گروه قند و شکر
سود دو سویه چغندرکاران و قندی ها از افزایش نرخ چغندر

مدیرعامل قند قزوین افزایش نرخ چغندر قند را سیاستی مطلوب برای افزایش تولید محصول چغندر قند و بهبود ظرفیت تولید کارخانجات قند در کشور ارزیابی کرد.

مسعود هنرور؛ مدیرعامل قند قزوین در خصوص تغییر قیمتی مواد اولیه تولید کارخانجات قند بر اساس مصوبه اخیر وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار «همفکران» گفت: سال گذشته قیمت مصوب چغندر قند برابر با ۶۰۰ تا ۷۳۰ تومان بود که این قیمت اکنون با مصوبه این وزارتخانه در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی،برای خرید تضمینی چغندرقند بهاره به هر کیلوگرم ۱۲۴۷ تومان و چغندرقند پاییزه به هرکیلوگرم ۱۲۰۴ تومان رسیده است.

وی در خصوص افزایش قیمت چغندر قند و تاثیر آن بر صنعت قند و شکر خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان این صنعت کمبود مواد اولیه در کشور است؛ ضمن این که به دلیل نرخ پایین چغندر قند، کِشت این محصول نیز همواره از صرفه کافی برای کشاورزان نیز برخوردار نبوده است.

هنرور با تاکید بر اتخاذ سیاست صحیح از سوی وزارت جهاد کشاورزی در افزایش قیمت چغندر قند خاطرنشان کرد: قیمت جدید اعلام شده چغندر قیمتی قابل قبول برای توسعه کشت چغندر در کشور در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی است. این مساله سبب بهبود رقابت پذیری چغندر و افزایش میزان تولید این محصول در کشور در سال آینده خواهد شد.
وی با ابراز خرسندی از بهبود شرایط کشت چغندر در کشور گفت: این مصوبه سبب می شود تا کارخانجات قند و شکر بتوانند بر اساس ظرفیت میزان مواد اولیه خود را تامین کرده و محصول خود را نیز افزایش دهند.

وی در خصوص احتمال افزایش قیمت شکر نیز گفت: این محصول نیز بر اساس قیمت تعیین شده توسط دولت است و از آن جایی که شکر جزو کالاهای وارداتی است نرخ آن بر اساس نرخ نیمایی خواهد بود. البته قیمت این محصول نیز با توجه به افزایش نرخ چغندر قند افزایش خواهد یافت و افزایش نرخ ارز نیمایی نیز قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

نیاز ۵ هزار هکتاری قند قزوین به محصول بهاره

مدیرعامل قند قزوین در خصوص میزان محصول بهاره مورد نیاز این کارخانه برای تولید گفت: در حال حاضر در ابتدای فصل کشت هستیم و هنوز قراردادی برای خرید چغندر بسته نشده است. ضمن این که برخی کشاورزان نیز در انتظار اعلام نرخ خرید چغندر قند بودند.
وی با اشاره به انعقاد قراردادهای خرید چغندر قند از ابتدای اسفندماه هر سال خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان خرید چغندر بهاره برای کارخانه قند قزوین برابر با ۱۸۲ هزار تُن در سطح کشت تقریبی ۴ هزار هکتار بوده است. امسال نیز برنامه این کارخانه این است تا با افزایش ۲۰ درصدی میزان خرید خرید سطح کشت محصول خریداری شده تا ۵ هزار هکتار افزایش یابد.

افزایش ظرفیت در سایه مدیریت هزینه حمل

هنرور در خصوص هزینه حمل چغندر قند به عنوان یکی از هزینه های حائز اهمیت در قیمت تمام شده محصول گفت: این مشکل همواره وجود داشته است؛ البته ما توانسته ایم تا این مساله را به خوبی مدیریت کنیم و از مسیرهای دور و نزدیک محصول چغندر را جذب کنیم. همین مساله سبب افزایش ظرفیت سالانه تولید این کارخانه شده است.

وی در خصوص سایر هزینه ها نیز گفت: همواره به ازای هر فصل از بهره برداری، به دلیل اجرای کار شبانه روزی تعمیراتی متداول در همه کارخانجات قند در راستای اُورهال ماشین آلات انجام می شود. در حال حاضر نیز تعمیرات روتین اعم از برخی بازسازی ها و نوسازی در کارخانه قند قزوین در حال انجام است که دارای هزینه های مرسوم و قابل پیش بینی است.این در حالی است که کارخانه سال ۱۳۹۲ به صورت کامل اُورهال شده است.

سرمایه گذاری در قند قزوین تجربه ای شیرین

هنرور با تاکید بر مرکزیت کارخانه قند قزوین در کشور و نزدیکی آن به استان های تهران، البرز،استان های شمالی کشور که فاقد کارخانه قند هستند گفت: در حال حاضر بیش از ۲۷ کارخانه قند در کشور وجود دارد که کارخانه قند قزوین جزو ایده آل ترین آنها محسوب می شود.چراکه این کارخانه جزو ۷ کارخانه قندی است که در کشور دارای دو بهره برداری بهاره و پاییزه است. بر این اساس از ابتدای اردیبهشت ماه تحویل چغندر خوزستان را آغاز خواهد کرد و پس از آن چغندر تحویلی کشت بهاره که از اواخر شهریور و اوایل مهر تحویل می شود به چرخه تولید کارخانه وارد می شود.

وی با اشاره به محصولات پُرمصرف این کارخانه همچون شکر،ملاس و تفاله در صنایع کشور خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در سهام کارخانه قند قزوین به دلیل P بر E جذاب این کارخانه در بین سایر سهام قندی و ارزش بازار قابل توجه آن مطلوب ارزیابی می شود. ضمن این که این شرکت دومین کارخانه سودآور قند بورسی است و پتانسیل رشد و سودآوری را در آینده نزدیک برای سهامداران این کارخانه به همراه خواهد داشت.

همفکران

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *