گزارش بازار امروز یکشنبه ۷ دی ۹۹

راز بقا !

امرو بازار سرمایه صحنه های عجیبی را از تلاش برای بقا و ماندن در بازار داشت تلاش برای این که بتواند در بازار بماند و از منفی ها فاصله بگیرد تلاش برای غلبه کردن برجو منفی تلاش برای برگشت به تحلیل و و مدار مثبت … تلاش برای رسیدن به روزی که گزارش خوب کدال سیگنال خرید باشد نه فروش !! و هزار موضوع دیگر و البته تلاش قشنگی را داشت ولی خیلی نتیجه بخش نبود.

به نظر فردا شاید بشود نتایج ان را بهتر دید

ولی در مجموع بازار نشان داده است که میتواند انقدر بی تفاوت و بی حرکت عمل کند که حوصله همه را سر ببرد و در سوی دیگر میتواند بسیار خاص و پر حرکت باشد فقط زمان ان خیلی قابل تشخیص نیست شاید برخی چارتیست ها حدس هایی بزنند یکی فردا و دیگری چهارشنبه را مقطع برگشت میدانند ولی در هر صورت فعلا انگار بازار سرمایه خود را به خوابی زده که کم کم سرو صداها دارد او را بیدار میکند .

در تحلیل ها و نظرات شخصی که برای دل خود یادداشت میکنیم.چند روز قبل این را نوشتیم این خانه به یک خبر خوب احتیاج دارد و با خود فکر می‌کردیم گزارش‌های ماهانه و به فروش ماه دی و ۹ ماهه ها همان خبر خوبی است که این جریان را حرکت می‌دهد.

اما به نظر امروز باید گفت بازار علاوه بر خبر خوب به یک انگیزه خوب، یک استراتژی خوب ، یک حقوقی و سهامدار خوب احتیاج دارد .

بازار در سال ۹۹ شاید بیشترین تعداد به بیراهه رفتن را در کارنامه خود ثبت کرده باشد چه قیمت هایی که نباید می خرید و چه قیمت هایی که نباید می فروخت چه سهم هایی که نباید می خرید و چه اتفاقاتی که نباید رخ می داد این اشتباهات در همه ما وجود دارد از تحلیلگران مدیران سازمان و سهامدارن اما نکته بسیار مهم این است که هیچ یک از این اشتباهات باعث نشده تا ما درس معاملاتی بگیریم و اتفاقات گذشته را چراغ راه آینده قرار دهیم .

هنوز هم تا بازار کمی بهتر می‌شود گروه‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرند که خیلی شرایط خاصی ندارند قبول داریم بازار است و باید همه جور طیف و معاملات را داشته باشیم ولی وقتی حدود ۷۰ درصد معاملات در چند گروه خلاصه می‌شود این ناترازی و بی تعادلی جای خود را نشان خواهد داد

دیروز مصاحبه یکی از عزیزان و بزرگان بازار می خواندیم که توصیه می کرد:

مردم با دقت بیشتری وارد بازار شوند و البته در دل صحبت هایش به این اشاره می کرد که بازار دیگران بازار قبل نمیشود قوبول داریم که سرعت رشد بازار دیگر به مانند آن ۵ ماه اول سال نیست اما به این موضوع اعتقاد داریم که در بین تمامی بازارها که محل و منبعی برای پس انداز میباشند بازار سرمایه بهترین بازار خواهد بود .

منتهی این بازار استراتژی خود را می‌خواهد شاید پایبند بودن به استراتژی ها هزینه های زیادی را به شما تحمیل کند از مدیران صندوقها گرفته تا پرتفوی گردان‌ها و غیره اما فراز و فرود های اخیر نشان داده که باید در معاملات با استراتژی شرکت کرد و باز هم تاکید می‌کنیم شاید بخشی از معاملات به نوسان های روزانه اختصاص داشته باشد اما نگاه سرمایه‌گذاری باید زمان بیشتری را ببیند تا بتواند خود را با تحلیل منطبق سازد. ما در حال حاضر در بازار باگرگ های وال استریت ی مواجه شدیم که همه فکر می‌کنند خدای این بازار اند در صورتی که بازار این موارد را به زودی در دل خود هضم می کند و خیلی زود باید در مسیری قرار بگیریم که استراتژی درست سرمایه گذاری است. استراتژی که صبر را تشویق میکند و نوسان گیر ها را کم کم حذف میکند

و باز تاکید می کنیم این خانه همچنان به خبرهای خوب آدمهای خوب استراتژی های خوب و تحلیل های خوب نیاز دارد و این مجموعه اتفاقات خوب بازار خوب را رقم می‌زند

دیروز میخواستیم مفصل صحبت کنیم نشد و امروز بیشتر بحث میکنیم و البته به موضوع روز بازار هم تبدیل شده است

طی روزهای گذشته بحث های مربوط به توقف نمادها بابت ظن دستکاری قیمت افزایش یافته است اتفاق جدیدی که در بازار رخ داده و به نظر یک تغییر سیاست نظارتی در بازار است ما فعلاً تاکید می کنیم فعلاً با بحث توقف نماد کاری نداریم چرا که آن طرف قضیه را به درستی نمی دانیم و ممکن است دستکاری قیمت واقعی صورت گرفته باشد اما احساس می کنیم امیدوارم این طور نباشد احساس می کنیم به نوعی ناظر این بازار در حال ناامن کردن فضای نوسان گیری های غیر معمول در بازار هستند به شکلی که نشان دهند ذره بین آنها روی افراد و نمادهای مختلف بازار وجود دارد و تور اطلاعاتی آنها گسترده است.

اما یک اتفاق وجود دارد

این رویداد ها ریسک معاملات این افراد را بالا برده و علاوه ضربه های خاص به بازار تجربه نشان داده که این اتفاقات در مسیر کوتاه مدت شاید موثر باشد در میان مدت بلند مدت موثر نیست نکته دوم به نظر بهتر است در این حوزه شفاف عمل شود تا ظن هرگونه اعمال سلیقه در این موضوع از بین برود.

به عنوان مثال

مصادیق ظن دستکاری قیمت مشخص گردد و این که مثلاً فلان سهم چرا متوقف شده و دلایل ظن دستکاری چه بوده است به نظر هرچی شفاف تر و دقیق تر باشیم نتیجه کار بهتر خواهد شد در شرایط فعلی این موضوع بیشتر دافعه بازار را افزایش می دهد اما اگر شفافیت وجود داشته باشد بتواند به امنیت و بهبود فرایند بازار کمک کند میتواند بازدارندگی خوبی را نشان دهد

و صد البته همه اعتقاد دارند باید جلو فساد و دستکاری قیمت و مواردی از این دست گرفته شود این طبیعی است و قطعی است اما بحث این است که این موضوع سلیقه‌ای نشده و بتواند یک کار نظارتی کامل را نشان بدهد

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *