گزارش بازار امروز چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹

رئیس بازی !

امروز چهارشنبه بازار کار خود را با رئیس جدید در حالی آغاز کرد که اتفاقات متنوعی پیرامون بازار سرمایه رخ داده و البته جو فروش همچنان زیاد بود .شاید جو رئیس جدید و بازی های ابتدای هر رئیس بازی ! بتواند کمی به بازار کمک کند ولی ازان واضح تر و مهم تر از دید ما اتفاقاتی است که میتواند به ارامش و اطمینان بازار کمک نماید.

معتقدیم که افت و جذاب شدن قیمت ها در کنار افزایش نرخ ارز و تحولات گزارش های ماهانه و میاندوره ای فضای خوبی را میتواند برای بازار رقم بزند . به خصوص این اندک افزایش و ثبات نرخ ارز . واقعا رفتار بازار ما عجیب بوده و هست .

نمیدانیم کسی هم نیست یه این فعالان بازار ارز بگوید !!! اقا در بورس دلار زیر ۱۵ هزار تومان است !

نامرد به هموطن خود ۲۴ هزار تومان نفروش !! به واقع بازهم این جمله را تکرار میکنیم که بسیاری از بورسی ها جو زده ترین ادم های اقتصاد این مملکت هستند . اما به هر حال امروز بازار کمی امیدوار تر پیش می رفت ولی همچنان ان حس ترس بالای سر بازار استو برای برطرف کردن ان باید عمیق فکر کرد .

یک نکته بسیار بارز برای بازار این است که …

از بین بردن حس ترس ابزارهای متعددی دارد اگر افراد جدید و مدیران واقعا میخواهند به بازار کمک کنند به نظر مسیر روشن است باید انگیزه های این موضوع تقویت شود باید همزمان جریان پول و خبر با هم به بازار تزریق شده و این حس ترس از بین برود به عنوان مثال اخبار خوبی نظیر بحث پالایشی ها یکی از این موارد است .

البته که دولت وامدار این بازار است شرکت ملی پخش و پالایش بیش از ۷ هزار میلیارد تومان مستقیم از بازار تامین مالی کرده امروز حاضر به پذیرش مسئولیت افت قیمت سهم نیست ؟! به نظر جریان پول و خبرها باید توامان روی سر بازار بمباران شده و تحولات مثبت را رقم بزند .

و اما رئیس جدید …

قبل از هر چیز باید به دکتر قالیباف خسته نباشید عرض کنیم. ایشان در شرایطی به بازار آمدند که بازار در هیجان و خوش بینی مفرط قرار داشت و شاید سخت‌ترین دوران ادوار روسای سازمان را داشتند ( البته انصافا و حقا درد ریزش سال ۸۴ بعد از انتخابات هم سخت بود ) روزهای سختی را در بحران اخیر تجربه کردند.

در مورد ایشان اکثرا اذعان دارند فردی سالم و از بدنه بازار بود که با فعالان بازار ارتباط قوی و گسترده ای داشته و عملکرد خوبی را نیز در عین همه عملکرد ها و انتقاد هاثبت کرد که صد البته تاریخ باید در مورد این موضوع قضاوت کند و گذر زمان آن را روشن خواهد کرد . اما همین که هنگام خداحافظی او فضا خیلی علیه او نیست و فعالان و مدیران بازار نسبت به استتعفای او ناراحت بودند نکته خوبی است که نشان می‌دهد ایشان تعامل خوبی با فعالان بازار داشته است.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد

و آن این است که قالیباف به مانند هر مدیر دیگری در این شرایط ممکن است تصمیماتی گرفته باشد و برخی از آنها قطعا در فضای خاصی بوده و حتی ممکن است اشتباه بوده باشد ولی به هر حال کارنامه ایشان از چند جهت قابل قبول بو… اما یک بحث عمده و اساسی وجود دارد ..

یکی از مهم ترین خصوصیات ایشان شناخت از ارکان بازار بود به دلیل سابقه حضور در شرکت ها و همچنین شرکت بورس و سپس سازمان بورس ایشان احاطه نسبی به وضعیت بازار و فعالین و موارد دیگر داشت و این توانسته بود بخشی از حل یک مشکل که شناخت آن باشد را آسان کند این که راع حل و اجرا چیز دیگری بود و اتفاق دیگری اجرا می‌شد یا نمی‌شد بحث دیگری است .

به نظر یکی از مشکلات فعلی ریاست فعلی سازمان بورس این است که این شناخت کافی نسبت به بازار وجود ندارد و با ابزارهای مختلف باید آن را پوشش دهد این وقتی سخت می‌شود که زمان هم نداریم و زمان برای ما عامل کُشنده شده … یعنی در عین شناخت سریع باید زمان را هم درک کند. مریض اورژانسی است …

همینجا وارد این موضوع میشویم و به ایشان تبریک می گوییم. امیدواریم موفق باشد . در مقطع خاصی این مسئولیت را پذیرفته اند . در مقطعی که در اوج بی اعتمادی و ترس قرار داریم اما یک مزیت نیز هست و اینکه از نظر بنیادی و نموداری اصلاح بازار و قیمت ها در اکثر شرکت های بزرگ به اخر خط رسیده و محرکی برای برگشت نیاز دارد … بحث اصلی همین است راه حلی برای برگشت !

یک مثال بزنیم

خانواده ای را تصور کنید که فرزندان با هم مشکل دارند، پدر و مادر خانواده نیز با هم مشکل دارند و در مرز دعوا و طلاق هستند، فرزندان هم با والدین مشکل دارند و با هم نمی سازند و خلاصه میدان جنگی است ! فامیل جمع شده و یک نفر را به دل این بحران می فرستد تا آن را حل و فصل نماید . او هم قبول کرده و فداکاری می کند و وارد می شود .

قطعا همه از بیرون انتظار داریم به حل این بحران بپردازد . در ان فضا و ان اتفاقات به شما میگویند نظرات چیست و او بگویید : رنگ کاغذ دیواری این اتاق عوض شود بهتر نیست ؟؟! این جمله چقدر عجیب به نظر می‌رسد!!

امروز شرایط ریاست جدید سازمان در این وضعیت است بازار با مشکلات متعددی مواجه هستند و حل بحران بی اعتمادی و فضای ترس ایجاد شده مهمترین دستور کار است و همه چیز باید در این مسیر صورت گیرد .

با بازاری مواجهیم که مجلس گوشه ای را فشار می دهد شرایط نرخ‌گذاری ها نامعلوم است ، سیاست های پولی و ارزی نامشخص بوده ، حقوقی پول لازمند و می فروشند و مشکلات حقیقی ها و خرید های عجیب و غریب و پروژه بازی های برخی هم یک طرف است و البته اعتمادی که دیوارش مثل دیوار برلین فرو ریخته و دیگر به این راحتی ها ساخته نمی شود…

خیلی خوب یادمان است انگار همین دیروز بود زمانی که دکتر قالیباف این سمت را پذیرفت ده فرمان نوشتیم در همین گزارش بازار به کار بردیم و صحبت کردیم بعدها ایشان اظهار داشتند که تقریباً در تلاش هستند تا این موارد برطرف شود و تا حدودی هم تلاش را انجام دادند اما امروز شاید همان ۱۰ فرمان را بشود نوشت اما در حال حاضر بازار یک فرمان بیشتر نیاز ندارد و آن فرمان آتش بس و آرامش است .

سرمایه‌های مردم این جا هر روز در حال آب شدن بوده و بسیاری هم از بیرون به بازار پوزخند و لبخند میزنند. ررییس جان ! در حال حاضر سهامداران شما را نماد حاکمیت و نماد کسی می‌بینند که بخشی از مشکلات ناشی از رفتار خاص همان مجموعه بوده و باید حالا جبران کند و البته راهی به جز جبران وجود ندارد

و یک نکته دیگر

بازار نیازمند است که سیگنال های روشن و شفافی دریافت کند او برای کاهش ترس نیاز به دریافت سیگنال قوی دارد و شاید بهتر باشد شما حتی هر روز هم با سهامداران در مورد این موارد صحبت کنید تا فضای ترس برطرف گردد و البته فقط نباید حرف باشد حرف و عمل با هم باید همراستا باشد .

این را در همان ابتدا درک کنید بازار یک موجود زنده و هوشمند است و درست به مانند موجودات زنده کنش ها و واکنش هایی دارد اگر کسی بخواهد او را بی دلیل امیدوار کند و یا خلاف واقع بگویند واکنش جدی نشان خواهد داد
و سر آخر خیلی آدم اهل توصیه و پیشنهادات خاص نیستیم اما این کمترین توصیه است و آن هم اینکه فضای تقابلی در بازار ایجاد نکند از همه ظرفیت ها باید کمک گرفت تا بازار مسیر درست را پیدا کند بازار این روزها کمی خطی و سیاسی شده و هر کسی آن را چماق کرده و سر آن یکی می‌کوبند ، بازاری که کارکرد اصلی خود را فراموش کرده و بی اعتماد و ترس جای ان را گرفته… به این فکر میکنیم و امیدواریم این اعتماد به بازار برگردد و فضای فعلی بازار بتواند با ریاست جدید تغییر کند .

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *