گزارش بازار امروز سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹

کارت هایی که می سوزد !

امروز سه شنبه بازار سرمایه باردیگر با موجی از خبرهای مثبت مواجه بود و باردیگر با موجی از جو عرضه ! تقریبا بازار به این وضعیت کم کم عادت میکند که هر چه خبرها مثبت تر باشد انگار جو بازار منفی تر می شود شما ببنید با این نرخ های جهانی و نیما و خبرها و گزارش ها بازار دیگر چه ریسکی را دارد در قیمت ها لحاظ میکند .

البته شکل بازار سرمایه به وضوح نبود جریان قوی پول است وگرنه دست عرضه بسیار ضعیف تر شده است ولی پول نیست به گوش این عرضه ها بزند و بازار را بلند کند . پر واضح است که بسیاری دیگر از این وضعیت بازار عاجزند و فقط تصمیمی را گرفتند که خبرهای مثبت و اتفاقات خوب به بازار برسد تا حداقل با گذر زمان افراد کمتر ضرر کرده و کمتر فروشنده باشند البته این تصمیم تبعاتی هم داشته و منجر به کاهش حجم شده است .

برخی معتقد بودند که بازار برای فروش سهام و یا بهتر بگوییم نخریدن سهام دنبال بهانه بود

یکی دلار را بهانه می کرد یکی از ابهامات سیاسی یکی سال آخر دولت یکی به قیمت نبودن سهم ها و این آخری ها بحث های بودجه ببینید تقریباً اکثر ریسک‌هایی که برخی افراد با آن معتقد بودند یکی یکی رنگ باخته و یا شکل دیگری به خود گرفتند آنچه برای بازار سرمایه در حال حاضر به عنوان یک ریسک هنوز مبهم باقی مانده یکی تحولات ارز است و دیگری بحث بودجه در مورد تحولات ارزی با حرکت دیروز دلار نیما و اتفاقاتی که در پیش است و سفت و سخت بودن طرف مقابل در مذاکره تا حدودی آن چه رویای برخی افراد در دلار بود شکست خورد و ما شاهد ثبات ارز هستیم که اتفاقاً از دید ما بهترین رویداد برای بازار است اما بودجه… امروز اتفاقا بودجه را داشتیم که تقریباً می‌توان گفت آتش بس بین دولت و مجلس در بودجه برقرار شده است.

نکته مهم این است که …

احتمالاً مجلس با بودجه دولت بدون تغییر عمده موافقت خواهد کرد و این می تواند یک اتفاق و نشانه خوب برای بازار سرمایه باشد به خصوص در تغییرات نرخ های سوخت و یا موارد دیگر است که ثبات سیاست‌گذاری خیال بازار را راحت کرده و یک ریسک مهم دیگر را از سر بازار برمیدارد به نظر این رویداد با قطعی تر شدن به زودی خود را در قیمت سهم ها نشان داده و برخی گروه ها را از این حالت خارج کرد.

در سوی دیگر با کمرنگ شدن اثرات کرونا و کشف واکسن و ثبات در بازارهای جهانی اگر تکلیف عامل ارز تا حدودی روشن شود بازار هم تکلیف خود را می داند و می تواند با شکل درست و دقیق تری تصمیم بگیرد باز هم می‌گویم هیچکس طرفدار افزایش نرخ ارز نیست ثبات نرخ ارز در شرایط فعلی که آنقدر قیمت ها کم شده به تنهایی خود یکی از عوامل جذابیت بازار به شمار می‌رود

یک نکته که پیغام های زیادی در این حوزه داشتیم و بسیاری از عزیزان این توصیه را داشتند صحبت کنیم بحث فروش حقوقی و ابطال معاملات و دوباره فردا دوباره فروش حقوقی و ابطال دوباره …

ابطال سهام قطعا کار درستی نیست و البته در این فضای خاص فروش اینچنینی حقوقی ان هم در صف فروش و در این شرایط هم منطقی نیست ولی به هر حال هر کسی حق مال و دارایی خود را دارد . اما یک کلیت است بازار را نیز باید نگاه کرد که اتفاقات رخ داده در آن نباید لطمات جبران ناپذیری به بازار بزنند تصمیمات غیر رسمی بر این بود که فروش حقوقی تا حدودی محدود شود به درست یا غلط بودن این موضوع کاری نداریم شاید مانند هزار قانون دیگر اشتباه باشد البته این قانون قانون نانوشته است.

اما در عمل چه رخ میدهد حقوقی های پول لازم و یا خدای نکرده کم تحلیل اقدام به فروش سهم می کنند و ناظر نیز ابطال می کند( بماند این موضوع که همین سهم ها در قیمت‌های چند برابری توسط همین حقوقی ها تماشا می شده کسی حاضر به فروش نبودند و یک بار دیگر هم عرض کردیم حقوقی که نتواند احتیاجات خود را برای یکسال برنامه‌ریزی کند لیاقت این بازار را ندارند ) اما به هر حال اقدامات انها حالا در این قیمتهای پای خود را روی گلوی بازار گذاشته و این بازار است که مثل بنده خدا جورج فلوید نمی تواند نفس بکشد ای کاش کسی هم بود کمی برای بازار به اندازه ان خدابیامرز دل می سوزاند !

برای همین موضوع نیز باید گفت روشن است بازار در مواجه با این اتفاقات سه راه بیشتر ندارد:

۱- هیچ گونه محدودیتی ایجاد نشود راه اول است اما توصیه می‌کنیم که فروشنده ها به جای ابطال به شکل غیر رسمی یا رسمی لیست آنها منتشر گردد تا حداقل بازار بداند اگر کسی ژست حمایت از بازار می گیرد رفتار واقعاً چگونه است و ما بین خودمان چند چندیم ! پیشنهاد دوم ادامه شرایط فعلی است که به نظر اتفاق منطقی نیست چرا که هم بازار چوب را میخورد و هم پیاز و هم … پیشنهاد سوم همان مارکت ایمپکت بود که فروش آبشاری حقوقی ها را تا حدودی محدود به بازار دیگری می کرد که اتفاقاً روداد بدی نیست اما ریزه‌کاری‌های دارد که باید بررسی گردد شاید محدودیت دامنه نوسان باید به همراه این اتفاقات و بعد ابزارهایی برای باز شدن این فضا همراه باشد البته بیش از هر چیز رسیدن خبرهای خوب میتواند جالب باشد .

بتا سهم

#گزارش_بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *