۱) بازارهای جهانی باز شده و از امروز قیمت ها ثبت می شود. متانول در شرق آسیا ۱۲دلار رشد کرده اما بازار چین که برای ما مهم است هنوز قیمت نخورده است. برای فولاد، چینی ها تقاضای خود برای شمش را کاهش داده اند و تصور می کنند قیمت در ژانویه اصلاح می کند اما ممکن است قیمت قراضه باعث تقویت شمش ترکیه و cis شود که برای بازار ایران مهم است.

۲) در بورس کالا اسلاک واکس ۱۳۰-۱۳۶ میلیون ريال، اوره ۴۹٫۲میلیون ريال، بیلت آلومینیوم ۵۳۵میلیون ريال، مس کاتد ۱۹۸۸میلیون ريال.

۳) کنسانتره سنگ آهن برای دومین بار در بورس کالا عرضه شد و خریدار نداشت. پایه عرضه ۱۸٫۸۴ میلیون ريال با عیار ۶۶درصد بود.

۴) دلار حواله سنا ۲۵٫۵۴۷ – ۲۵٫۵۸۳ تومان. دلار اسکناس آزاد ۲۵٫۷۸۰ تومان. (تک نرخی و تثبیت شده)

۵) قیمت پایه دلار محصولات پتروشیمی برای این هفته ۲۵٫۵۶۴ تومان است.

۶) قیمت پایه ورق گرم ۱۴۶میلیون ريال تعیین شده که هفته قبلی ۱۲۲میلیون ريال بود. ورق گرم هفته قبل ۱۶۵-۱۶۹ میلیون ريال معامله شده و بسیار از قیمت پایه فاصله داشت بعید نیست ورق بتواند ۱۷۵میلیون ريال را هم ببیند. (سال ۹۸ ورق ۵۲میلیون ريال بود)

۷) معافیت صادراتی مواد خامه و نیمه خام برداشته شد. در لیست کالاها، هیچ کدام از محصولات شرکت های بورسی دیده نمی شود. بخشی از محصولات پالایشی ها وجود دارد که یا دولت راسا صادر می کند و یا اینکه محصولات با کرک اسپرد منفی هستند ازین زاویه برداشته شدن معافیت مالیاتی صادرات مواد خام بر روی شرکت های بورسی اثری ندارد.

۸) روز گذشته برای ششمین روز خروج پول حقیقی و ورود پول به صندوق های درآمد ثابت داشتیم. حقیقی ها وقتی می فروشند پول را در صندوق های درآمد ثابت می برند تا در وقت مناسب خرید کنند. تقریبا خروج پول برابر با ورود پول به صندوق های درآمد ثابت بوده است.

۹) ارزش معاملات خرد روز گذشته ۱۵همت و خروج پول حقیقی ۶۲۶میلیارد تومان بود. حقیقی ها وپارس، بوعلی، نوری، شتوکا، فزرین، کروی، قرن، تایرا خریدند. حقوقی ها شپنا، خودرو، وآیند، فولاد، شبندر، سمگا، شستا، وپاسار، وغدیر، شبریز.

۱۰) های.وب مجمع خود را به تعویق انداخت. کرمان تجدید ارزیابی خود را پیشنهاد داد.

۱۱) روز گذشته ۱۰۲ نفر از هموطنان بر اثر کرونا جان باختند.

۱۲) رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی می گوید ۸٫۵میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره داریم که با توجه به اولویت های کشور غذا و دارو، واکسن، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو، قطعات لوازم خانگی، در تلاش برای تهاتر با این اقلام هستیم.

۱۳) فولاد مبارکه یک هلدینگ مالی برای سبدگردانی، کارگزاری و خدمات مالی بازار سرمایه ایجاد کرده است.

۱۴) بانکی ها شفاف سازی دادند و باید منتظر بازگشایی تجارت، ملت و صادرات بود. این شرکت ها گفته اند که اثر مالی این جریان را پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی اعلام می کنند. البته تجارت به دلیل بازگشت بخشی از سهام ونیکی ۱٫۴همت سود شناسایی کرده است.

۱۵) وآیند ۳۵درصد ایرال مال را ۲۹٫۷همت فروخت و ۱۸همت سود شناسایی کرد.

۱۶) برخی از محصولات لبنی احتمالا از شمول قیمت گذرای دستوری خارج می شوند.

۱۷) فارس نوشته است ” میزان کسری تراز عملیاتی دولت در بودجه در بهترین حالت ۳۱۹ هزار میلیارد تومان است که به‌طور مستقیم بر بازار سرمایه تأثیر خواهد داشت.”

۱۸) میانگین مصرف گاز بخش های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در ۴۲ روز گذشته با ۱۲ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۵۵۶میلیون مترمکعب رسیده است.

۱۹) ایران صادرات گاز به ترکیه را به حدود یک سوم قرارداد امضا شده کاهش داد. هر ساله در زمستان، حدود ۴۰-۵۰ روز شرکت های ایران با کاهش دریافت گاز مواجه می شوند که منجر به توقف یا کاهش تولید چند روزه می شود.

۲۰) طی روز جاری، شرکت های ایرانی قصد دارند توافقاتی به ارزش ۱٫۲ میلیارد دلار برای حفظ و افزایش تولید نفت خام کشور امضا کنند.

۲۱) فولاد مبارکه می گوید برای ۲میلیون تنی شدن هرمز و تولید ورق عریض، برنامه جدی دارد.

۲۲) مدیرعامل شیران می گوید ” افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی ها در دست اقدام هست”

۲۳) عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید “ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باید تغییرات جدی و اساسی داشته باشد و چه بسا حذف شود “

۲۴) نظام الدین موسوی از قانع نشدن نمایندگان و امضای ۱۰۲ نماینده برای استیضاح وزیر اقتصاد سخن گرفته است. وی می گوید “محورهای استیضاح تخلفات در خصوصی سازی و اوضاع نابسامان بورس است”

۲۵) ستاره خلیج فارس نفتای شاراک را از طریف خط لوله بندرعباس-اصفهان تامین خواهد کرد.

۲۶) کمبود کانتینر در دنیا به یک موضوع جدی تبدیل شده و هزینه حمل را بالا برده و نهایتا باعث شده تا قیمت محصولات غیر مایع پتروشیمی تقویت شود.

موفق باشید. ۱۵ دی ۱۳۹۹

ولید هلالات

بازارهای جهانی / بازارهای جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *