گزارش بازار امروز دوشنبه ۶ بهمن ۹۹

علامت مخصوص !

امروز یاد کارتون میتی کامون افتادیم این علامت مخصوص حاکم بزرگ است . امیدواریم کسی به بازار سرمایه علامت منفی ندهد و همه به ان احترام بگذارید منتهی درد ما این است که اینجا کسی علم علامت خوانی ندارد و نمیداند کدام تصمیمش روی کجای بازار ما اثر میگذارد .

امروز بازار تاحدودی فضای خوبی را داشت و کمی خیالش راحت شد که این بار ماجرا کمی بادفعات قبل فرق دارد و میتوان به بازار سرمایه امیدوار بود .

روزهای قبل عرض کردیم که چاشنی گزارش ها و ثبات دلار باعث می شد خیال بازار کمی ارام تر باشد و البته عزم برخی مسئولین برای کمک به بازار هم مهم است مثلا امروز معاون اول روشن و شفاف گفته بود علامت منفی به بازار ندهید و البته امیدواریم مخاطب این حرف علامت خوانی بلد باشد و این علامت را جای دیگر بازار وارد نکند !!

به هر حال بازار امروز و دیروز نشان داد که تا حدودی در حال دست به دست شدن ها هستیم و تمرکز روی برخی سهم های بنیادی و قوی تر هم بیشتر است . ولی موج نااطمینانی به جد هنوز در بین فعالان بازار وجود دارد و باید فکری به حال این موارد شود که از قضا از روزهای قبل مواردی فعال شده است

این روزها هم منتظر معجزه برای تحولات پیش رو هستند تحولاتی که می تواند بازار و عملیات آن و بهبود فرآیند معاملات و کاهش ترس سهامداران و بازگشت اعتماد آنها به بازار کمک کند به نظر در هفته های پیش رو و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده دو رویداد در دستور کار قرار خواهد گرفت که شاید بتواند به بازار کمک بیشتری کند.

اولین موضوع بحث مارکت ایمپکت است

که طبق اخبار شنیده شده حتی در هیئت مدیره شرکت بورس نیز تصویب شده و منتظر دستور و ابلاغ سازمان است با ابلاغ این موضوع که البته باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب ریزه کاری ها و برطرف شدن باگ های آن باشد فشار ابشاری و غیر متعارف حقوقی ها به بازاری غیر از تابلوی فعلی منتقل شده و می‌توان وضعیت بهتری را شاهد بود.

هرچند اعتقاد داریم که بازار در چند عرضه اخیر بیشتر حقیقی ها بودند که نقش داشته و به ظاهر حقوقی ها بیشتر تماشاچی بودند اما به هر حال این موضوع ترس عرضه آنها را نیز از بین می برد البته به طور سنتی حقوقی ها در نیمه دوم اسفند به بعد دیگر خیلی علاقه‌ای برای فروش سهم و دریافت نقدینگی ندارند ولی میتواند اقدام خوبی باشد و صد البته تاکید میکنیم موضوع باید موقت بوده و دوباره به جریان بازگردد .

البته این موضوع باید دقیق تر بررسی شده و حتی شده ازمایشی برای ۱۰ الی ۱۵ نماد فراهم شود و همه گیر نشود و یا در کنار ان حجم مبنا و دامنه نوسانهم بحث شود .

در ادامه همین موضوع در بحث دامنه نوسان شنیده می شود

پیشنهاد شده دامنه نوسان -۲ و مثبت ۵ اجرایی شده و در دستور کار قرار گیرد خیلی با محدودیت نوسان موافق نیستیم و اصلا کارایی ان را در این مقطع خیلی نمیدانیم چرا که معتقدیم انتهای دوران اصلاح هستیم و جذابیت بازار را کمی کم میکند ولی به هر حال اگر عمده نظر عزیزان و کارشناسان این است که بازار با این موضوع سود می‌برد به نظر به طور موقت تاکید می‌کنیم به طور موقت اجرای این موضوع شاید بد نباشد .

و موضوع سوم انتشار پیش بینی سود و ای پی اس شرکت هاست که به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و احتمالاً با شکل و شمایل جدید این پیش‌بینی های سود راهی بازار خواهد شد معتقدیم که این دو جریان تا حدودی می تواند شفافیت و فضای بازار را بهبود بخشیده و برخی از نگرانی‌های سهامداران را کاهش دهند

اما در کنار تمام موارد بالا کمی هم امیدواری را بیشتر این روزها لمس میکنیم …

تقریباً اکثر گزارش های ماهانه و تمام گزارش های ۹ ماهه به بازار رسیده است بارها و بارها از سمت دوستان و کاربران این حرف را شنیدیم که دست از سر گزارش‌ها بردار! بازار گزارش نمی‌خواند ! و از این دست حرف ها ! حقیقت اما روش دیگری را برای تجزیه و تحلیل بازار بلد نیستیم اگر قرار باشد مبنای بررسی شرکت‌ها اطلاعات بنیادی و شرایط سودآوری وضعیت شرکت ها نباشد ، روش دیگر را دوستان باید به ما یاد بدهند از همین رو اهمیت گزارش ها را هم چنان بالا می بینیمو اثر گذاری انها را نیز در حال حاضر قوی …

به یک موضوع به جد اعتقاد داریم

که گزارش‌های نه ماهه و گزارش بهمن یک پیام روشن آشکار برای بازار داشت و به نظر این پیام این است که اگر جریان فروش شرکت ها به مانند سه ماهه سوم شکل بگیرد و این فروش که در بهمن تکرار شده در ماههای پیش رو و سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شود و حاشیه سود حفظ گردد اتفاق عجیبی برای قیمتها رخ می‌دهد و به واقع نشان می‌دهد قیمت‌های فعلی قیمت‌های حداقلی بازار هستند.

هرچند بررسی و درک این موضوع زمان می طلبد اما به نظر هرچه جلوتر می رویم این اتفاق و نظریه قوی تر و محکم تر می گردد از همین روست که فکر می کنیم با کمک ثبات ارزی و بهبود وضعیت شرکت ها کار بازار را برای انتخاب سهم راحت‌تر خواهد کرد

نمیخواهیم بگوییم قطعا همین می شود ولی به نظر طی روزهای اتی چشم بازار باز تر و گوش بازار شنوا تر می شد و اگر بخواهد حرکاتی در بازار صورت گیرد بیشتر روی محوریت شرکت هایی خواهد بود که قیمت ها بتواند ان را توجیه کند . این نکته ای است که به خاطر داشته باشید و در ذهن بسپارید

و اما سراغ بازار امروز برویم که امروز بازار دقیقا اول وقت سخت و تلخی را داشت و بعد کم کم با علمداری شپنا و پالایشی ها بازار مسیر بهبود را در پیش گفت هر چمد عرضه ها بازار را رها نمیکرد ولی خیلی خوب بود که بازار بتواند خود را از چنگ منفی های سنگین رها کرده و بهبود را داشته باشد و این موضوع امروز به وضوح به چشم می امد . برای فردا و روزهای اتی باید کمی صبور بود ولی فکر میکنیم زهر فروش و فشار فروش بازار گرفته شده است…

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه  بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *