آتش بس …

امروز چهارشنبه آخر هفته بازار سرمایه کار خود را در حالی آغاز کرد که با بیم‌ها و امیدها به روزهای پیش رو نگاه می کرد و انتظار اتفاقات خوبی را داشت امروز دو اتفاق مهم در جریان بود اول از همه اینکه حمایت‌های خوبی طی دیروز و امروز از بازار شده بود و جریان نقدینگی خوبی به سمت بازار سوق یافته بود .

اتفاق دوم این بود که قیمت ها نیز در نقاط جذاب چه از نظر بنیادی و چه از نظر تکنیکالی قرار گرفته بودند و شرایط را برای یک برگشت نسبی آماده میکرد و البته بهانه ها دلیل هایی که دیروز برخی می آوردند نیز امروز تقریبا برطرف شده به واسطه تحولات سیاسی آن شایعات پاک شد تا یک بار دیگر مشخص شد بورسی ها تحلیل گران سیاسی خوبی نیستند و جو زده ترین انسان های فعلی در بین فعالان اقتصادی بوده و البته بازار نشان داد پر است از کسانی که برخلاف ژست هایی که میگیرند تحلیل ها و درک سیاسی ابدوغ خیاری را دارند …

اما یک نکته در این چند روز برای بازار بسیار روشن بود

بازار به شدت درگیر یک هیجان معیوب شده هیجانی که بخشی از آن ناشی از افزایش حضور سهامداران متعدد و آنلاین های خاص بوده و در سوی دیگر جریان هایی که در بازار حضور دارند کمتر به تحلیل ها اهمیت می دهند و بیشتر به دنبال جریان پول و صف هستند از همین هیجانات چند روز گذشته شما نگاه کنید که از ان میتوان درس‌های بسیاری گرفت.

واقعا عجیب بود دیدن سهم هایی که همین دیروز یک میلیارد صف خرید و امروز دوباره یک میلیارد صف فروش دارد واین چیزی جز هیجان نیست و ذره ای تحلیل و استراتژی در آن دیده نمی‌شود و ای دریغ که حقوقی های ما نیز اسیر این بازی شدند.

طی روزهای گذشته زمزمه های مطرح می‌شود مبنی بر این که دامنه نوسان به عنوان ابزاری ناکارآمد در شرایط فعلی منجر به این اتفاقات شده است

که هم مورد سو استفاده حقوقی ها قرار گرفته و هم برخی حقیقی ها. معتقدیم دامنه نوسان باید وجود داشته باشد چرا که بازار هنوز آن پویایی و درک قوی و کارآمد بودن را ندارد اما می‌شود این دامنه نوسان را کاراتر کرد.

دوستی می گفت برای اینکه پلیس ها هم دقت در تیراندازی را تجربه کنند و هم هیجان تیراندازی را به خصوص برای آنها که تازه وارد کار می شوند کمتر کنند آنها را به تمرین های متعددی میبرند تا آن هیجان تیراندازی در آن ها فروکش کرده و با تمرکز بیشتر در ماموریت ها عمل کند.

این موضوع درست شبیه شرایط بازار ماست شما ببینید شخصی تجربه نوسانات عجیب را ندارد اما در بازار به واسطه هیجان پنج منفی و ۵ مثبت را به راحتی تجربه و یا بهتر بگوییم بازی می کند. به نظر باید برای خالی شدن این هیجان فکری کرد و افزایش دامنه نوسان یکی از مهمترین این اتفاقات است.البته این یک اتفاق در کنار چند اتفاق دیگر است .

قبل از هر چیز بگوییم برای این موضوع نباید هیجان زده و سریع و شتابزده عمل کرد

از همه فعالان و دلسوزان بازار باید نظر خواست نظرات آنها را جویا شد و پرسید که چه راهکاری می توان اندیشید اما احساس می‌کنیم تقریباً همه معتقدند که این دامنه نوسان صف بازی و تشکیل صف خرید و فروش منجر به عدم کارایی و حتی در بسیاری از اوقات پنیک و غیر قابل کنترل شدن بازار شده است.

پیشنهادات بسیار زیادی مطرح می شودبرخی میگویند نامتقارن‌برخی میگویند تا سقف ۱۰ یا ۱۵ درصد هر ماه دو درصد دامنه نوسان افزایش پیدا کند و یا اینکه بازار اول و دوم تشکیل شود و یا موارد دیگر اما به نظر اگر به سمت افزایش دامنه نوسان حرکت کنیم البته نه با هیجان بلکه با تعقل و گام های آرام می توان کم کم به کارایی بازار نیز امیدوار بود.

عزیزان از این تجربه چند باره بهتر است درس های زیادی بگیرند و این موضوع باید در دستور کار قرار بگیرد که می شود بازار را با کمی افزایش در دامنه نوسان به سمت کارآیی و تعادل سریعتر و بیشتر پیشبرد و اتفاقاً در این فضا تحلیل ارزشمند تر می شود اما قبول داریم که قبل از این موضوع باید آموزش‌ها جدی تر شرایط خاص تر و فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

و اما سراغ بازار و روزهای اتی برویم که چند موضوع در مورد بازار می تواند موثر بوده و نقش عمده را ایفا کند

و باز هم تکرار میکنیم یکی از مهم ترین انها عامل نیست جز ارزندگی. نگاه نوسانی و روزانه به بازار آفت این روزهای سهامداران شده و همین باعث این نوسانات و اتفاقات در بازار است به نظر کمی نگاه صبر و تدوین استراتژی های سرمایه گذاری کمی بلند مدت تر و مواردی از این دست جایش در بازار سرمایه خالی است. میشود از همین حالا رفتار روزها و هفته های بعد را تحلیل کرد بازار هفته بعد میتواند دستخوش اتفاقات مهم می باشد اتفاقاتی که بخشی از آن با آغاز روند گزارش‌های ماهانه و گزارش های ۹ ماهه آغاز می شود.

در حال حاضر یکی از دلایلی که در بازار سرمایه خلا اطلاعاتی و به نوعی جریان سازی دیده نمی‌شود این فقر اطلاعاتی و تحلیلی است که میتواند با گزارش های میان دوره ماهانه تا حدودی پر شود البته این را هم باید در نظر گرفت که تحولات و ریسک ها همچنان سر جای خود حضور دارد اما این روزها آن چیزی که کمتر مورد توجه اکثر سهامداران قرار گرفته جریان سودآوری است.

تقریباً بازار سرمایه جریان سودآوری را در اولویت های آخر خود قرار داده و این موضوع باعث بروز نوسانات عجیب در بین سهامداران است درد و غصه این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بازار در سهم های بنیادی بیشتر با چالش مواجه است و انها مشکلات عجیب تری دارند …

یک نکته را بار دیگر تکرار می کنیم آن هم این است که عزیزان خیلی بعید است که تاریخ به این زودی تکرار شود …

نه رشد ۵ ماهه اول سال را خواهیم داشت و نه ریزش سه ماهه بعد ان بازار در دوران جدید قرار گرفته که باید به ابعاد ان توجه کرد . باید به طول موج ها و ارتفاع موج های متعادل و منطقی عادت کنیم و این به معنی آن است که وزن اخبار و تحولات بیشتر می شود چرا این حرف را می زنیم برای اینکه دو عاملی که بازار را در آن مقاطع به شکل شارپ و خاص صعودی پیش می‌برد در حال حاضر تاکید میکنیم در حال حاضر در حاشیه قرار دارد. یکی نرخ‌دلار و دیگری جریان پول این روزها هردو به خصوص نرخ دلار در یک یخ‌زدگی معاملاتی قرار گرفته که همین امر موجب شده تکیه بازار به سایر اطلاعات بیشتر باشد.

اما امروز چند خبر و نکته از ذهن سهامداران جاماند اولین ان مشارکت خوب دوباره حقیقی ها در بازار است

که نکته مهمی است و از شنبه احتمالا دوباره شاهد جریان ورود پول خواهیم شد . نکته دیگر در مورد تحولات بازار این بوده که جریان خوب خبرها دوباره به سمت بازار سرازیر میشود بحث مالیات از مسکن و در کل فشار بازار های رقیب میتواند نکات خوبی برای حاشیه های بازار باشد .

و اما حرف آخر

سخنرانی رهبری بود که نکات بسیار خاصی در دل خود داشت کوته فکران سیاسی به جای دامن زدن به شایعات عجیب اندکی در سخنرانی رهبری تامل کنند که نکات جالبی داشت .نکته اول مذاکره بین مسولین بود به خصوص به نظر تاکید روی دولت و مجلس است که میتواند چالش های بازار را کاهش دهد . نکته اساسی اما تاکید بر رفع سریع تحریم ها بود که ایشان فرمود .

به نظر این اولین و شاید رسمی و قطعی ترین سیگنال مذاکره باشد و اطن که فلان دولت بیاید و ان دولت نیاید به نظر منتفی است . حرف ما این است بازار احتمالا بهمن و اسفند خاصی را تجربه میکند که احتمالا پر از خبرها و تحولات سیاسی است.

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *