کامودیتی ها

همیشه در دنیا یکی از چالش ها این است که قیمت کامودیتی ها به کدام سمت و سود می رود. عمدتا تیم های حرفه ای که تجربه بالایی در زمینه خرید و فروش یک کالا دارند، میزان عرضه و تقاضای محصولات را دنبال می کنند.

آن ها یک سیاست ساده دارند. می گویند قیمت جاری، قیمت واقعی کالا است حالا اگر تقاضا بر اساس مدل های پیشبینی در آینده افزایش می یابد، پس قیمت در آینده رشد می کند و اگر عرضه از تقاضا پیشی می گیرد، پس قیمت ها در آینده از نقطه جاری پایین تر است اما همیشه فرض این است که نقطه جاری، نقطه تعادلی است. از همین جهت است که برخلاف تصور عموم، در اکثر مواقع اعدادی که نشریه های بین المللی به عنوان تارگت قیمت کامودیتی ها پیشبینی می کنند، به نتیجه نمی رسد اما در واقع جهت حرکت را می توانند پیشبینی کنند.

قیمت کامودیتی ها قبل از کرونا در یک نقطه تعادلی قرار داشت. کرونا باعث شد تا قیمت ها به اعداد عجیبی کاهش یابد چون بشر نمی دانست به چه چیزی و برای چه مدتی در جدال خواهد بود.

حالا طبعا باید گفت پس از کرونا، قیمت ها باید به سطوح قبلی بازگردد اما این تصور درستی نیست چون ۲ مساله وجود دارد که یکی در کوتاه مدت و دیگری در بلند مدت اثر می گذارد.

اول اینکه یک الگوی اسپایک شکل می گیرد یعنی با شتاب افت می کند و وقتی ریکاور می شود، با شتاب بالا می آید و بسیار بالاتر از نقطه تعادلی می رسد. این مساله را می توان در رشد اقتصادی دید. مثلا رشد اقتصادی یک فصل اقتصادهای بزرگ منفی ۷درصد بوده و فصل بعد ازان مثبت ۱۰ رشد می کند اما پس ازان یک رشد اقتصادی نرمال خواهیم داشت. یک افت سنگین، یک رشد بسیار بزرگ و پس ازان یک ثبات نسبی! کامودیتی ها از نظر شکل حرکتی، یک فاصله زمانی از اونس طلا دارند چون کرونا به شکلی قابل فهم در طلا و بازار آن اثر می گذاشت لذا بهترین راهنما برای کامودیتی ها همین نوسانات اونس طلا است.

مساله دوم، پول پاشی های اقتصادهای بزرگ در اقتصاد است.

سیاست های انبساطی، مشوق های اقتصادی و تزریق منابع سنگین در زیرساخت ها اثرات بلند مدتی دارند. کاهش نرخ بهره، تلاش برای افزایش نرخ تورم و تضعیف شاخص دلار از اثرات سیاست های اخیر است. این مساله باعث می شود که اگر فرض کنیم قیمت یک کامودیتی ۱۰۰$ بوده و بر اثر کرونا تا ۷۰$ کاهش یافته، در دوران پساکرونا، نقطه تعادلی ۱۰۰$ نداشته باشد بلکه نقطه تعادلی عددی بالاتر از ۱۰۰$ باشد! چون اقتصادها تغییر کرده اند و آن ها با تزریق سنگین منابع، قیمت های جدیدی در کامودیتی ها خلق می کنند.

نتیجه بحث این است که، هیچ زمان نمی شود گفت یک کامودیتی در چه قیمتی متعادل می شود اما می توان گفت چه زمانی متعادل می شود.

در خصوص GDP کشورها، یک فصل منفی سنگین، یک فصل مثبت با اهمیت و پس ازان تعادل.

اونس طلا، رفتار معکوس دارد. یک رشد سنگین، یک افت و پس ازان ثبات در نقطه ای بالاتر از دوران قبل از کرونا.

حالا این را می شود روی گراف نفت، فولاد، کرک اسپرد، متانول، پلیمرها و نظایر آن دید. اگر تابستان سال بعد، گراف قیمت ها را ببینید احتمالا به این شکل است که قیمت کامودیتی ها در زمستان به ماکزیمم رسیده، در بهار اصلاح کرده و در تابستان تثبیت شده است.

در خصوص کرک اسپرد، مسافرت ها در دوران کرونا به حداقل رسیده، در دوران تزریق واکنش و خصوصا چند هفت دیگر صعودی می شود، ۳-۴ ماه دیگر به اوج می رسد و پس ازان منطقی می شود لذا کرک اسپرد بنزین به طور مثال، از بالای ۱۰دلار مثبت، به منفی رسید، حالا اندکی مثبت شده، در هفته های بعدی شاید به ۱۵دلار مثبت برسد اما ماندگار نیست و متعادل می شود.

این یعنی قیمت کامودیتی ها در تابستان ۱۴۰۰ عددی است بالاتر از قیمت های قبل از کرونا. چه میزان بالاتر؟ هیچ کس نمی داند این کاملا وابسته است که ببینیم سقف قیمتی چه عددی است! از نظر زمانی معتقدم ماه مارس ۲۰۲۱، سقف ها تشکیل می شود این یعنی زمستان برای کوموها باید داغ باشد.

ولید هلالات

#کامودیتی  #اقتصاد  #قیمت

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *