ریشه یابی مشکلات این روزها از نگاه تحلیلگر بازار : راهکاری برای بازگشت اعتماد

مرتضی عباد، تحلیلگر با سابقه بازار سرمایه ضمن ریشه یابی مشکلات روند معاملات این روزهای بازار، راهکارهایی را مطرح کرد و توصیه های مهمی داشت.
وی با اشاره به معاملات هفته های اخیر بازار تاکید کرد: اتفاقی که این روزها در بازار افتاده ریشه در روزهای مثبت و جهشی بازار دارد. بازار در هر شرایطی به دو بحث ارزندگی و اعتماد خریداران تاکید دارد، شاید در بحث ارزندگی یک سهم مدتها پایین تر از ارزش ذاتی معامله شود و حتی دو سال هم طول بکشد تا به قیمت واقعی برسد و این اتفاق بارها در بازار رخ داده اما آنچه به روند بازار آسیب می زند بحث بی اعتمادی است.

به گفته وی بی اعتمادی این روزها شروعش از دوره مثبت بازار بود، در آن زمانی که با بهانه هایی ماهیت بازار را زیر سوال بردند و برخی سهام را خارج از ساعت بازار معامله کردند، نتیجه رفتار آن دوران روند بازار امروز است.
به گفته عباد اگر در آن دوران مانع چنین رفتارهایی در بازار می شدیم الان شاهد معاملات این چنینی نبودیم اما بعد از آن دوران شاهد بی اعتمادی بازار به سهام ارزنده و بزرگ بازار هستیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ویژگی های پول ، ترسو بودن است، گفت: در شرایط امروز پول از ورود به سهام بزرگ ترسیده و سرمایه گذار نگران است که دولت با پولش نوسان گیری کند.

این تحلیلگر بازار سهام با تاکید بر اینکه ماهیت بازار سهام با بازارهای مثل مسکن و زمین متفاوت است، گفت:

نمی توان به سرمایه گذار گفت مثل زمین یا ملکی که می خری ، به روند سرمایه گذاری ات در بورس نگاه نکن، چراکه ماهیت بازار سهام به گونه ای است که ناخواسته سرمایه گذار حتی چند روز یکبار به سرمایه اش سر می زند.
به گفته وی در شرایط امروز بازار نسبت به سهام بزرگ بی اعتماد شده و نگران است که دولت در سهام بزرگ اقدام به نوسان گیری کند ، بازگشت این اعتماد به بازار سخت است و به همین دلیل هم نمادهای بزرگ به حاشیه رفتند و بازار متمایل به گروه های کوچک شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای بازار در شرایط فعلی چیست، گفت: به طور کلی بهترین راهکار برای بازار کمترین دخالت است اما در این شرایط نمی توان دخالت نکرد بلکه باید راه حلی برای بازگشت اعتماد داشت. اما دخالت آشکار هم اشتباه و بی فایده است، این دقیقا همان کاری است که حقوقی ها ، صندوق تثبیت و دولت در دوره ریزش بورس داشتند و فقط باعث منابع سوزی قابل توجهی در بازار شد.

وی با تاکید براینکه اگر مسئولان برنامه ریزی دقیقی برای دخالت غیرمستقیم در بازار ندارند، بهتر است به بازار ورود نکنند، گفت:

بهترین راهکار به نظر من این است که یک کف مشخص برای سهام بزرگ تعیین شود و این نمادها در همان محدوده ها مورد حمایت قرار بگیرند، در روندهای نزولی همیشه باید به سرمایه گذار و فروشنده این اطمینان را داد که سهم در قیمت مشخصی همیشه خریدار دارد ، البت این قیمت قرار نیست خیلی پایین باشد و یا خیلی رویایی باشد به عنوان مثال سهامدار فولاد باید اطمینان پیدا کند که سهمش در هر شرایطی با قیمت های بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان خریدار دارد ، در این شرایط کم کم اعتماد به بازار برمی گردد ، البته سرمایه گذار باید بداند که در نمادهای بزرگ نباید در کوتاه مدتی انتظار بازدهی های بالا داشت.

همفکران

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *