مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با همفکران در خصوص صلاحیت حرفه ای ترکیب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفت:

شرکت های سهام عدالت استانی تا سی درصد پرتفوی خود را آزاد هستند که بفروشند یا در استان خود هزینه کنند. از همین رو قطعا باید افراد حاضر در هیات مدیره این شرکت ها کسانی باشند که دید ملی داشته باشند و نگران این منابع و امانتدار درستی باشند.

این فعال بازار سرمایه در همین راستا افزود: به نظر می رسد ترکیب هیئت مدیره شرکت های سهام عدالت می بایست ترکیب متنوعی باشد. نکته اول بحث صلاحیت های علمی و تجربی اعضای هیئت مدیره این مجموعه ها است. قطعا می بایست ترکیب مدیریتی شرکت های سهام عدالت به گونه ای باشد که سابقه تحصیلاتی و حداقل دانشی، از فضای اقتصادی کشور و فضای بازار سرمایه داشته باشند. از لحاظ تجربی نیز سابقه فعالیت در شرکت ها و آشنایی با صورت های مالی و تجزیه و تحلیل شرکت ها را دارا باشند.

به گفته وی نحوه مدیریت پرتفوها، مباحث بازده و ریسک از دیگر مباحثی است که می بایست مدیران مربوطه با آنها آشنایی داشته باشند.

لزوما این که همه هیئت مدیره شرکت های سهام عدالت استانی از بدنه بازار سرمایه باشند شاید عبارت صحیحی نباشد ولی قطعا باید حداقل تعدادی از افراد حاضر در بدنه این شرکت ها سابقه فعالیت در بازار سرمایه چه به شکل سابقه کار در ناشرین یا نهادهای مالی را در کارنامه خود داشته باشند.

دلبری در ادامه این گفت و گو با اشاره به این که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از سهام دارندگان سهام عدالت که عمدتا متعلق به دارندگان اقشار ضعیف مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بازنشستگان محترم است، در اختیار هیئت مدیره شرکت های سهام عدالت استان ها قرار دارد، تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذاری استانی در اکثر شرکتهای مهم حاضر در بازار سرمایه هیات مدیره انتخاب می کنند و در تصمیمات مهم شرکتها مانند افزایش سرمایه و طرح توسعه و مصوبات مجامع تاثیر گذار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که انتظارمان بر این است قبل از روز برگزاری مجمع اطلاع رسانی ها در سطح بیشتری صورت گیرد و راهنمایی در خصوص نحوه ثبت نام سایت های مختلف منعکس شود که افراد مطلع شوند تا تاریخ ۵ اسفندماه سال جاری مهلت کاندیداتوری به پایان می رسد، تاکید کرد: افراد حتماباید روز قبل از برگزاری مجمع سهامدار شوند، فرم های حراست را به استان ها یا سازمان بورس تحویل دهند. امید است که فرصتی برای ارائه رزومه افراد وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت:

.با توجه به این که تا این لحظه تعداد قابل توجهی از دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، حتی در سامانه سجام ثبت نام نکرده و احتمالا با ادبیات بازار سرمایه آشنایی ندارند، احتمال دارد که افرادی به عنوان اعضا هیات مدیره این شرکتها انتخاب شوند که آشنایی لازم با مباحث حاکمیت شرکتی و شرکتداری و صنایع مختلف را نداشته باشندو لذا ضروری است که ظرف روزهای باقی مانده تا مجمع اطلاع رسانی های مناسب از طریق سامانه های پیامکی یا صدا و سیما به افرادی که صاحب سهام هستند صورت بگیرد تا در یک فضای مناسب رزومه افراد در اختیار سهامداران قرار بگیرد که افراد ذیصلاح در این شرکت ها مستقر شوند تا به رشد اقتصادی مناطق مختلف کشور کمک کنند.

همفکران

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *