پول این بچه های بازار در حساب کارگزاری ها می نشیند و با اولین جرقه برگشت دوباره خرید میکنند پس این بحث خروج پول را هم نباید خیلی وزن داد و جدی گرفت پولی است که امروز می رود و فردا می اید …

و در مورد اتفاقات پیش رو به نظر بازار کم کم در مسیر ارامش گام برمیدارد خیلی زود و طی همین چند روز آتی …

برای شفاف تر شدن و محکم تر شدن گام های بازار بهتر است این بار سازمان بورس کمی با شرکت ها شفاف تر برخورد کند . دقت کنید هرچه اطلاعات قوی تر و خاص تری از شرکت ها وجود داشته باشد تمایل و انگیزه به فروش ضعیف تر شده و حتی خریداران ریسک های بهتری را میکنند . این باید در بستر یک سری از اطلاعات شکل بگیرد . وقتی یک سهم با شفاف سازی ها اخبار خوب را به بازار بدهد قطعا در هنگام سقوط و فروش برخی چشم روی این شایعات و بهانه ها بسته و با تحلیل خرید میکنند باید تعداداین ادم ها را در بازار زیاد کنیم . وگرنه تا ابد این رنج و رنج بازی ها ادامه خواهد داشت .

دو پیشنهاد مشخص برای مقطع پیش رو داریم

ببینید بی‌تعارف بازار اگر ارزنده باشد قابلیت خرید و رشد قیمت را خواهد داشت و معتقدیم با توجه به سود فعلی و سود ۱۴۰۰ شرکت ها بسیاری از سهم ها همچنان در بازار ارزنده هستند یک پیشنهاد برای شرکتها این که در گزارش های ۹ ماهه علاوه بر انتشار گزارش ۹ ماهه یک پیش بینی از میزان سود محقق شده سال ۹۹ ارائه گردد.

خیلی کار دشواری نیست دو ماه تا پایان سال مانده پیش بینی ارائه گردد که پیش بینی شرکت از سود سال ۹۹ به چه میزان است مطلب دوم که به نظر بیشتر کمک می‌کند به بازار این که شرکت‌ها در دو الی سه صفحه ریسک یا فرصت ها اتفاقات مهمی که در پیشرفت فعالیت ودر کل شفاف‌سازی و روند شرکت موثر است را به سهامداران اطلاع دهند. بازار وقتی در بمباران خبری و اطلاعاتی قرار گیرد می تواند دقیق تر و بهتر تصمیم گیری کنند و به نظرم این اتفاق کمک بزرگی برای بازار خواهد بود.

شاید تغییراتی در دامنه نوسان و شرایط ان بتواند به کاهش صفوف خرید و فروش کمک کند که درد و بلای بازار شده است به نظر هر تصمیمی که احتمالا طی روزهای اتی میتواند به بازار اعلام شود در جهت کاهش این جو صف و صف بازی میتواند کمک حال بازار باشد و از شدت این هیجان صفوف خرید و فروش بکاهد حالا یا متقارن یا نامتقارن … نتایج ان مهم است که کاسبی بسیاری با صف نشینی به حاشیه می رود و تحلیل جای ان را میگیرد . این که همه در صف فروش گرفتار هستند اعم از حقیقی و حقوقی درد بزرگ بازار ماست .

و حرف اخر …

ای کاش حقوقی های دانشمند ما که ادعای انها گوش فلک را پر میکند به جای گوشی دست گرفتن و زنگ زدن به این و ان برای پرس وجوی شایعات و حال و احوال فلان شخص مملکت ، کمی روی قدرت تحلیل کار میکردند که ایا قیمت های فعلی فرصتی برای خرید است ؟! ارزندگی دارایی ها کجاست ؟! حقوقی های ما در ظاهر نقش حقوقی ها را بازی میکنند آنها هم حقیقی های تازه واردی هستند که هنوز هیجان نوسانات مقطعی انها را اسیر خود کرده است … این موضوع طی سال های اخیر چند بار در فراز و فرود های مختلف اثبات شده است …

بگذریم امروز هم زیاد حرف زدیم از بازار چه میتوان گفت که حرفی برای گفتن نیست بازاری بود با ۱۰ ۱۲ نماد مثبت و سیلی از نماد های منفی اگر تکنیکال بخواهیم بحث کنیم شاید ۱۳۷۰ ۱۳۴۰ نقاط خوبی برای برگشت باشد زمانی بخواهیم بگوییم نیمه دوم فردا و در کل هفته بعد بهانه های ریزش کم کم کمرنگ شده و جای ان را به خوش بینی میدهد . فردا اغاز کم رنگ شدن موج این بهانه هاست .

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *