گزارش بازار امروز شنبه ۲۰ دی ۹۹

بی وزنی قیمت ها …

انگار قیمت ها بی وزن شده اند و دیگر ارزشی ندارند . انگار نه انگار این شرکتی که امروز سهامداران اتش به مال خود زده بودند و می فروختند از روی زمین محو شده . این بی وزنی قیمت ها قبل از هر چیز بازار را از منطق خارج کرده و باعث شده تا شرایط کمی عجیب باشد البته امروز احساس کردیم کمی فضا از روزهای قبل بهتر و فروشند ها ضعیف تر و خریداران قوی تر بودند .فروشنده ها دیگر سنگری نمانده که فتح نکرده باشند پشت این سگنرها و خاکریز ها دیگر چیزی برای دفاع وجود ندارد و این اخرین لایه هایی است که باید هر طور شده ان را حفظ کنیم . تحلیل تکنیکال و چارت ها هم انگار همین را میگوید ولی هنوز فروشنده ها در بازار ناامید هستند .هنوز برخی نشسته و در حال محاسبه ریسک ها در این سطح از قیمت ها هستند …

برخی این ناامیدی را به دلیل ریسک های مختلف حاضردر بازار میدانند و برخی دیگر معتقدند رفتار دولت واقعا ناامید کننده است

یکی از مشکلات عمده بازار قدرتمند نبودن دست تقاضاست تقاضایی که با جریان پول می تواند به بازار کمک کند و البته جریان پول هم باید اعتماد و خوشبینی را ببیند و حرکت کند چیزی که در حال حاضر در بازار دیده نمی‌شود همین اعتماد و خوشبینی است البته باید پرسید اعتماد به کی ؟! اعتماد به رفتار دولت؟!!!

دوستی مثال جالبی می‌زد تصور کنید فردی با اصرار با اصرار زیاد شما را دعوت می‌کند به مهمانی در منزل او بروید با انواع غذا و شرایط خوب از شما پذیرایی میکند و خلاصه شما در آن مجلس حسابی خوش می گذرانید .چند روز بعد ایشان دوباره به شما مراجعه می کند و صورت حساب را جلوی شما می گذارد که بله این هزینه شما در آن مهمانی است فرد هر چه فریاد می زند که من به درخواست تو وارد این بازار شدم و تو مرا تشویق کردی اما گوش فرد بدهکار نیست . این رفتار امروز دولت است … مردم به به بازار اورده و در شرکت ها سهامدار کرده از ان طرف مشغول فشار به شرکت هاست …

رفتار دولت با بازار سرمایه و سهامداران تازه وارد به همین شکل بود مردم را دعوت کرد به قول ما در باغ سبز و گل های زیبا را نشان داد و بعد که حسابی همه درگیر شدند حالا دست در جیب شرکت‌ها کرده و می خواهد تحولات و تمایلات سیاسی خود را از حساب آنها برداشت کند به هر حال تمام این تصمیمات در مجلس ، در دولت و … اعتماد زدایی کرده و این اتفاقات روند ترس را ایجاد و تشدید و ترس هم دشمن شماره یک سرمایه است. جایی که با این حرف ها دیگر به وزن قیمت ها و تحلیل ها نگاه نمیکند و فرار میکند .

از سوی دیگر ریسک ها و بدبینی ها در بطن و مغز استخوان برخی تفکرات بازار است

برخی ریسک های دخالت دولت و مجلس را بهانه میکنند(البته حق هم دارند ) ، برخی ریسک های سیاسی و برخی هم ریسک کاهش نرخ ارز … ولی باید اذعان داشت بازار درگیر ریسکها و امتیازات ویژه ای شده و آن کسی می‌تواند پیروز باشد و خوب تصمیم بگیرد که ریسک و بازده را کنار هم قرار داده تصمیم درستی بگیرد. یعنی بداند در قیمت فعلی چقدر ریسک برمی دارد و چه بازده‌ای در انتظار اوست هر چه ریسک کوچکتر و عدد بازده بزرگتر بازار جذاب تر خواهد بود. ما چند روزی است این احساس را داریم ولی بازار و کلیت ان خیر …

بسیاری معتقدند یکی از این ریسک های بازار که به شدت از آن گریزان و فراری بوده و هست ریسک سیاسی است . بحث ما بیشتر تحولات منطقه و امریکا بود ولی همچنان معتقدیم بازار در این حوزه دچار اشتباهات محاسباتی است همانطور که قبل تر بوده … به یاد دارید زمانی که بایدن انتخاب شد واکنش بازار چه بود ؟!! بازار چند روز منفی شد ترس او از اینکه دلار سقوط میکند و بازار بدون در نظر گرفتن فضای اینچنینی در حال فروش سهام بود .

امروز به نظر شما بازار چه نگاهی به بایدن و ترامپ دارد و کدام را ریسک خود می بیند !

در آن مقطع بازار دوست نداشت بایدن بیاید و از همین رو فروشنده سهام بود جالب است که امروز بازار دوست دارد سریعتر ترامپ برود و همین عاملی برای فروش بازار است تصور کنید اگر قرار بود بورسی ها درست پیش بینی کنند گذاره انها این بود که ترامپ می‌شد و فکر می‌کردند با آمدن او بازار رشدش ادامه دار خواهد داشت !! یک لحظه به این فکر کنند که همین تهدیدات فعلی به شکل جدی تری روی سر بازار بود کسی فرصت نفس کشیدن داشت.

هر شب خواب جنگنده و ناو برای بازار می دیدند. این را می نویسیم که بگوییم دیدگاه خود را باید کمی بلند مدت تر و خاص تر کرد به ریسک ها و فرصت ها با دید کوتاه مدت نگاه نکنیم به نظر حضور بایدن چند پله تحولات و ریسک‌های سیاسی را کاهش خواهد داد و این اتفاق مهم و خوبی برای بازار خواهد شد . البته نمیگوییم سایر ریسک ها اهمت ندارد ریسک تصمیمات دولت ( که امیدواریم کمی امروز با جلسه ای که برگزار می شود عاقلانه تر شود ) هنوز هست . و صد البته فکر میکنیم چالش بعدی و بزرگ بازار ریسک نرخ ارز باشد . انکه در دلار چه اتفاقی رخ می‌دهد به نظر بهتر است برای دلار کمی هم به بودجه دولت نگاه کنید و دوباره اتفاقات کوتاه مدتی را در بازار ضرب و تقسیم نکنید .

بگذریم … بازار امروز را خوب خریدند.

بازار چه نموداری چه بنیادی در نقاطی است که باید هر طور شده برگردد . بازار امروز به یک سوپر خبر نیاز دارد و شاید از جلسه امروز عصر که گفته می شود بین معاون اول رئیس جمهور و حقوقی هاست ابی برای بازار گرم شود . هر چند سوپر خبرهای بازار شاید گزارش ها باشند ولی هر چیزی از این به بعد باید در مسیر کمک به بازار باشد نه خلاف جهت ان …

بسیاری امروز از ما گلایه میکردند که برای چه می نویسی بازار چه دارد که بیان کنی ؟گزارش کدام بازاررا میگویی ؟

در این بازی ما همچنان نشستم و می نویسیم و گزارش میدهیم و امیدواریم .

امیدواریم چون واقعا امید به بازار را در این شرایط خاص بنیادی و اتفاقات فعلی غیرمنطقی نیست شاید کمی احساسی باشد ولی انصافا عجیب نیست . گاهی اوقات میدانی اوضاع درست بشو نیست و خیلی تلاش نمیکنی ولی واقعا این بار از ته دل امیدواریم… شاید هم اشتباه کنیم …ولی امید چیز خوبی است . اخیرا مطلبی را گوش میدادم میگفت … مطلبی از ربکا سولنیت نویسنده‌ای آمریکایی وجود دارد که نقل میکند در جایی با خانمی حرف میزند که جز گروه امداد و نجات کوهستان بود ، او تعریف میکند از یک جایی اردویی متشکل از بچه های خردسال به کوهستان می آیند .

خیلی جالب بوده که بین انها یک پسر بچه کر و لال وجود داشته که تبحر بسیار زیادی در بازی قایم موشک داشته و انقدر قشنگ قایم میشد که به سختی او را پیدا میکردند و این بار وقتی بازی میکنند خیلی خاص قایم میشود و درواقع گم میشود و کسی نمیتواند پیداش کند .

هوا کم کم در حال تاریک شدن بوده ، تصور کنید پسر بچه را که جایی قایم شده و منتظر است که او را پیدا کنند. او درست مثل شرایط فعلی ما منتظر است یکی برسد و دست او را بگیرد . ساعت ها گروه جستجو دنبال پسربچه می گردد و در نهایت پسر را پیدا میکنند ان هم فقط با دنبال کردن صدای سوت … فقط و فقط با صدای سوت … پسر بچه پشت یک کوه و نزدیکی یک دره نشسته بود و بعد از این که کمی در مورد پیدا شدنش تردید میکند . فقط سوت میزد . این پسر ساعت ها مشغول سوت زدن بوده . در حال که صدای سوت را خودش نمی شنید. ولی همچنان بی وقفه برای نجات و اطلاع دیگران از خود سوت میزد .

فردا بازار شاید دوباره در یک تلاش دیگر برای مثبت شدن بجنگد ولی بازهم میگوییم ترس بازار باید بریزد و یک روز و چند ساعت مثبت شدن فایده ای ندارد باید بازار مثبت شدن لحظه ای را فراموش کند و برای مثبت ماندن برنامه ریزی کند . امروز بازار حرفی برای گفتن نداشت و فقط تلاش میکرد بهتر باشد فردااین تلاش او دیدنی تر است

بتا سهم

#گزارش_بازار

سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران / سهامداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *