گزارش بازار امروز سه شنبه ۱۶ آذر ۹۹

سمت و سوی غضنفرها !

امروز حکایت بازار ما شبیه حکایت همان ماجرای غضنفر و مارادونای مرحوم بود و طنز تلخ ماجرا این بود که امروز روحانی هم در سخنرانی میگفت بازار سرمایه را باید تشویق کرد و سیاه نمایی نکرد و بعد وزیر صمت او این طور موضع میگیرد و بورس را عامل تورم میداند ! ما خودتان چند چند هستید ؟۱ همین بورس نبود این حجم تامین مالی را چه میکردید ؟! .

خب انتظار دارید وقتی این طور حرف میزنید بازار چه واکنشی نشان دهد ؟!

البته تحولات مجلس هم بی تاثیر نیست . یک حلقه مفقوده بزرگ در بین تمامی این موارد وجود دارد و ان عدم اطلاعات کافی است . ما اصلا قصد نداریم بگوییم خدای نکرده مغرضانه و عامدانه است که ان دیگر جرم و خیانت می شود .

ولی در مجموع شکل و شمایل بازار سرمایه به وضوح نشان میدهد بازاری که باید ترسش بریزد و امیدوار باشد و شوک مثبت به او وارد شود این طور باید مورد هجمه قرار گیرد ؟! ان هم درست در این نقطه حساس که باید یک برگشت را داشته باشد ؟

اما این ها به کنار …

امروز سازمان بورس و وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس در معرض امتحان بزرگی قرار دارند به واقع کار مهمی تر از دفاع از حقوق سهامداران وجود دارد ؟! و چه جالب که سر سهامداران را با چاقوی ابزاری به نام بورس کالا که از جنس خود بازار است می برند و این دردش بیشتر است .

به نظر باید یک بار صدای سهامداران حقیقی شنیده این و این اتفاق با قدرت رخ دهد و عزیزان شورای عالی بورس و سازمان بورس هم خوب بداند یک ازمون مهم برای انهاست و صد البته اهالی بازار سرمایه حامی انها برای جلوگیری از تصمیمات این چنینی خواهند بود .

و اما بازار که البته با این گاردی که گرفته حسابی همه را ناامید کرده است .

بازار امروز در روزی که باید خود را حفظ میکرد تا نوار شکست های این چنینی خود را پاره کند منفی شد و یک باردیگر حس ترس را به همه القا کرد حسی که برای بسباری توام با ناامیدی بود .

ولی بازهم باید عاقل بود و کمی بیشتر فکر کرد . امروز برای کاری داشتم تقویم را رصد می‌کردم و به روزهای پیش رو نگاه می انداختم که ناگهان دیدم ای دل غافل ۱۰ ماه از سال ۹۹ گذشته و تا آخر سال کمتر از ۵۰ روز کاری داریم سال ۹۹ دارد به پایان می رسد اما آنچه در همین لحظه به نظر آمد این بود که سال به پایان میرسد ولی سود ایجاد شده در بین شرکت‌های دیگر پیش‌بینی نیست و سمت تحقق می‌رود یعنی در واقع شرکت ها این سود را در دل خود دارند و این یک ارزش جدی برای قیمت شرکت هاست.

از سوی دیگر

در این چند ماه باقی مانده نباید قاعدتاً روی سود سال ۹۹ حساب کنیم چشم انداز ۱۴۰۰ و عملیات سود آوری شرکت ها در آن سال باید ملاک قرار گیرد و تصمیمات بر اساس آن لحاظ شود چشم اندازی که نرخ دلار اگر در همین حوالی قرار گیرد اتفاقات خاصی در انتظار بازار است یک بار دیگر هم عرض کرده بودیم که اگر در سال ۱۴۰۰ فروش شرکتها مثل ماه های قبل نه صعودی بلکه در حد همین آبان و آذر باشد سودآوری شرکت‌ها هم به مانند سه ماهه سوم تکرار شود سال رویایی برای سودآوری شرکت‌ها خواهد بود.

البته سال ۱۴۰۰ سال خاصی برای کشور است تحولات سیاسی و انتخابات مهم ترین آنها هستند .

باور کنید میدانیم وضعیت بازار این چنینی است ولی سعی میکنیم کمی دیدگاه خود را میان مدت تر و بلند مدت تر سازیم . ما هم مثل شما دل خوشی ازاین بازار و این تصمیمات نداریم ولی چه کنیم. باور کنید اگر وضعیت صورت های مالی و شرایط شرکت ها این طور نبود ادبیات ما جور دیگری می شد …

این روزها برای بازار حساس و مهم است .

سنگر گزارش ها سنگر مهمی و بازار باید خود را به آن برساند در مورد گزارش‌ها به وقتش مفصل صحبت خواهیم کرد اما به نظر می‌رسد حتی همین نیم چشمه های تلفیقی هم نشان می‌دهد قیمت ها در چه شرایط خوبی قرار دارد البته این که برخی این چنینی به این تن نحیف تازه جان گرفته لگد می زنند بحث دیگری است ولی با تنی لگد خورده و خاطری ازرده فعلا تنها پنهانی که می شود برای بازار روزنه امیدی باشد گزارش هاست …

خدایا ببین کار بازار به کجا رسیده که این طور نظر میدهیم . اقایان چرا نمی فهمید بازار به ارامش نیاز دارد تا بتواند در سایه این اارمش تصمیم بگیرد وقتی هر روز از یک تریبون یکی در مورد سرمایه مردم نظر میدهد چه انتظاری از بازار دارید ؟ امروز به ۲۰ شرکت اول بازار نگاه کنید با خوب و بد بودن و این موارد کاری نداریم ولی به وضوح نشان میدهد با رفتاری غلط از سوی حاکمیت تروجه سفته بازی و پرهیز از بنیاد محوری شکل گرفته .

تا وقتی این سهم های کوچک بنیادی باشند هیچ ایرادی ندارد ولی هر چه جلوتر میرویم احساس میکنیم بازیگران این بازی بی خیال تر شده اند …

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *