بهمن سبز و فتح سنگر به سنگر …

از قدیم الایام بهمن که میشد همه میگفتند فصل فصل بهتر شدن بازار است و دولت در دهه فجر و نزدیکی های آن و فصل انقلاب! نمیخواهد بازار منفی باشد ! خلاصه هر کسی به هر دلیلی مثبت شدن بازار را به بهمن وصل میکرد و حالا هم در ماه بهمن بازار سبز شده و فتح سنگر به سنگر انچه از دست دادیم را اغاز کرده است .
سخت است ولی چاره ای نیست باید مسیر را برویم حتی شده ارام و باید این سنگرهایی که بابت از دست دادنش چندین تار مو سفید کردیم و حرص و جوش ها خورده ایم پس بگیریم …

امروز بازار سرمایه در بهمنی که سبز اغاز شده مسیر خوبی در پیش گرفته تا با حرکتی همه جانبه این روزهای خوب را برای شاخص وبازار داشته باشد .

کار بازار این روزها اسان نیست ولی این نوع صفوف خرید باعث شده تا اعتماد تا حدودی به بازار برگشته و فروشنده ها کمی هم احساس پشیمانی کنند .یک نکته امروز در بازار خودنمایی میگرد و ان صفوف خرید قفل شده در بازار بود که بسیاری حاضر به فروش سهم نیستند و یا شاید کمی خودمانی تر بگوییم حقوقی ها تا حدودی نسبت به فروش های ابشاری منع شدند تا اعتماد از دست رفته به بازار برگردد …

همه می دانیم که روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم و البته قبل از این روزهای سخت روزهای شیرین ساختن قلعه های شنی زیبا در کنار ساحل دریا را داشتیم و مدام با خود زمزمه می کردیم شن های ساحلی و خانه‌های گلی شرایط بازار را درخشان کرده … ( البته ته دل نگران ان سرعت رشد هم بودیم )

اما یک موج سهمگین تمام آنچه ساخته بودیم را ویران کرد و این موج خرابی های زیادی را به بار اورد و بیش از همه موجب بی اعتمادی به بازار شد و حالا بازار باید دوباره آن قلعه ها و آن شکل های زیبای شنی را بسازد قطعاً کار عاقلانه ای نخواهد بود که همان نقطه و همان شرایط و همان مسیر را در پیش بگیرد.

آن موج سنگین درس‌هایی را بازار داده که باید یاد گرفت و اجرایی نمود اما قبل از هر چیز در مورد موج بی اعتمادی باید گفت که این موج و این بی اعتمادی متاسفانه شکل گرفته و دوباره ذره ذره باید ساخته شود کار بسیار سخت است بسیار سخت و دشوار حالا در روزهای پیش رو خواهیم دید که چطور برای فتح قله های بالاتر باید سنگر به سنگر و وجب به وجب بجنگیم تا آنها را پس بگیریم اما به هر حال باید پس بگیریم… چاره ای جز این نیست چاره ای جز اعتماد کردن و اعتماد ساختن نیست …

بازار یکی یکی باید بر فضای ابهام و اتفاقات خاص بازار غلبه کند اتفاقاتی که تا همین چند وقت پیش بازار درگیر آن بود و باز هم درگیر خواهد شد .

از نرخ گذاری ها در مجلس تا گزارش ها و به خصوص نرخ ارز … ابهامات نرخ ارز هنوز برای بسیاری روشن نشده بانک تغییر و تحولات بازار و کامنت های همتی و رخدادهای بازار نشان می‌دهد افت آنچنانی نخواهیم داشت اما به هر حال هنوز برخی به جریان ارز اعتماد ندارد .

یا ابهام دیگر وضعیت شرکتهاست آنچه در حال حاضر با آن مواجه ایم یک ثبات نسبی در وضعیت بنیادی شرکت‌ها و همچنین شرایط خاص گزارش‌های آنهاست به نظر در گزارش دی ماه نیز می تواند تکرار شود بازار بتواند در حال حاضر دو ابهام وضعیت بنیادی و نرخ ارز را با خود به خوبی حل و فصل کند و حل این دو می‌تواند یکی از پایه های مهم رشد بازار شود .

به خصوص اگر گزارش های ماهانه شبیه انچه باشد که در اذر بود . برای چند شرکت فولاد و فجر و … واقعا گزارش های جالبی داشتیم و این نوع گزارش دهی تردید و شک بازار سرمایه را کمتر کرده و کجا به درد میخورد ؟ درست جایی که بازار عرضه می شود این گزارش ها شجاعت خرید مجدد را داده و میتواند اولین پله محکم برای اشتی قوی جریان پول با بازار باشد …

نکته دیگر در مورد بازار سرمایه این است که…

ما در شرایط فعلی به جریان نقد نیاز داریم و این جریان نقدینگی هنوز در بازار ایجاد نشده بازار باید بتواند به سرعت آن اعتماد را بازسازی کرده و دوباره به محلی برای جذب سرمایه‌های سرگردان تبدیل شود همه در این موضوع وظیفه خاصی دارند در همین راستا طی چند روز گذشته طرحی آماده شده که می‌خواهد به نوعی محدودیت‌های محدود و خاصی را برای عرضه ها به خصوص عرضه حقوقی ها به وجود آورد که این دقیقا در راستای مسیر اعتمادسازی بازار است.

markrt impact می تواند مزیت های بسیاری را ایجاد نماید که فروش هدفمند و مفید و حمایت قوی تر از حقیقی ها میتواند نقطه خوبی برای بازار باشد .

البته باید برای حقوقی ها نیز جذابیت هایی در نظر گرفت و باگ های این طرح را برطرف کرد .ولی یکی از مهم ترین مزیت های این طرح جلوگیری از فروش های ابشاری ناگهانی حقوقی هاست که در این فضا به شدت به اعتماد سهامدارانم لطمه میزند .

اما قبل از بیان این موضوع باید از آن داشت که این قوانین باید کوتاه مدت باشد فقط برای گذر از این دوران برنامه‌ریزی شود محدودیت در هر شکل و هر نوع اش برای بازار مفید نخواهد بود اما این محدودیت می تواند عرضه حقوقی ها را سر و سامان بخشیده و از فروش های عجیب و غریب برخی کدها در بازار جلوگیری کند و البته در بررسی و اجرایی شدن آن باید دقت بسیار کرد تا اتفاقات عجیب تکرار نشود و باگ های ان قبل از اجرا شناسایی شود . و صد البته سلیقه ای هم نشود .

و موضوع آخر

ببینید بازار سرمایه به واسطه بزرگ شدن و درگیر شدن بسیاری از افراد در آن این روزها در کانون توجه سیاسیون قرار گرفته این موضوع مزیتها و معایب بسیاری دارد فعلاً از مزیت‌های آن چشم بپوشیم اما یکی از معایب آن سیاسی شدن بازار اس. به شدت معتقدیم بازار نباید سیاسی شود بازاری که سیاسی شد به محل نزاع بین دسته ها و گروه ها تبدیل می شود که هر یک از سمتی دست های این بچه را می کشند و در نهایت نتیجه آن مشخص است !

به نظر یکی باید اینجا را رها کنند و یا هر دو با همراهی بازار همراه باشند !

بازار نیاز به کشمکش‌های سیاسی ندارد همه باید به نفع بازار گام برداریم به فعالان بازار هم عرض میکنیم کشاندن پای سیاسیون به بازار منفعتی برای سهامداران نخواهد داشت

ما اینجا ثبات می خواهیم ثبات در قانونگذاری ثبات در رویه ها ثبات در گفتار ها اگر کسی می خواهد به بازار کمک کند به این ثبات ها فکر کنند و چه جالب که یکی از دلایل استعفای رییس فعلی سازمان همین کشمکش‌ها بوده که گفته می شود برمیگردد ولی اگر هم برمیگردد باید با جدیت و قدرت حتی با پیشنهاد ورود به هیئت دولت و نظر دادن در مورد تصمیمات مهم اقتصادی باشد …

بهتر است بازار سرمایه پای خود را از این بازی های سیاسی کنار بکشد بازار نباید عاملی برای رقابت ها و چماقی برای تو سری زدن این جناح و آن جناح باشد

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *