گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۹ بهمن ۹۹

از برت دامنه کُشان !

یکی از رفقا که ادای گنده لات ها را در میاورد تعریف میکرد در یکی از روزها بچه پروو بازی دراورده و خلاصه ریختن سر او و تا جا داشته میزدند میگفت بعد از مدتی دیدم دیگر نمی زنند فهمیدم خسته شدند !! مم بلند شدم و فحش دادم و فرار کردم !
حکایت بازار امروز همین بود نه این که زور عجیب و غریبی باشد که بازار بلند شده باشد بلکه بیشتر این سمت عرضه بود که از کتک زدن و کوبیدن تقاضا خسته شده بود و رها کرد تا با کمک خبرهای مثبت و اتفاقات خوب یک روز خوب را داشته باشیم .

امروز بعد از مدت ها بازار سرمایه سرکیف بود … بسیاری معتقدند بازار سرمایه از منفی خسته بود و بحث کاهش دامنه نوسان بهانه ای برای برگشت ، برخی دیگر هنوز بدبین هستند و معتقدند اند یک مثبت مثل مثبت های قبلی در یک روند منفی است و بازهم موضوع تمام نشده و روند فروش و عرضه ادامه خواهد داشت ، برخی ریسک های پیش رو را کاهش یافته می بینند و معتقدند با روشن شدن بحث دلار و سخنرانی امروز رهبر و تحولات بودجه ای بازار کم کم میفهمد دلار ۱۵ هزار تومانی فقط در ذهن و خاطر بچه های بورس است و بقیه جاها انگار دلار بالای ۲۴ است !

ولی به هر حال هر چه که هست نمیتوان اذعان نکرد که تحولات و تصمیمات دامنه نوسان در این موضوع بی تاثیر بوده است به همین دلیل امروز به این موضوع مهم می پردازیم …

به نظر مهم‌ترین رویداد و رخداد و حاشیه فعلی بازار یعنی تغییرات دامنه نوسان به منفی ۲ و مثبت ۶ است .

قبل از آن یک باردیگر بیان کنیم دیروز هم عرض کردیم موافق تغییرات دامنه نوسان و به طور کلی محدودیت نیستیم اما یک چیز را می پذیریم و همه باید به آن توجه داشته باشیم که شرایط عادی نیست این درک شرایط فعلی که فضا عادی نیست را اگر متوجه باشیم مهمترین موضوع است .

دقت کنید بازار با حمایت و خریدهای صندوق توسعه و اعلام پیش بینی سود و شرایط بنیادی درست نشده و قیمت ها شش ماه متوالی کاهش یافتند و حتی این افت غیر منطقی تر شده و دیروز مشاهده کردید که فشار فروش کم که نشده بود و بیشتر هم بود !

پس قبول کنید ما در شرایط عادی نیستیم و شرایط غیر عادی تصمیمات غیر عادی می خواهد

تصمیماتی که شاید در راه حل منطقی نباشد و برخلاف بسیاری از رفتارهای معقول تلقی شود اما در شرایطی قرار داریم که همه به فکر فرار از این بحران هستند به فکر این که چطور بازار را نجات دهند از دل این بخش اولین موضوع بیرون می‌آید که بله محدودیت دامنه نوسان که ایجاد شده باید موقت باشد و نباید دائمی باشد و برای گذر از این مقطع خاص برنامه‌ریزی شود و باید هر چه سریعتر در اولین فرصت که همه چیز بهبود یافت فضا به روال قبل بازگردد …

موضوع دوم این است که …

معتقدیم بازار اعتمادش را از دست داده و شرایط عجیب و پیچیده ای و نگاهی پر ازابهام از آینده دارد یعنی بازار نمی تواند به آینده اطمینان کند و فضای روشنی را ترسیم نماید از همین رو شاید دامنه نوسان بستن دست فروشنده ها و کاهش قدرت آنها باشد اما بازار نیاز به دو موضوع مهم دیگر هم دارد یکی نقدینگی خوب برای جمع و جور کردن و دیگری خبرهای خوب برای برگشت اعتماد.

محدودیت دامنه نوسان و تغییرات آن به تنهایی راهکار بازار نخواهد بود و یک ابزار برای این جریان است که اگر بخواهد به تنهایی به کار رود کارایی خود را از دست خواهد داد .

به نظر موارد عرض شده موارد مهم تر از تغییر دامنه نوسان است و باید پیش برود شاید همچنان تزریق‌پول ادامه داشته باشد و از همه مهمتر از خبرهای خوب و روشن کردن چشم انداز بازار غافل نشوید شرایط خاص پالایشیها نرخ سوخت ، نرخ دلار و مواردی از این دست باید شفاف شود تا بازار به آینده وزن بدهد اطمینان کند و بتواند قیمت‌گذاری کند.

همیشه با دوستان خود به این بحث می پردازیم که این گونه تغییرات همیشه واکنش های خاصی را داشته باشد چرا که معتقدیم بازار درست شبیه یک موجود زنده رفتار می‌کند و برخی رفتارهای او قابل پیش‌بینی نیست بسته به تغییرات دامنه نوسان از نظر تکنیکی در بازار اثرات متفاوتی دارد

با تمامی این موارد تغییرات دامنه نوسان امیدوار است که بتواند این چالش عرضه را در راستای بهبود وضعیت تغییر دهد و شرایط را به سمت کاهش فشار عرضه سوق دهد

بسیاری معتقدند با این تغییرات دامنه نوسان اتفاقات بهتری رخ میدهد چرا که حس برنده بودن را تا حدودی از فروشنده ها میگیرد و فشار فروش کمتر می شود و بحث بسیاری این است که با ۳ روز صف فروش رفتن و منفی نشتن و یک برگشت به ۶% دست فروشنده می سوزود و این باعث خواهد شد فروشنده دیگر احساس برنده بودن را نخواهد داشت .

درست در مقابل

برخی معتقدند این موضوع منجر به قفل شدن صف‌های فروش و طولانی شدن آن میشود بسیاری بر این عقیده اند اگر بازار رشد کرده و برخی بفروشند به دلیل ماهیت عدم اصلاح سریع و قوی بیشتر تماشاچی خواهند بود و این کار را کمی سخت میکند و حجم را کمتر … جذابیت ها را در برگشت میگیرد و تا حدودی بازار رفت و برگشتی نخواهد بود .

برخی دیگر هم معتقدند در برگشت ها و منفی ها کار سخت می شود چرا که در صورتی که صف فروش طولانی تر شود هر فروشنده ای که موفق به فروش شود حس برنده تری نسبت به قبل خواهد داشت ضمن آنکه انگیزه خریدار نیز برای خرید را کاهش خواهد داد. در واقع شخص تبدیل می شود به فردی که نوسان ۲ روزه میگیرد و اگر هم گیر افتاد در صف فروش می نشیند و رقابت میکند .

همه نظرات خوب بود را باید با هم بررسی کرد ولی این تصمیم در فضایی گرفته می شود که ارزندگی قیمت ها را نیز داریم و قفل صف فروش نیستیم .

اما اگر بخواهیم جمع بندی کنیم فکر می کنیم مهمترین موضوع این است که ما در شرایط بحرانی فعلی زمین بازی قیمت ها را داده ایم و زمان خریدیم

زمان در تحلیل‌های ما در حال حاضر اثرات بسزایی دارد این زمان است که مشخص می کند نرخ دلار می تواند در چه محدوده ای قرار گیرد این زمان است که تکلیف بسیاری از ابهامات را روشن می‌کند گذر زمان عامل کوچکی نیست و می‌تواند اطمینان بخشی به بازار را افزایش دهد بازاری که نقدینگی و تزریق پول هم تا حدودی نتوانست مانع از ریزش آن شود و حالا اهرم زمان مهم شده است. حتی فکر میکنیم عامل زمان باعث از دور خارج شدن فروش برخی حقوقی ها می شود .

البته باز هم تاکید می‌کنیم

اگر عامل تغییر دامنه نوسان بخواهد در بازار موثر باشد به تنهایی قادر به این موضوع نخواهد بود فقط می تواند ظاهر لشکر مورچه ها را کمی ضعیف تر کند باید به دنبال طبیعی تر شدن دست تقاضا نیاز است وگرنه ضعیف شدن دست عرضه در بسیاری از روزها وجود داشته ما باید همچنان به دنبال راهکاری برای افزایش تقاضا و رسیدن به اصل جذابیت قیمت‌ها باشیم

همین حالا نیز میگوییم اگر بازار به این نقطه برسد که مثلا نرخ سوخت روشن باشد ، نرخ دلار تا حدودی مشخص شود و ثبات داشته باشد ، شرایط قیمت گذاری خودرو و پالایش و … شفاف ، نرخ گذاری های دستوری نباشد و به طور کلی فضا ارام و منطقی پیش برود پول ها میتوانند ارام ارام دوباره به بازار اعتماد کنند و خیلی به این محدودیت ها نیاز نباشد . به نظر میتوان از حالا روی این موضوع بیشتر حساب کرد و بازهم میگوییم دادن خبرهای مثبت و ایجاد ان میتواند عامل موثر تری در بازار باشد .

این دو موضوع کنار هم هستند مثل این که به قول اصفهانی ها گوشفیل را بدون دوغ بخوریم نمی شود این دو کنار هم هست و با هم باید پیش برود بازار بدون خبر مثبت و چشم انداز مثبت پیش نخواهد رفت و این ابزار دامنه نوسان یک چاقوی تیز روی گلوی بازار می شود

خیلی حرف داشتیم ولی به هر حال کوتاه و مختصر تر بیان کردیم  بازار خوبی بود و از همان دقایق اول تکلیف بازار با خرید ها مشخص شد و نشان داد که چراغ سبزی به این کوتاه کردن دامن داده است ! ولی هنوز بازار محک نخورده و باید کمی صبر کنیم تا به هفته بعد برویم و ببینیم اثرات این موضوع چه خواهد شد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه / بازار سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *